کد خبر: ۱۳۱۹۶
تعداد بازدید: ۳۵۲
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

آغاز برداشت نفت از پارس جنوبی؛ شش ماه دیگر

مدیرعامل شرکت پترو ایران گفت: با تجهیز میدان مشترک نفتی پارس جنوبی به یک دستگاه دکل حفاری مدرن دریایی، عملیات برداشت از لایه‌های نفتی این میدان مشترک (میان ایران و قطر) تا شش ماه دیگر آغاز خواهد شد.

به گزارش مارین نیوز، سعید حافظی بیرگانی امروز در یک نشست خبری از استقرار دکل حفاری مارین 1 برای انجام حفاری دریایی در لایه نفتی پارس جنوبی خبر داد و گفت: این دکل از پیشرفته‏ترین دکل‏های حفاری دریایی است که امکان کنترل هوشمند آن از راه دور وجود دارد. ضمن اینکه این دکل بدون نیاز به جابه‏جایی و حرکت مجدد تا 15 حلقه چاه را حفاری می‏کند.

وی وزن این دکل را 9000 تن و قابلیت حفاری آن را تا 7000متر اعلام کرد و گفت: اگر چه خرید دکل یکی از وظایف ذاتی پتروایران نبوده؛ ولی به منظور تسریع در اجرای پروژه و تکمیل زیرساخت‏های شرکت، خرید این دستگاه حفاری دریایی انجام شده است.

مدیرعامل شرکت پتروایران همچنین به تهیه شناور ذخیره‏سازی و پالایشگاهی (FPSO) مورد نیاز برای این پروژه اشاره کرد و گفت: طبق برآوردهای انجام شده میزان ذخیره نفت درجا در لایه‏های نفتی بیش از برآوردهای گذشته است که به‏زودی و پس از بررسی‏های نهایی اعلام می‏شود.

افزود: این دکل حفاری قابلیت برداشت روزانه 20 تا 30 هزار بشکه نفت خام را برای کشور ایجاد خواهد کرد.

وی همچنین از آغاز نصب زیرسازه سکوی عملیاتی میدان مشترک نفتی فروزان در منطقه خارک خبر داد و گفت: با نصب کامل سکوی عملیاتی این میدان مشترک در ماه‌های آینده 5 تا 10 هزار بشکه به ظرفیت تولید این میدان اضافه خواهد شد.

حافظی با اشاره به اینکه «در اردیبهشت ماه برای تکمیل زیرسازی سکوی عملیاتی میدان فروزان و حمل آن به منطقه برای نفت فعال بودیم»، اظهار داشت: خوشبختانه عملیات نصب از روز جمعه گذشته در دریا آغاز شده و روز شنبخ با موفقیت کامل به آب انداخته شد که امیدواریم هفته آینده این عملیات تکمیل شود.

مدیرعامل شرکت پترو ایران ابراز امیدواری کرد در دو ماه آینده شاهد آماده شدن حمل و نصب زیرسازه سکوی مسکونی این میدان نیز باشیم.

حافظی افزود: 170 کیلومتر خطوط لوله زیردریایی این میدان هم ساخته شده و عملیات پیش‌راه‌اندازی این خطوط در نیمه اول تیرماه آغاز خواهد شد.

ارسال نظر