کد خبر: ۳۶۶۱۳
تعداد بازدید: ۱۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶

مخالفت سازمان محیط زیست با لایروبی تالاب میانکاله و خلیج گرگان

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اقدامات این سازمان برای احیای تالاب میانکاله و خلیج گرگان گفت: لایروبی تنگه‌ های حد فاصل خلیج گرگان و دریا مشکلات عدیده تالاب را حل نخواهد کرد و حتی موجب تشدید مشکلات موجود خواهد شد.
به گزارش مارین نیوز، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست لایروبی تنگه‌ های چاپقلی، آشوراده و خزینی را مطابق ماده یک قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌ های کشور مصوب اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی اقدامی در جهت تخریب غیرقابل جبران خلیج گرگان و تالاب میانکاله دانسته و با اجرای لایروبی مخالفت کرده است.
عیسی‌ کلانتری تصریح کرد: دلایل کارشناسی و فنی مخالفت این سازمان در مکاتبات و  نشست‌ های مختلف تخصصی و اجرایی به کرات اعلام و تشریح شده است. 
وی با تاکید بر اینکه سیاست اصولی سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ کارکردهای اکولوژیک، اقتصادی و اجتماعی تالاب با ارزش ملی و بین‌ المللی میانکاله و خلیج گرگان است، گفت: تامین حق‌ آبه تالاب از منابع آب بالادست و رفع انسدادهای صورت گرفته در آبراهه‌ های ورودی به تالاب، کاهش مصرف آب در حوضه آبخیز و احیای آب‌ های زیر زمینی و فعالیت‌ هایی نظیر آن از جمله اقدامات برای حفظ این تالاب با ارزش ملی و بین‌ المللی است.
کلانتری تصریح کرد: این سازمان اعتقاد راسخ دارد مشکل اصلی میانکاله نه در دریا بلکه غالباً در خشکی و حوضه آبخیز تالاب است و لایروبی تنگه‌ های حد فاصل خلیج گرگان و دریا مشکلات عدیده تالاب را حل نخواهد کرد و حتی موجب تشدید مشکلات موجود خواهد شد.
وی افزود: علت مخرب بودن تعمیق و لایروبی تنگه‌ ها این است که در صورت بالا آمدن آب دریا لایروبی صورت گرفته بی‌ اثر می‌ شود.
کلانتری ادامه داد: در صورت پایین رفتن آب دریا، عمیق‌ تر شدن تنگه‌ ها خشک شدن خلیج گرگان را تسریع می کند بنابراین در هر دو حالت، دستکاری تنگه‌ ها خسارت بار و جبران ناپذیر خواهد بود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، وی خاطرنشان کرد: سازمان  حفاظت محیط زیست بر اساس رسالت قانونی خود برای تهیه و اجرای برنامه جامع مدیریت حوضه‌ ها تالابی کشور که با رویکرد زیست بومی و مشارکت همه دستگاه‌ های مسئول در حوضه صورت می‌ گیرد برای میانکاله و خلیج گرگان نیز طرح مدیریت محدوده تالاب تدوین کرده و مبنای اقدامات احیایی قرار گرفته است و در سطح حوضه آبخیز میانکاله نیز در دستور کار این سازمان قرار دارد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: این سازمان مطابق وظایف و مسئولیت های خود در حوزه تالاب ها و به منظور رفع برخی مشکلات خلیج گرگان و میانکاله از جمله کاهش آب ورودی به تالاب از منابع بالادست، برای نجات این اکوسیستم تالابی با اهمیت ملی و بین المللی منحصر بفرد، برنامه‌ های اصولی در دست اقدام دارد که برخی از آن‌ ها در حال اجرا است.


ارسال نظر