کد خبر: ۱۷۲۷۴
تعداد بازدید: ۶۱۱
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

شهرک صنایع دریایی و لیزینگ دریایی ایجاد می‏شود

مشاور ارشد رییس‏جمهور با تأکید بر وجود توانمندی ساخت انواع شناور و سازه‏های دریایی در کشور از برنامه دولت یازدهم برای ایجاد شهرک صنایع دریایی و لیزینگ دریایی در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مارین نیوز، مهندس اکبر ترکان امروز در دیدار با اعضای هیأت مدیره انجمن صنفی سازندگان شناور، تجهیزات و سازه‏های دریایی ایران گفت: در سال‏های بعد از انقلاب،بیش از 500 شناور بزرگ و متوسط شامل انواع کشتی‏های تجاری، نفتکش، ساپلای بوت، بارج، دوبه، کروبوت و جک‏آپ از خارج خریداری شده؛ که این امر، نشان می‏دهد بازار کار مناسبی برای سازندگان شناور در ایران وجود دارد.

 وی با بیان اینکه «سازندگان شناور از طرف عرضه‏کنندگان به موضوع می‏نگرند اما باید مسأله را از نگاه متقاضیان نیز دید»، به سابقه سفارش کشتی‏های کانتینربر به ایزوایکو اشاره کرد و گفت: علیرغم تلاش زیادی که برای سفارش ساخت این کشتی‏ها به داخل صورت گرفت؛ عملکرد مناسبی را از نظر زمان و هزینه ساخت این کشتی‏ها در داخل شاهد نبودیم.

رییس شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همچنین به پروژه سوآپ نفت دریای خزر اشاره کرد و گفت: این پروژه شامل توسعه بندر اکتائو قزاقستان، توسعه بندر امیرآباد، ساخت سه فروند نفتکش 63 هزار تنی و احداث خط لوله نکا-جاسک بود؛ اما در عمل این مراحل محقق نشد.

وی با اشاره به اینکه «شرکت صدرا کل منابع ساخت کشتی‏ها را از شرکت ملی نفتکش ایران دریافت کرده است»، افزود: قرار بود با این منابع، سه فروند کشتی ساخته شود تا امکان انجام همزمان تخلیه، بارگیری و حمل نفت در مسیر دریایی فراهم شود.

به گفته وی، عدم اجرای این پروژه باعث شد تا شرکت‏هایی نظیر توتال که از انتقال منابع نفتی خزر از مسیر ایران دفاع می‏کردند؛ اکنون ناچار به پذیرش مسیرهای جایگزین باشند.

ترکان با بیان اینکه «تجربه شرکت‏هایی چون صدرا و ایزوایکو نشان می‏دهد کارهایی که ما در ساخت کشتی بلدیم برای تحویل آن کافی نیست»، افزود: ما این مسأله را در بخش فراساحل هم داشتیم.

مدیرعامل اسبق شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به ساخت سکوهای پارس جنوبی توضیح داد: در ساخت این سکوها، به جز مدیریت کنسرسیوم بقیه کار توسط پیمانکاران و سازندگان داخلی انجام می‏شد و سکوها نیز طبق برنامه زمان‏بندی و به شکلی منظم اجرا شد؛ اما بعد از آنکه توتال را از رهبری کنسرسیوم برداشتیم، مجموعه‏های ایرانی نتوانستند با هم کار کنند و پروژه‏های بعدی با هزینه و زمان زیادی اجرا شد.

 مشاور ارشد رییس‏جمهور با بیان اینکه «مجموعه این مسایل از وجود گیرهای اساسی در مدیریت پروژه‏های صنایع دریایی در کشور حکایت دارد»، افزود: باید برای رفع این مشکلات، راهکارهای اجرایی پیدا کرد.

وی با اشاره به تجربه صنعت خودروسازی و ایجاد مجموعه ساپکو جهت سازماندهی سازندگان تجهیزات و نظارت بر فعالیت آنها شکل‏گیری مجموعه‏ای مشابه را در صنعت کشتی‏سازی ایران ضروری خواند و گفت: در جریان ساخت سکوی نیمه‏شناور امیرکبیر در دریای خزر، مشابه این کار از طریق شرکت مشاور تا حدی محقق شد.

ترکان با اشاره به بندر الحمریه شارجه که در آن خط تعمیرات کشتی با حضور پیمانکاران بخش‏های مختلف فعالیت دارد، گفت: زیرساخت‏های ایجاد چنین شهرک‏‏های صنعتی دریایی در بندرعباس و جزیره صنعتی صدرا در بوشهر وجود دارد که با پیگیری وزارت صنعت، معدن و تجارت و رفع مسایل حقوقی و اجرایی، این شهرک‏ها ایجاد و زمینه کار پیمانکاران و صنعتگران فراهم خواهد شد.

وی ایجاد لیزینگ‏های دریایی را دیگر نیاز صنایع دریایی کشور دانست و گفت: از این طریق و با اختصاص منابعی در حد یک میلیارد دلار می‏توان کار ساخت انواع شناورهای خدماتی مورد نیاز کشور را آغاز کرد و پس از تکمیل نسبت به فروش یا اجاره آن به بهره‏برداران اقدام کرد.

مشاور ارشد رییس‏جمهور با اشاره به حضور چهره‏های صنعتی همچون اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‏جمهور، و محمد رضا نعمت‏زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در کابینه یازدهم ابراز امیدواری کرد که صنایع دریایی کشور با تعامل نزدیک با دولت بتواند به جایگاه واقعی خود در اقتصاد کشور دست یابد.

ارسال نظر