به گزارش مارین نیوز، این کشتی بعد از آمادهکردن اقدامات مورد نیاز از آبهای ایران خارج میشود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز ظهر امروز با تأیید این خبر گفت: کشتی هندی که موجب ایجاد آلودگی نفتی در خلیج فارس شده و در توقیف سازمان بنادر بود با ابلاغ این سازمان رفع توقیف شد.
سید عطاءالله صدر افزود: کشتیرانی هند ضمانتنامههای لازم را ارائه داد و در قبال این ضمانت نامه ابلاغ رفع توقیف از سوی سازمان بنادر و دریانوردی انجام شد.
در حالیکه طی چند هفته گذشته موضوع آلودگی نفتی یک نفتکش هندی در آبهای خلیجفارس و توقیف آن توسط ایران، به یکی از اخبار پرتنش در عرصه سیاسی تبدیل شده بود؛ رییس مرکز کمکهای متقابل در موارد اضطراری در دریا که مقر آن در بحرین است، ضمن تأکید بر اینکه «این امر موضوعی زیستمحیطی است»، گفت: شواهد متقنی در خصوص آلودگی این کشتی از طریق عکسهای ماهوارهای در دست است.
به گفته وی، نفتکش دشانتی در حال ترانزیت به سمت بندر نفتی بصره عراق بود که در ساعت 18:30 به وقت گرینویچ روز 30 ژوئیه 2013 میلادی در آبهای ایران در حال تخلیه زبالههای نفتی مشاهده شد که این امر منجر به تشکیل یک نوار نفتی به طول 7 تا 10 مایل دریایی در پشت نفتکش شد.
وی افزود: به دنبال این حادثه علیرغم تلاش برای برقراری ارتباط بیسیم با این نفتکش، خدمه آن از پاسخگویی امتناع کردند و این تخلف از سوی ناوچه نیروی دریایی و تصاویر ماهوارهای ردیابی و ثبت شده است.
رییس مرکز کمکهای متقابل در موارد اضطراری در دریا تأکید کرد: به دنبال آن مرکز کمکهای متقابل در موارد اضطراری در دریا (MEMAC) بعنوان یک ارگان هماهنگکننده به تمامی کشورهای عضو اطلاع داد تا نفتکش فوق را تحت نظارت کنوانسیونها و پروتکلهای منطقهای متوقف کنند.
وی خاطرنشان کرد: در عین حال میمک، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان بنادر و دریانوردی ایران را نیز مطلع کرد که از آن پس نفتکش تحت بازرسی قرار گرفت و سایر مسائل مرتبط با آن از سوی سازمان بنادر و دریانوردی ایران پیگیری شد.