کد خبر: ۱۷۱۷۲
تعداد بازدید: ۳۹۴
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

قراردادهای مشارکت در تولید برای میادین نفت و گاز خزر

وزیر نفت در خصوص اصلاح قراردادهای توسعه میادین نفت و گاز کشور اعلام کرد: برای میادین نفت و گاز ایران به هیچ وجه اجرای قراردادهای مشارکت در تولید را نمی‏پسندم بویژه آنکه این قراردادها در میادین خشکی و دریایی کشور در منطقه خلیج فارس به هیچ وجه موضوعیت ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، بیژن نامدار زنگنه در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه «می‏شود از قراردادهای مشارکت در تولید در شرایط خاص و آن هم برای منطقه خزر استفاده کرد»، اظهار داشت: در این نوع از قراردادها پیمانکار با افزایش قیمت نفت حداکثر سود را در برداشت و استخراج نفت می‏برد.

زنگنه از قراردادهای توسعه یافته بیع متقابل بعنوان مؤثرترین و کارآمدترین قراردادهای نفتی برای توسعه میادین در ایران یاد کرد و افزود: هم‏اکنون برخی از اشکالات این قراردادها در حال حل و فصل بوده و قصد داریم از این قراردادها برای توسعه میادین در حال تولید و افزایش ضریب بازیافت استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه «عراق هم این نسل از قراردادهای بیع متقابل الگوبرداری کرده است»، توضیح داد: این قراردادها از مرحله اکتشاف تا توسعه با پیمانکاران اجرایی منعقد می‏شود و در نهایت پیمانکار به ازای هر بشکه تولید نفت یک پاداش مشخصی می‏گیرد؛ بدون آنکه دسترسی به مخزن داشته باشد.

زنگنه ادامه داد: این نسل جدید قراردادهای بیع متقابل می‏تواند منجر به افزایش ضریب بازیافت در مخازن نفت و گاز کشور شود.
 
وی همچنین با بیان اینکه «قصد نداریم برای افزایش صادرات نفت کشور یک سازمان ایجاد کنیم»، اظهار داشت: قرار است ساختاری کمکی برای پشتیبانی مدیریت امور بین‏الملل شرکت ملی نفت ایران و بعنوان یک ستاد راهبردی در موارد مختلف همچون بازاریابی، فروش، بیمه، حمل‏ونقل دریایی و نحوه استقلال کشتی‏ها مشاوره دهد.

هنوز از کلیات کرسنت حمایت می‌کنم
زنگنه در ادامه با اشاره به امضای تفاهمنامه صادرات گاز به عمان با تأکید بر اینکه «هنوز هم از کلیات قرارداد کرسنت حمایت می‏کنم»، یادآور شد: در صورت انجام مذاکرات بیشتر پیش‏بینی می‏کنیم به‏زودی قرارداد بلندمدت صادرات گاز ایران به عمان با ظرفیت صدور روزانه 30 میلیون مترمکعب امضاء شود.

وی با بیان اینکه «در صورت امضای قرارداد سالانه دو میلیارد دلار درآمد ارزی نصیب کشور می‏شود»، اعلام کرد: همچنین قرار است بخشی از گاز صادراتی در مصارف داخلی عمان و بخش دگیری توسط این کشور صادر شود.

وزیر نفت در پایان در مورد توقیف نفتکش هندی  در بنادر ایران در خلیج فارس هم خاطرنشان کرد: با مذاکرات انجام شده به زودی مشکل این نفتکش هندی هم حل و فصل خواهد شد.

ارسال نظر