کد خبر: ۳۶۳۵۶
تعداد بازدید: ۲۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷

معرفی ۱۴ بلوک اکتشافی به شرکت ‎های ایرانی اکتشاف و تولید

در بیست و یکمین نشست مجمع شرکت های اکتشاف و تولید ایرانی ۱۴ بلوک اکتشافی و مدل مالی و قراردای آن معرفی شد.
به گزارش مارین نیوز، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، در بیست و‌ یکمین نشست مجمع شرکت های ایرانی اکتشاف و‌ تولید که در سالن کنفرانس این مدیریت که روز گذشته برگزار شد، هدف از برگزاری این نشست را معرفی بلوک های اکتشافی و مدل مالی و قراردادی آنها اعلام کرد و گفت: نخستین طرح مطالعاتی توسعه میدان های نفت و گاز که به شرکت های خصوصی واگذار شد با چالش هایی رو به رو بود اما امروز این این شرکت ها به حدی از توان و تخصص رسیده اند که تحت عنوان E&P می توانند توسعه میادین را صفر تا ۱۰۰ انجام دهند.


سید صالح هندی با اشاره به برنامه و سیاستگذاری شرکت ملی نفت ایران مبنی بر واگذاری بلوک های اکتشافی به بخش خصوصی، گفت: پیش از این بلوک های اکتشافی به شرکت های خارجی واگذار شده اما این برای نخستین بار است که شرکت های ایرانی به این حوزه ورود می کنند.
هندی ادامه داد: پیش از این برای واگذاری ۱۴ بلوک اکتشافی به شرکت های خارجی، سه دور مناقصه انجام شد، تاکنون نیز بیش از یک میلیارد دلار جذب سرمایه محقق شده و برخی بلوک ها به کشف ذخایر نفت و گاز تجاری منتج شده است.
وی با اشاره به ریسک بالای بلوک های اکتشافی و تنوع شرکت های E&P، پیشنهاد کرد که شرکت های اکتشاف و تولید ایرانی در قالب کنسرسیوم عملیات اکتشاف این بلوک ها را انجام دهند. این امر ضمن تجمیع و تکمیل توانمندی ها، مشارکت در ریسک را هم به همراه دارد.
هندی از تلاش برای واگذاری بلوک های اکتشافی با  ریسک کمتر به شرکت های ایرانی خبر داد و گفت: در این خصوص برای یک بلوک تفاهمنامه انجام مطالعات اکتشافی امضا شده و در حال انجام است.
وی افزود: شرکت های اکتشاف و‌ تولید ایرانی می توانند شریک خارجی داشته باشند اما طرف قرارداد ما شرکت های ایرانی هستند.
هندی گفت: در صورتی که شرکت های ایرانی با اجرای عملیات اکتشاف و توصیف متوجه شوند که میدان اقتصادی نیست، طبق قرارداد هیچ هزینه ای بازپرداخت نمی شود اما ما به دنبال دریافت مجوزی هستیم که در صورت اقتصادی نبودن یک بلوک، بلوک دیگری را به شرکت های ایرانی واگذار کنیم. اگر بلوک دوم تجاری و اقتصادی تشخیص داده شد، هزینه های مربوط به بلوک اول هم بازپرداخت می شود.

رضا دهقان، معاون امور مهندسی و‌ توسعه مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز با اشاره به واگذاری بلوک های اکتشافی به شرکت های داخلی برای نخستین بار، گفت: این ایده بسیار خوبی است به ویژه در شرایط خاص حاضر، به نوعی تبدیل تهدید به فرصت قلمداد می شود.


معرفی ۱۴ بلوک اکتشافی و شرح کار عملیات اکتشاف
معاون بلوک های اکتشافی و مشارکت های خارجی مدیریت اکتشاف، بلوک های اکتشافی مغان، کویر، سرخس، دوستی، راز، تیماب، ذهاب، آبادان، تودج، پارسا، ماهان، بامداد، تایباد و سیستان را از ۱۴ بلوک کاندیدای واگذاری به شرکت های ایرانی معرفی کرد و گفت: از این بلوک ها ۳ بلوک دریایی است که در خلیج فارس واقع شده و ۱۱ بلوک در بخش خشکی است.
علی اصغر جولاپور افزود: علاوه بر تعهدات قراردادی، در صورت کسب نتیجه مثبت اولیه، پیمانکار می تواند مبادرت به اجرای عملیات احتمالی و اختیاری نیز کند.
این مقام مسئول در مورد روند واگذاری بلوک ها تا زمان عقد قرارداد، توضیح داد: مدیریت اکتشاف در گام نخست مدارک مورد نیاز که مجموعه ای از بروشور معرفی بلوک ها، مدل قرارداد، شرایط عمومی واگذاری و ... است را به شرکت های ایرانی اکتشاف و تولید، ارسال می کند.
جولاپور افزود: در گام بعد، شرکت های E&P باید اسامی بلوک های مورد نظر خود را اعلام کنند. بعد از این مرحله جلسات Data Room، برگزار و بلوک های مورد نظر برای مطالعه بیشتر تعیین و بسته های اطلاعاتی بلوک ها به متقاضیان تحویل می شود. پس از اینکه شرکت ها پیشنهادهای فنی و مالی خود را مطرح کردند، مذاکرات و عقد قرارداد انجام می شود. با اخذ مصوبات نهایی مورد نیاز، قرارداد نافذ و عملیات اکتشاف انجام می شود.

تشریح فرآیند قرارداد اکتشاف، توسعه و تولید
مدیر سرمایه گذاری و کسب و کار شرکت ملی نفت ایران ضمن تشریح فرآیند قرارداد اکتشاف، توسعه و تولید، گفت: در صورتی که شرکت های ایرانی با اجرای عملیات اکتشاف و توصیف متوجه شوند که میدان تجاری نیست، هیچ هزینه ای بازیرداخت نخواهد شد. اما در صورت تجاری بودن، طرف قرارداد باید طرح توسعه خود را در مدت زمانی تعیین شده، ارائه دهد.
تالین منصوریان توضیح داد: در مرحله بعد، مذاکرات قراردادی در قالب قرارداد بالادستی مورد توافق بین طرفین آغاز می شود در صورتی که طی زمان مشخص شده توافق حاصل شد، بازپرداخت هزینه های اکتشاف به همراه هزینه های توسعه از محل عواید میدان انجام می شود و در صورت عدم توافق، هزینه ها و حق الزحمه اکتشاف از محل منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران بازپرداخت می شود.


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رضا سعادتی کارشناس فراساحل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
0
0
شرکتهای ایرانی تجربه و ظرفیت خوبی دارند و باید از آنها استفاده کنیم
ارسال نظر