به گزارش خبرنگار مارین نیوز، مهندس اکبر ترکان امروز در دیدار با اعضای هیأت مدیره انجمن صنفی سازندگان شناور، تجهیزات و سازههای دریایی ایران گفت: در سالهای بعد از انقلاب،بیش از 500 شناور بزرگ و متوسط شامل انواع کشتیهای تجاری، نفتکش، ساپلای بوت، بارج، دوبه، کروبوت و جکآپ از خارج خریداری شده؛ که این امر، نشان میدهد بازار کار مناسبی برای سازندگان شناور در ایران وجود دارد.
وی با بیان اینکه «سازندگان شناور از طرف عرضهکنندگان به موضوع مینگرند اما باید مسأله را از نگاه متقاضیان نیز دید»، به سابقه سفارش کشتیهای کانتینربر به ایزوایکو اشاره کرد و گفت: علیرغم تلاش زیادی که برای سفارش ساخت این کشتیها به داخل صورت گرفت؛ عملکرد مناسبی را از نظر زمان و هزینه ساخت این کشتیها در داخل شاهد نبودیم.
رییس شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همچنین به پروژه سوآپ نفت دریای خزر اشاره کرد و گفت: این پروژه شامل توسعه بندر اکتائو قزاقستان، توسعه بندر امیرآباد، ساخت سه فروند نفتکش 63 هزار تنی و احداث خط لوله نکا-جاسک بود؛ اما در عمل این مراحل محقق نشد.
وی با اشاره به اینکه «شرکت صدرا کل منابع ساخت کشتیها را از شرکت ملی نفتکش ایران دریافت کرده است»، افزود: قرار بود با این منابع، سه فروند کشتی ساخته شود تا امکان انجام همزمان تخلیه، بارگیری و حمل نفت در مسیر دریایی فراهم شود.
به گفته وی، عدم اجرای این پروژه باعث شد تا شرکتهایی نظیر توتال که از انتقال منابع نفتی خزر از مسیر ایران دفاع میکردند؛ اکنون ناچار به پذیرش مسیرهای جایگزین باشند.
ترکان با بیان اینکه «تجربه شرکتهایی چون صدرا و ایزوایکو نشان میدهد کارهایی که ما در ساخت کشتی بلدیم برای تحویل آن کافی نیست»، افزود: ما این مسأله را در بخش فراساحل هم داشتیم.
مدیرعامل اسبق شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به ساخت سکوهای پارس جنوبی توضیح داد: در ساخت این سکوها، به جز مدیریت کنسرسیوم بقیه کار توسط پیمانکاران و سازندگان داخلی انجام میشد و سکوها نیز طبق برنامه زمانبندی و به شکلی منظم اجرا شد؛ اما بعد از آنکه توتال را از رهبری کنسرسیوم برداشتیم، مجموعههای ایرانی نتوانستند با هم کار کنند و پروژههای بعدی با هزینه و زمان زیادی اجرا شد.
مشاور ارشد رییسجمهور با بیان اینکه «مجموعه این مسایل از وجود گیرهای اساسی در مدیریت پروژههای صنایع دریایی در کشور حکایت دارد»، افزود: باید برای رفع این مشکلات، راهکارهای اجرایی پیدا کرد.
وی با اشاره به تجربه صنعت خودروسازی و ایجاد مجموعه ساپکو جهت سازماندهی سازندگان تجهیزات و نظارت بر فعالیت آنها شکلگیری مجموعهای مشابه را در صنعت کشتیسازی ایران ضروری خواند و گفت: در جریان ساخت سکوی نیمهشناور امیرکبیر در دریای خزر، مشابه این کار از طریق شرکت مشاور تا حدی محقق شد.
ترکان با اشاره به بندر الحمریه شارجه که در آن خط تعمیرات کشتی با حضور پیمانکاران بخشهای مختلف فعالیت دارد، گفت: زیرساختهای ایجاد چنین شهرکهای صنعتی دریایی در بندرعباس و جزیره صنعتی صدرا در بوشهر وجود دارد که با پیگیری وزارت صنعت، معدن و تجارت و رفع مسایل حقوقی و اجرایی، این شهرکها ایجاد و زمینه کار پیمانکاران و صنعتگران فراهم خواهد شد.
وی ایجاد لیزینگهای دریایی را دیگر نیاز صنایع دریایی کشور دانست و گفت: از این طریق و با اختصاص منابعی در حد یک میلیارد دلار میتوان کار ساخت انواع شناورهای خدماتی مورد نیاز کشور را آغاز کرد و پس از تکمیل نسبت به فروش یا اجاره آن به بهرهبرداران اقدام کرد.
مشاور ارشد رییسجمهور با اشاره به حضور چهرههای صنعتی همچون اسحاق جهانگیری، معاون اول رییسجمهور، و محمد رضا نعمتزاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در کابینه یازدهم ابراز امیدواری کرد که صنایع دریایی کشور با تعامل نزدیک با دولت بتواند به جایگاه واقعی خود در اقتصاد کشور دست یابد.