به گزارش شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی، با آب شدن یخهای قطبی، آبراههای جدیدی کشف شده است. چین نخستین تجربه گذر آبی خود را از یک آبراه در قطب شمال در امتداد سواحل روسیه آغاز کرده است. این آبراه میتواند هزاران کیلومتر از مسافت بین چین و اروپا را بکاهد.
برخی احتمال میدهند چنین آبراههایی بتواند در آینده جایگزین کانال سوئز در مصر شود. بالا رفتن حرارت کره زمین، هر چند بسیاری را نگران عواقب زیست محیطی آن کرده؛ با این حال، این امید را به وجود آورده که میلیاردها دلار از هزینه نقل و انتقالهای دریایی بکاهد.
چین نخستین صادرکننده کالا در جهان از نظر ارزش و حجم، به شدت تلاش میکند با یافتن آبراههای جدید قطبی، از هزینههای نقل و انتقال کالا بکاهد. این آبراهها میتواند جایگزین کانال سوئز در مصر شود، کانالی که سال گذشته شاهد عبور 17000 کشتی بوده است.
بزرگترین مشتریان کالاهای چینی، کشورهای اروپایی هستند که هماکنون کالاهای چینی از طریق کانال سوئز برای آنان فرستاده میشود. مشکل دیگر وجود دزدان دریایی در مسیر کنونی حرکت کشتیهای چینی به اروپا است که در صورت تغییر مسیر این کشتیها از طریق قطب شمال، هم هزینه و هم مشکل دزدان دریایی برطرف خواهد شد.
نخستین کشتی غول پیکر چین از آبراهی در قطب شمال راهی روتردام هلند شده است. این حرکت دریایی، 35 روز طول خواهد کشید، در حالیکه اگر از مسیر همیشگی و از طریق کانال سوئز میرفت، 48 روز طول میکشید. مسافت حرکت این کشتی صادراتی نیز از 10هزار و 700 کیلومتر، به 7400 کیلومتر کاهش یافته که منافع اقتصادی سرشاری برای چین خواهد داشت.