کد خبر: ۱۸۸۷۰
تعداد بازدید: ۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

انواع زباله تا عمق 4500 متری دریا!

یک مطالعه که به تازگی انجام شده، نشان می‏دهد که اعماق دریاها نیز به اندازه سطح دریاها آلوده هستند و بطری‏های پلاستیکی و لیوان‏های یک بار مصرف همه جا را فرا گرفته‏اند.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، پیش از این تنها به بررسی آلودگی سطح دریاها پرداخته و گزارش تصویری از آلودگی سطح دریاها منتشر شده بود؛ اما تصاویر تهیه شده و پژوهش‏های جدید از عمق هزار متری دریای مدیترانه یا 250 متری اقیانوس اطلس نشان می‏دهند که این آلودگی به اعماق دریاها نیز کشیده شده‏اند.

نتایج بررسی دانشمندان از 600 ناحیه نمونه تکان دهنده است بگونه ای که تا عمق 4500متری دریاها و اقیانوس‏ها همه نوع زباله ای در کف اقیانوس‏ها و دریاها یافت می‏شود.

پلاستیک در این میان سهمی 41 درصدی دارد. یک و سوم ضایعات نیز مربوط به لوازم رهاشده شکار است.

بقیه زباله‏های نیز شامل چوب، کاغذ، لباس و دیگر انواع زباله‏ها می‏شود. پیش از این آلودگی در سطح اقیانوس آرام شمالی به قدری گسترده شده بود که آن را هفتمین قاره نام نهاده بودند.

علت این پدیده تمرکز حجم وسیعی از زباله بر روی آب این اقیانوس براثر جریان‏های آبی است. اما وزن این مقدار زباله، کمتر از یک میلیون تن است و هر ساله 15تا 20 درصد بیش از آن به دریا ریخته می‏شود.

بیشتر این ضایعات به اعماق دریا می‏روند و مدت‏ها در همان جا باقی می‏مانند؛ زیرا به علت فقدان هوا و نور امکان تجزیه شان تقریبا محال است.

ارسال نظر