چنانكه شاهدیم شركتها، صنعتگران و بازرگانان، برنامهریزیهای دقیق و فرآیندهای پیچیدهای را برای هماهنگ نمودن ارتباطات بینالمللی طراحی نموده تا با حداقل هزینه و با ضریب اطمینان لازم بتوانند محصولات و كالاهای مورد نیاز را در مواعید مقرر صادر و یا وارد نمایند. در این شرایط حساس علاوه بر همه این مشكلات و محدودیتهای وارد شده بر كشور موضوع حمل و نقل دریایی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
به دلیل تحریمهای شدید بر حوزه كشتیرانی توجه بیشتر به بهرهمندی از توان كشتیرانیهای داخلی مثل شركت كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شركت ملی نفتكش ایران و سایر خطوط كشتیرانی داخلی برای پوشش فعالیتها و داد و ستدهای بینالمللی معطوف شده است.
متأسفانه در این شرایط حساس وزارت راه و شهرسازی و به نمایندگی آن سازمان بنادر و دریانوردی كه مسؤولیت اخذ عوارضی مانند: تسهیلات بندری، تعرفههای حقوق و عوارض و هزینههای بندری، حق تخلیه و بارگیری، هزینه یدككش، هزینه راهنما، هزینه پاكسازی محیط زیست و.... را عهدهدار میباشد نسبت به افزایش هزینههای مذكور اقدام کرده است.
حق هر مؤسسه یا سازمان و شركتی است كه برای افزایش درآمدها، برنامهریزی نماید. اما آیا منطقی است كه در این شرایط حساس تحریم، هزینههایی سنگین و فشاری مضاعف را نسبت به صنعت كشتیرانی كشور و علیالخصوص نفتكشها كه تنها یاریرسان به صنعت نفت برای حمل و نقل نفتخام و فرآوردههای نفتی میباشند، تحمیل کنیم؟ و آیا تفكر بازاریابی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی و مالك بنادر شمال و جنوب كشور فقط معطوف به درآمدهای حاصل از افزایش تعرفههای امور بندری و دریایی است؟
چرا علیرغم وعدهها و گفتارها، سازمان بنادر و دریانوردی تاكنون نتوانسته با این همه پتانسیل و امكانات موجود، برنامه ریزی معقول و مناسبی را به منظور ایجاد فضای كار منجر به كسب درآمد داشته باشد؟
نقش شركتهایی همچون شركت كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حمل و نقل كالا (فلهای و كانتینری) و شركت ملی نفتكش ایران برای حمل و تحویل نفتخام و فرآودهها به مشتریان بینالمللی برای از دست ندادن بازارهای سنتی و قدیمی ایران و همچنین عدم كاهش بیش از پیش درآمدهای ارزی كشور بر كسی پوشیده نبوده و این نقش برای متخصصین و تجار نمایانتر است.
حركت در مسیر توسعه و پیشرفت با اعمال محدودیتها، بدون توجه به برنامههای هدفمند، كشور و مردم را دچار چالش جدی خواهد کرد. سازمان بنادر و دریانوردی لازم است با اتخاذ تدابیر مناسب و برنامهریزی دقیق، بعنوان بازوی كمك به بازرگانان و تجار عمل نموده و ضمن ایجاد تسهیلات و تسریع فرآیندهای مختلف از قبیل: صدور گواهینامهها، مجوزها و تأییدیههای مورد نیاز كشتیها و همچنین با متعادل ساختن نرخ حقوق و عوارض دریایی و بندری برای خطوط كشتیرانی داخلی، شرایط را برای خدماترسانی این مجموعه در شرایط حساس تحریم فراهم آورد.
در ابتدای شروع بهكار دولت تدبیر و امید، اتخاذ اینگونه تصمیمات برای كسب درآمد بیشتر یك سازمان، نارضایتی را در میان مالكان كشتی و شركتهای كشتیرانی و مردم بهرهمند، به همراه داشته و در شرایط فعلی ضربات جبران ناپذیری به منافع و اقتصاد ملی و همچنین فشار به صنعت حمل و نقل دریایی (علاوه بر فشار تحریمهای بینالمللی) وارد خواهد کرد.
صاحبان علم، اندیشه و خرد بر این باورند كه در شرایط حساس تحریم، باید متفكران دست در دست یكدیگر دهند و باری از دوش مردم و كشور بردارند و از اتخاذ تصمیمات نسنجیده و سریع پرهیز نمایند. لذا میبایست با برنامهریزی مناسب جهت كمك به مردم در راستای كاهش فشارهای اقتصادی و پیشبرد اهداف كشور و دستیابی به سند چشم انداز موفق عمل نمود.
