کد خبر: ۳۶۷۹۲
تعداد بازدید: ۱۴۳۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱

انجام مطالعات مهندسی پایه سکوی FX-A فروزان

انجام مطالعات مهندسی پایه (Basic Design) جهت سکوی FX-A فروزان با تلاش شبانه‌ روزی واحد اداره مهندسی و طراحی شرکت نفت فلات قاره ایران به نتیجه رسید.
به گزارش مارین نیوز، رییس اداره مهندسی و طراحی مدیریت مهندسی و ساختمان با بیان اینکه این مطالعه در خرداد ماه 98 آغاز و در مدت زمان بسیار کوتاهی (حدود یک ماه) با تمام توان همکاران واحد مهندسی و طراحی انجام شد، اظهار داشت: خوشبختانه پایان مطالعات موجب جلوگیری از تاخیر در برگزاری مناقصه EPCDF میدان فروزان شد.
علی حسنی گفت: در ابتدا یکی از گزینه ‌های شرکت، برون ‌سپاری انجام مطالعات پایه این پروژه توسط یک شرکت مشاور بود ولی مدیریت مهندسی و ساختمان با بررسی همه جوانب به این نتیجه رسید که این کار هزینه و وقت بسیار زیادی را می ‌طلبد. به همین دلیل واحد مهندسی و طراحی پیش ‌قدم شده و برای انجام مطالعه یاد شده اعلام آمادگی کرد.
وی در ادامه در مورد اداره مهندسی و طراحی که یکی از ادارات مدیریت مهندسی و ساختمان است، گفت: این اداره شامل بخش ‌های مهندسی سیویل و سازه، مکانیک، برق، ابزار دقیق و فرایند است که هر یک از آنها دارای زیرمجموعه‌ های مربوط به خود هستند.
حسنی با بیان اینکه اصلی ‌ترین کار اداره مهندسی و طراحی، بررسی مدارک پروژه‌ ها است، گفت: به عبارتی فاز نخست پروژه ‌هایی که در مدیریت مهندسی و ساختمان انجام می‌ شوند تولید مدارک مهندسی توسط پیمانکاران است. در پروژه ‌های EPC منظور از E انجام مطالعات تفصیلی (Detail) است و قاعدتاً به این معناست که از قبل، مطالعات پایه (Basic Design) و قبل‌ تر از آن مطالعات مفهومی (Conceptual Design) را انجام داده ‌ایم و می ‌دانیم چه می‌ خواهیم. گرچه در مواقعی به دلایل فوریت انجام پروژه ‌ها، این بخش از کار انجام نمی ‌شود و انجام مطالعات پایه نیز به همان پیمانکار EPC واگذار می ‏شود که اصولاً کار درستی نیست و بعداً پروژ ه‌ ها را دچار تغییرات ناخواسته می ‌کند. برای مثال وقتی می‌ خواهیم جزیره قشم را به عنوان یک منطقه جدید عملیاتی پایه ‌گذاری کنیم، برای این منظور می ‌بایست زیرساخت ‌‌های مورد نیاز آن از جمله زمین، تامین آب، برق و ... مد‌نظر قرار گیرد و تصمیم ‌گیری‌ های کلان در مورد پروژه ‌های آن از جمله موقعیت واحدهای صنعتی، اداری، رفاهی، مسیر خطوط لوله و ... اتخاذ گردد. به همین دلیل مطالعات مفهومی و به دنبال آن مطالعات پایه برای هر پروژه (که مرحله مطالعاتی بعد از آن محسوب می شود) بسیار مهم است و عمدتا این دو مطالعه جزو مطالعات بسیار خاص هر سازمان هستند و شرکت ‌هایی نیز که مبادرت به انجام آن می‌ کنند باید دارای تخصص و تجربه بالایی باشند.
وی در ادامه گفت: بخش مهندسی تفصیلی (Detail Design) به این معناست که شما از قبل می ‌دانید چه می ‌خواهید و چارچوب‌ ها مشخص است و به صورت جزئی وارد آن پروژه خاص شده و شروع به طراحی دقیق می ‌کنید. در حال حاضر، عمده کار بخش مهندسی و طراحی، بررسی، کنترل مدارک و مستنداتی است که پیمانکاران به صورت تفصیلی (Detail) تهیه می ‌کنند. این مدارک، با مدارک پایه اولیه و همچنین استانداردها و دستورالعمل‌ های مهندسی مربوطه، مطابقت داده می ‌شوند تا نهایتاً مبنای درستی برای مراحل خرید و اجرای پروژه باشند.
به گفته حسنی، در کنار بررسی مدارک مهندسی، نوشتن شرح کارها، اقدام مهم دیگری است که توسط اداره مهندسی و طراحی انجام می‌‌ شود. بر این اساس پس از اینکه شرح نیاز و شناسنامه پروژه ‌ها در مناطق عملیاتی تهیه و در کمیته‌ های بررسی فنی و عملیاتی فنی نهایی و بودجه آن ‌ها توسط مدیریت برنامه ‌ریزی تامین می ‌گردد، وارد واحد مهندسی و طراحی شده و برای آن شرح کار نوشته می ‌شود. برای انجام این کار، برای هر پروژه یک هماهنگ‌‌کننده مهندسی تعیین و متعاقب آن یک کارگروه تشکیل می ‌‌شود و در صورت نیاز پس از بازدید از سایت، شرح کار مورد نظر نوشته می ‌شود. بی ‌تردید اگر شرح کار دقیق نباشد، متعاقباً مشکلات زیادی در پروژه‌ ها در بحث اضافه‌کاری ‌ها و کاهش‌کاری ‌ها به وجود می ‌آید که وقت و انرژی بسیار زیادی را از کارفرما و پیمانکاران می ‏گیرد. 
