کد خبر: ۳۶۷۸۹
تعداد بازدید: ۲۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵

گسترش ویروس های خطرناک با از بین رفتن یخ‌ های دریا

کارشناسان محیط زیستی بر این باورند که از بین رفتن یخ‌ دریاها در آب‌ های جهان عامل گسترش ویروس های خطرناک و کشنده در میان پستانداران دریایی شده است.
به گزارش مارین نیوز، به گفته کارشناسان در دهه ‌های اخیر، پدیده از بین رفتن یخ‌ دریا در قطب شمال که موجب بالا آمدن آب دریاها و اقیانوس ها شده، پیامدهای دیگری نیز داشته و از جمله موجب انتقال ویروس های مرگبار به برخی جانداران دریایی مانند سمورهای دریایی، خوک آبی و شیرهای دریایی شده است. 
از ویروس هایی که به علت گرمایش زمین در آب های دریای شمال امکان فعالیت پیدا کرده، می توان به ویروس پی دی وی اشاره کرد که اگر چه قبلا هم وجود داشته، اما در سال های اخیر موجب افزایش ابتلای جانداران دریایی به مرض هاری شده است و دامنه فعالیت این ویروس به اقیانوس آرام نیز کشیده شده است. مطالعه جدید که از 15 سال قبل آغاز شده نشان می دهد ویروس پی دی وی می تواند برخی جانداران دریایی را به کشتن دهد و اگر روند گرمایش زمین متوقف نشود،این مشکل تشدید می شود. 


از دیگر ویروس ها می توان به Phocine distemper اشاره کرد که محققان دریافتند روند این ویروس از حیوانات در آتلانتیک شمالی به جانداران اقیانوس آرام شمالی گسترش پیدا کرده‌ است. همچنین احتمال گسترش پاتوژن ‌ها با از بین رفتن بیشتر یخ ‌ها افزایش پیدا می‌کند. 


از بین رفتن یخ‌ دریا در قطب شمال یکی از عینی ‌ترین نشانه‌ های تغییرات اقلیمی در کره زمین طی چهار دهه گذشته است. بررسی ‌ها نشان می ‌دهد در فاصله سال ‌های ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۸ پهنه ‌های یخ حدود ۱۲ درصد در هر دهه عقب نشینی کرده ‌اند. 
هیئت بین ‌دولتی تغییر اقلیم (IPCC) در گزارش خود اعلام کرده‌ است: این تغییرات یخ‌ دریاها در ماه سپتامبر و کاسته شدن حجم یخ ‌دریاهای قطب شمال حداقل برای ۱۰۰۰ سال بی ‌سابقه بوده‌ است. 
محققان با در نظر گرفتن این تغییرات به بررسی احتمال شیوع ویروس Phocine distemper پرداختند که در سال ۲۰۰۲ منجر به تلف شدن تعدادی فک در آتلانتیک شمالی شد. شیوع این ویروس در میان موجودات دریایی آتلانتیک شمالی مشاهده نشد تا اینکه سال ۲۰۰۴ این ویروس در میان سمورهای دریایی در آلاسکا یافت شد. 


به گزارش دیلی میل، محققان اظهار داشتند: میزان ذوب شدن یخ ‌دریاها در اوت ۲۰۰۲ با گسترش میزان قرار گرفتن شیرهای دریایی در معرض این ویروس در فاصله سال ‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ در اقیانوس آرام شمالی همراه بوده و نتیجه آزمایش در بیش از ۳۰ درصد جانوران مثبت بوده‌ است. /





ارسال نظر