به گزارش مارین نیوز، در این بازرسی که از 10 شهریورماه سال جاری آغاز شد، مجموعا 267 فروند کشتی ایرانی و خارجی مورد این بازرسی قرار گرفتند که تعداد 27 فروند به علت مغایرت با الزامات مشاهده شده توقیف فنی و ایمنی شدند که نسبت به رفع عیب قبل از خروج اقدام کردند.
سالانه علاوه بر بازرسیهای معمول که توسط مراکز کنترل و بازرسی کشتیها (FSC & PSC) از کشتیهای ورودی انجام می گیرد، بازرسیهای متمرکزی از بخشهایی از الزامات کنوانسیونهای بینالمللی یا قسمتهای مختلف کشتی انجام میشود.
با توجه به حساسیتهای ایمنی بر روی شناورها و تجزیه و تحلیل گزارش سوانح، اجرای بازرسی متمرکز توسط تفاهمنامهها برنامه ریزی و برای کشورهای عضو ارسال میشود که از سال 1389 این بازرسیها به صورت هماهنگ بین تفاهمنامههای توکیو، پاریس و هند، برگزار میشود.
بر پایه این گزارش، به دلیل اینکه نواقص مربوط به الزامات سیستم رانش و ماشین آلات فرعی در طی 3 سال اخیر در تفاهمنامههای توکیو و پاریس در حدود 7 درصد از کل نواقص است و بازرسی متمرکز از الزامات سیستم رانش و ماشین آلات فرعی (بر اساس کنوانسیون SOLAS ch-II-1) تاکنون در هیچ تفاهمنامهای انجام نشده بود. در همین راستا، در طی شانزدهمین نشست کمیته سالانه تفاهمنامه اقیانوس هند، که ایران عضو فعال آن است؛ تصمیم گرفته شد همزمان با تفاهمنامههای توکیو، پاریس این بازرسی متمرکز اجرا شود.