وی گفت: به تازگی و پس از توافق انجام شده با مدیریت برنامه ‌ریزی، مقرر شده است، واحد مهندسی و طراحی در نوشتن شرح نیازها و شناسنامه ‌ها نیز ورود کرده و به مناطق عملیاتی کمک نماید. چراکه بعضا شناسنامه ‌هایی تهیه، تصویب و بر مبنای آن از شرکت ملی نفت ایران بودجه گرفته شده که متعاقباً و در مرحله نوشتن شرح کار مشخص شده است که بخشی از کارها نادیده گرفته شده ‌اند. این موضوع باعث تکرار فرآیند تصویب ‌خواهی و نهایتاً موجب طولانی شدن زمان انجام کارها می ‌شد. بر این اساس مقرر شده است قبل از نهایی‌‌ سازی شناسنامه پروژه ‌ها توسط مناطق، این شناسنامه ‌ها به واحد مهندسی و طراحی ارسال شوند تا توسط همکاران این واحد بررسی، تکمیل و تا حد امکان از دوباره ‌کاری جلوگیری گردد. همکاری در نوشتن شناسنامه پروژه ‌‌ها یکی از اقدامات ارزشمند اخیر این واحد است.
به گفته حسنی، از دیگر کارهایی که در واحد مهندسی و طراحی انجام می ‌شود، عضویت در کمیته سازندگان است که بررسی، ارزیابی و بازدید از کارخانه ‌ها و نهایتاً تایید یا رد صلاحیت سازنده‌ ها را رقم می ‌‏زند. همچنین عضویت در کمیته ‌های درون‌‌ سازمانی از جمله کمیته‏ های بررسی فنی، فنی و بازرگانی (قراردادها و کالا)، SIMS و PIMS و عضویت در کمیته ‌‌های برون ‌سازمانی از جمله IPS و AVL وزارت نفت از دیگر وظایف واحد مهندسی و طراحی است.
رییس اداره مهندسی و طراحی، یکی دیگر از اقدامات شاخص این واحد را حضور در کنار تیم اجرایی پروژه‌ ها در هنگام اجرای آنها دانست و گفت: همکاران ما با حضور در پروژه ‌هایی که وارد فاز اجرا می ‌شوند، از روند اجرای درست مدارکی که قبلاً تهیه شده ‏‌اند اطمینان حاصل می‌‌ کنند.
وی با بیان اینکه تولید مدارک مرجع نیز در واحد مهندسی و طراحی آغاز شده و بر این ‏اساس دستورالعمل ‌‌ها نوشته شده و توزیع شده ‌اند، گفت: مقرر است در اسناد مناقصه، این دستورالعمل ‌‌ها نیز اضافه شوند و پیمانکاران می ‌‌بایست در چارچوب ‌های مشخص شده، کار خود را انجام دهند. وجود دستورالعمل ‌‌ها باعث مشخص شدن خواسته ‌‏های کارفرما و روشن شدن وظایف پیمانکاران شده است.
حسنی افزود: در این واحد همچنین برگزاری دوره ‌های آموزشی درون‌ سازمانی با استفاده از توانمندی کارکنان این واحد آغاز شده است. برای نمونه قصد داریم دوره ‌های آموزشی عمومی درباره انواع و اقسام شیرآلات، پمپ ‌ها، کمپرسورها، تجهیزات اندازه‌‌ گیری، سیستم‌ های کنترل، توربین ‏ها، ژنراتورها، سازه‌‌ های دریایی، فرآیندهای شیرین ‌‌سازی و نم ‌‌زدایی گاز و ... برگزار نماییم. این دوره‌ ها برای مهندسانی که در رشته‌ های تحصیلی غیر از موضوع مورد آموزش، تحصیل کرده ‌‌اند و حتی برای سایر همکاران شرکت در مدیریت‌‌های غیر مهندسی مانند منابع ‏انسانی /  امور مالی /  امور حقوقی و پیمان‌ ها و ... نیز می ‌تواند جذاب، مفید و موثر باشد.
وی، یکی از چالش‌ های این واحد را بررسی اضافه‌ کاری‌ ها و کاهش‌کاری ‌های پروژه‌ها اعلام کرد و گفت: این موضوع عمدتاً در بحث تعیین احجام تغییرات به واحد مهندسی و طراحی سپرده می‌ شود و معمولا تنش ‌های زیادی به همراه دارد که باید علاوه بر حفظ منافع شرکت، حق و حقوق پیمانکاران نیز رعایت شود.
حسنی گفت: واحد مهندسی و طراحی به شکل جدید از سال 95 شکل گرفت و در ابتدا سختی ‌هایی هم به همراه داشت که به تدریج برطرف شد و خوشبختانه در حال حاضر این واحد در سطح شرکت از جایگاه قابل قبول و رو به رشدی برخوردار است.
رییس اداره مهندسی و طراحی مدیریت مهندسی و ساختمان در پایان از تمام روسای قبلی این واحد که اقدامات کنونی در راستای تلاش آنها بوده است تشکر و قدردانی کرد./





ارسال نظر