دکتر علیاکبر گلافشانی که با خبرنگار مارین نیوز گفتوگو میکرد؛ افزود: ما در بخش دریای فازهای مختلف پارس جنوبی میبینیم که در هر فاز، بین 800 میلیون تا 1.2 میلیارد دلار هزینه میشود. ولی از این رقم، سهم کمی به تحقیقات و دانشگاهها رسیده است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه «فعالیت تحقیقاتی و آزمایشگاهی و نیز تحقیقات توسعهای در حوزه فراساحل بسیار ناچیز است»، گفت: مثلا ما هنوز استانداردهای بومی برای فعالیتهای نفت و گاز در خلیج فارس نداریم. در صورتی که ما به چنین استانداردهایی در خلیج فارس و در مرحله بعد توسعه آن برای بکارگیری در دریای خزر، نیاز داریم.
وی با تأکید بر اینکه «اصولا ما در زمینههای تحقیقاتی مربوط به آبهای عمیق هنوز کار نکردهایم»، افزود: این در حالی است که برای فعال شدن در آبهای خزر، باید بطور جدی به این مبحث بپردازیم.
گلافشانی از پروژه پایش سکوها (Health Monitoring)ی پارس جنوبی بعنوان «پروژهای که میتواند در سطح جهانی مطرح باشد»، یاد کرد و گفت: طبعا انجام چنین پروژهای به کمک و معاضدت سازمانهای ذیربط نیاز دارد. وقتی در پارس جنوبی برای هر فاز یک میلیارد دلار هزینه میشود؛ اگر 500 هزار دلار هم برای پایش سکوهای کل فازها درنظر گرفته شود تا عمر آنها و دانش مربوط به آن افزایش یابد، این رقم برابر با نیم درصد هزینه یکی از فازهاست. اما متأسفانه سازمانی وجود ندارد تا ارتباط صنعت و دانشگاه را برقرار کند.
وی با بیان اینکه «فازهای مختلف پارس جنوبی فازهایی شبیه به هماند و الزامی ندارد که از هر پروژه آن، سهمی به تحقیقات داده شود»، عوان کرد: باید از بخش پروژهها و بودجه عمرانی، باید به توسعه، فنآوری و تحقیقات اختصاص یابد. مثلا تحقیقات مربوط به پایش سکوها را میتوان در قالب خود پروژههای دریایی تعریف کرد و تجهیزات آن را در قالب خود پروژه تأمین کرد. نه آنکه منتظر بماند تا در قالب بودجه تحقیقاتی، پروژهای تعریف شود و بهراحتی، بودجه پروژهای که به یک میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد، یک میلیارد و 500 هزار دلار در نظر گرفت و در عوض، بخش تحقیقات را در آن ملحوظ کرد.
استاد دانشکده عمران دانشگاه صنعتی شریف در ادامه این گفتوگو درباره سوانحی که طی دو سال گذشته در صنایع فراساحل کشور رخ داده؛ گفت: این حوادث صرفا به دلیل عمل نکردن به استانداردها و دستورالعملها رخ داده است. با توجه به تجربه موجود در کشور و افراد متخصصی که در اختیار داریم، اگر این افراد در پروژهها به کار گرفته میشدند؛ از این حوادث جلوگیری میشد.