* مجری اسبق طرح ساماندهی و توسعه بنادر نفتی كشور
اگر يك كارشناس مي خواهد صحبت تخصصي و يا كارشناسي در حوزه بنادر نمايد مي بايد كه استدلال داشته باشد. آيا ايشان متوجه است كه در حال حاضر سازمان بنادر و دريانوردي در بخش لايروبي، علائم كمك ناوبري و يدك كشي و با توجه به ميزان درآمد و هزينه در حال ضرر دهي مي باشد. اگر شركت ها ي كشتيراني در حال ضرر دهي بودند كه هميشه اين ادعاي غير منطقي را داشته اند مخارج خريد كشتي و هزينه هاي سرسام آور خود را از كجا تامين مي نمايند، ايا منطقي است كه سازمان به خاطر ايشان ضرر نمايد؟ لطفا
دوست عزیز جناب مولایی: این که سازمان بنادر در بخشهایی ضرر ده می باشد را باید در نوع انجام این فعالیت ها جستجو کرد. واگذاری قرار داد یدک کشی به شرکتی که فاقد توان فنی می باشد ،عدم مدیریت و نظارت صحیح بر پیمانکاران ،تحمل خسارت های وارده و جبران تعهدات پیمانکاران نالایغ و... که باعث ضرر دهی می شود. در حوصله این اینجا نیست وگرنه قرارداد لایروبی و هزینه های آن برای سازمان قصه اش سر دراز دارد. به هر حال اصل این کارشناسی صحیح و تحمیل سو ئ مدیریت های سازمان به دوش شرکتهای کشتیرانی و نفتکش که می بایست در قیمت های تمام شده رقابت داشته باشند نه تنها غیر منطقی بلکه بی انصافی محض است.
احسنت به مهندس علیرضا نوری اظهار نظر قوی و سنجیده ای بود خدا قوت
جناب مولایی باید توجه میکردند که سازمان بنادر و دریانوردی بخش کوچکی از درآمدش از محل تعرفه ها میباشد یعنی آنقدر این سازمان بدون تدبیر شده که نمیتواند از سایر حوزه ها کسب درآمد کند؟ بهتر است کمی شرکت های دیگر مثل دی پی ورد را بررسی کنید شاید کمی یاد گرفتید
با توجه به شناخت كافي كه من از ايشان دارم تعجب كردم چون ايشان يعد چند سال در حوزه بنادر نفتي كه مجري بودنند در معاونت فني و مهندسي جز حرف زدن و .... کار ديگري نكردند. بهتر بگم اينكارهاي كه صورت دادند بك نفر دپيلمه هم مي توانست انجام دهند. اينگونه حرف زدن ها جهت مطرح كردن خود است!
بايد عنوان نمايم كه بيانات آقاي مهندس نوري در اين مقطع بسيار ارزشمند بود اما ذكر اين نكته لازم است كه در حوزه بنادر نفتي آقاي مهندس نوري هيچ اختياري نداشت و مسبب تمام معضلات عدم موفقيتها مقامات مافوق بودند . جناب دكتر طاهري با شناخت ايشان را آوردند ولي آقاي مهندس صدر عليرغم دستور صريح دكتر طاهري هيچ اختياري به ايشان تفويض ننمودند . لذا طرحهاي توسعه اي را كه آقاي دكتر طاهري بنايش را براي معاونت فني مهندسي گذاشت تا مانند وزارت نفت و ديگر سازمانهاي مجري محوري اساس توسعه باشد متاسفانه با كج سليقگي و عدم بينش آقاي صدر تماما به سراشيبي سقوط رفت . تفكر آقاي صدر را عزيزان سازمان بنادر ميشناسند. لذا مجريان عزيزي كه سرمايه هاي كشور بوده و هستند مانندآقايان مهندس تاتينا مجري طرح مسافري - مهندس نصيري مجري طرح سالويج - و ... و مهندس نوري مجري طرح توسعه بنادر نفتي را در دره اي انداخته و در سخنراني هاي بسيار زبردست و پيچيده نظاره گر ماجرا بود. خواهشمندم سوابق مجريان را بررسي فرموده و دلايل حذف آنها را هم بررسي بفرماييد . اگر برخي مجريان هم ماندند قبلا همكار آقاي صدر بوده و وابستگي كاري ايجاد كرده اند . لازم است شركتي كه آقاي دكتر سادات پور مديرش است وكارهاي سازمان را انجام ميدهد زمان تاسيس و ..... بررسي شود . شكي نبوده كه خادمين قطعا در اين راستا و در اين چرخه طرد ميشوند و خواص بدلايلي ميمانند . مهندس نوري هم قرباني اختلاف آقاي مهندس صدر با آقاي دكتر طاهري شد . چون ايشان را نيروي دكتر طاهري ميدانست . مجري كه خيلي از جلساتش با معاونين وزير نفت بوده و ارتباطاط خارجي بسيار خوبي داشت . افسوس ميخورم كه از ايشان استفاده لازم بعمل نيامد و برخي نيز ناشناخته قضاوت كرده و ميكنند .