به گزارش مارین نیوز، دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته روز گذشته در نامهای به معاون ارزی بانک مرکزی دراینباره اعلام کرد: اخیرا صندوق بازنشستگی سازمان بنادر به شرکتهای کشتیرانی خارجی دستور داده که میبایستی در ازای خدماتی که یک شرکت زیرمجموعه صندوق بازنشستگی سازمان بنادر و دریانوردی انجام میدهد؛ ارز با منشاء خارجی پرداخت کند.
بهروز دولتشاهی تصریح کرد: مشخص نیست که آیا مسؤول سیاستگزاری مسایل ارزی کشور بانک مرکزی است؛ یا صندوق بازنشستگی سازمان بنادر و دریانوردی!
وی از معاون ارزی بانک مرکزی خواسته با تشکیل جلسهای فوری در این زمینه، از بروز مشکلات جدید بر سر صادرات و واردات و فعالیتهای بنادر کشور جلوگیری کند.
مکاتبه با مدیرعامل سازمان بنادر
دولتشاهی همچنین در نامه دیگری خطاب به سیدعطاءالله صدر، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، آورده است: بر اساس اطلاعات واصله از نمایندگان خطوط کشتیرانی خارجی، اخیرا مدیر شعبه شرکتی به نام شرکت دریایی هدایت کشتی خلیج فارس در استان خوزستان به شرکتهای فعال در بندر امام خمینی ابلاغ نموده است که بر اساس نامه معاون برنامهریزی اقتصادی و بازرگانی صندوق بازنشستگی مستخدمین سازمان بنادر و دریانوردی، دستور فرمایید در تسویه بدهیها به ارز با منشاء خارجی تسریع فرمایند و تهدید کردهاند که در صورت عدم پرداخت و تسویه کامل در دفاتر این شرکت هرگونه تأخیری در انجام خدمات بعهده آن شرکت است.
دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در ادامه سؤالات زیر را خطاب به صدر مطرح کرده است:
1. برنامهریزی و اقتصادی صندوق بازنشستگی مستخدمین سازمان بنادر و دریانوردی با چه مجوزی به این شرکت (شرکت دریایی هدایت کشتی خلیج فارس که ماهیتا یک شرکت خصوصی است)، دستور میدهد که صورتحسابهای صادره شرکت مذکور را فقط با ارز منشاء خارجی مطالبه نماید.
2. آیا صندوق بازنشستگی مستخدمین سازمان بنادر و دریانوردی از سازمانهای حاکمیتی است و بر اساس چه قانونی به شرکتهای کشتیرانی دستور میدهد که هزینه خود را به ارز با منشاء خارجی پرداخت نمایند.
3. شرکت دریایی هدایت کشتی خلیج فارس برای کلیه اعضای انجمن شناختهشده نمیباشد و از طرف هیچ ارگانی حتی سازمان بنادر و دریانوردی هم به این انجمن معرفی نگردیده است.
4. استحضار دارند که فقط اشخاص حقیقی و یا حقوقی که دارای مجوز از بانک مرکزی میباشند، مجاز به دریافت ارز در ازای خدمات به اشخاص یا شرکتهای دریافتکننده خدمات میباشند. استحضار دارند که سازمان بنادر و دریانوردی تاکنون هیچگونه دستورالعملی در خصوص نحوه دریافت و پرداخت صورتحسابهای کشتیهای خارجی را مشخص نکرده است. حال این شرکت چگونه این دستور را صادر نموده است، معلوم نیست؟
در پایان این نامه از مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خواسته شده با توجه به اوضاع حاکم بر بخش دریایی کشور بخصوص تحریمهای جدید کشتیرانیها، قبل از اینکه ورود کشتی به بنادر کشور با بحران مواجه شود؛ تصمیمات مقتضی را اتخاذ کند.
(تصویر نامه معاون برنامهریزی اقتصادی و بازرگانی صندوق بازنشستگی مستخدمین سازمان بنادر و دریانوردی به مدیرعامل شرکت هدایت کشتی خلیج فارس)
گفتنی است، شرکت هدایت کشتی خلیج فارس اخیرا با ترک تشریفات قرارداد 10 ساله راهبری شناورها در تمامی بنادر ایران را منعقد کرده است. این اقدام اعتراض نمایندگان مجلس را در پی داشت و برخی از آنها، طرح تحقیق و تفحص از سازمان بنادر و دریانوردی را تهیه کردند.
با توجه به اهمیت موضوع، مارین نیوز برای درج توضیحات سازمان بنادر و دریانوردی آمادگی خود را اعلام میدارد.