کد خبر: ۳۰۹۷۱
تعداد بازدید: ۸۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲

۹ دستاورد حمل و نقلی مهم از اجلاس چهارجانبه باکو

مهم‌ترین دستاوردهای اجلاس چهارجانبه باکو تعیین سه مسیر برای حمل کالا با تعرفه یکسان از راهگذر خلیج فارس-دریای سیاه و کوتاه شدن زمان سیر از۳۵ روز دریایی به ۱۳روز بود.
مهم‌ترین دستاوردهای اجلاس چهارجانبه باکو تعیین سه مسیر برای حمل کالا با تعرفه یکسان از راهگذر  خلیج فارس-دریای سیاه و کوتاه شدن زمان سیر از۳۵ روز دریایی به ۱۳روز بود.
به گزارش مارین نیوز به نقل از دفتر بین الملل شرکت راه‌آهن ایران ، اجلاس چهار جانبه راه‌آهن‌ها، بنادر و خطوط کشتیرانی ایران، آذربایجان، گرجستان و اکراین چندی پیش در باکو با موضوع ایجاد حمل و نقل ترکیبی از طریق کریدور «خلیج فارس – دریای سیاه- کشورهای اروپایی» برگزار شد و ۹ دستاوردهای مهم برای حمل و نقل کشور داشت.
 مهم‌ترین دستاورد این اجلاس یک روزه تعیین سه مسیر از مبدأ بندر بمبئی هند برای انتقال کالا به دریای سیاه با تعرفه یکسان است که این نتایج را دارد:
۱- از مبدا بندر بمبئی در هند سه مسیر پیش بینی شد:
– بندر بمبئی – بندر عباس – قزوین – آستارا ( ایران ) – آذربایجان – گرجستان – بنادر باتومی و پوتی
– بندر بمبئی – بندر عباس – بندر امیر آباد – آذربایجان – گرجستان – بنادر باتومی و پوتی
– بندر بمبئی – بندر عباس – بندر انزلی – آذربایجان – گرجستان – بنادر باتومی و پوتی
۲- پایه تعرفه ریلی راه آهن‌های  ایران، آذربایجان و گرجستان یکسان شد (۴۰ سنت برای هر تن کیلومتر کانتینر). ابتدا این نرخ ۷۶ سنت برای هر تن کیلومتر کانتینر برای راه‌آهن‌های آذربایجان و گرجستان و ۵۵ سنت برای راه آهن ایران بود.
۳- تعرفه بندری در بندر باکو از ۲۶۱ دلار به ۱۲۰ دلار برای کانتینر ۲۰ فوتی و ۲۱۰ دلار برای کانتینر ۴۰ فوت کاهش پیدا کرد.
۴- تعرفه بندری در بندر عباس از ۲۰۰ دلار برای کانتینر ۲۰ فوت به ۱۵۰ دلار و کانتینر ۴۰ فوت از ۲۸۰ دلار به ۲۳۰ دلار کاهش یافت.
۵- زمان مسیر از بندر بمبئی تا بندر پوتی از ۳۵ روز دریایی به ۱۳ روز از مسیر آستارا کاهش پیدا کرد.
۶- هزینه مسیر آستارا نسبت به قبل از مذاکرات  از ۲۵۱۱ دلار برای کانتینر ۲۰ فوت به ۲۱۹۰ دلار و کانتینر ۴۰ فوت از ۳۱۰۶ دلار به ۲۸۸۵ دلار کاهش پیدا کرد.
۷- در این تفاهم نامه کشورهای گرجستان و آذربایجان متعهد شدند نسبت به تامین بوژی های مورد نیاز جهت سایت تعویض بوژی اقدام نمایند.
۸- سازمان بنادر و دریانوردی ایران نسبت به اتمام اسکله رو- رو و ساخت دو کیلومتر خط آهن و ساخت سایت تعویض بوژی ظرف ۶ماه در بندر امیر آباد متعهد شد.
۹- طی مذاکرات دو جانبه با راه‌آهن آذربایجان و نهایتا امضای تفاهم نامه مقرر شد: قطار مسافری دو کشور راه‌اندازی و واگن های باری موجود در نخجوان به راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اجاره داده شود.


ارسال نظر