کد خبر: ۳۶۸۰۶
تعداد بازدید: ۱۴۹۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸

تولید مدارک پایه سکوی FX-A فروزان در مدت 4 هفته

مدارک پایه سکوی FX-A میدان مشترک فروزان در زمان تقریبی 4 هفته توسط 16 کارشناس و کارشناس ارشد و با صرف حدود 2500 نفر ساعت تولید و تحویل تیم برگزار ‌کننده مناقصه شد.
به گزارش مارین نیوز، سرپرست مهندسی فرآیند و ایمنی اداره مهندسی و طراحی در این ارتباط، اظهار داشت: این اقدام با همت تیمی متشکل از کلیه دپارتمان‌ های مهندسی (فرآیند، ایمنی، مکانیک، برق، ابزار دقیق، سازه و کنترل اسناد)، حمایت معنوی مدیر مهندسی و ساختمان و محوریت رییس مهندسی و طراحی، زودتر از برنامه زمان‌ بندی اولیه، تحویل تیم برگزار‌ کننده مناقصه شد که موجب کاهش فرآیند برگزاری مناقصه به مدت حداقل 11 ماه گردید.
رضا حسن پورصفا، افزود: با فراهم شدن فرصت مجدد توسعه میدان فروزان در قالب قراردادهای EPCF/EPDF مجموعه ‌ای از فعالیت ‌ها از جمله فرازآوری چاه‌ های کم فشار بخش FX از طریق گاز پرفشار موجود در سکوی F16، با اولویت بالا جهت جبران کمبودها با استفاده از امکانات موجود توسط مدیریت‌ های امور تولید و فنی در این میدان تعریف شد.
به گفته وی، تحقق این ایده نیازمند بررسی همه جوانب کار و به دنبال آن طراحی ‌های جدید با در نظر گرفتن نیازمندی ‌های ایمنی، عملیاتی، کاهش و یا بهینه‌ سازی ‌های تداخل پروژه جاری با طرح توسعه اصلی بوده که این امر از طریق همکاری دوجانبه و نزدیک مهندسی فرآورش، همکاران سکوهای عملیاتی، اداره مهندسی و طراحی و مدیریت برنامه ‌ریزی محقق شد. حاصل این همکاری، علاوه بر نهایی ‌سازی طراحی ‌های لازم 
در سکوهای FZ ،FY ،F15 ،F2 و F8 طراحی سکوی جدید عملیاتی در مجاورت سکوی FX به نام FX-A بود که با نصب آن امکان گازرانی در میدان، انتقال LQ از سکوی FX به FX-A، تولید و تامین برق موقت بخش FX و دریافت نفت تولیدی سکوی F19 محقق خواهد شد.
سرپرست مهندسی فرآیند و ایمنی اداره مهندسی و طراحی گفت: به دلیل جدید بودن سکوی FX-A به عنوان بخشی از شرح کار پیمان EPCF-EPDF و عدم وجود مدارک پایه الزام شرکت ملی نفت ایران به دارا بودن این دسته مدارک برای شفاف‌ سازی حدود کار و قیمت قرارداد، همچنین هزینه‌ و زمان‌بر بودن فرآیند انتخاب مشاور و انجام مهندسی پایه (در خوش ‌بینانه‌ ترین حالت حدود 12 ماه با قید انجام مناقصه محدود و برآورد هزینه‌ ای در حدود ده میلیارد ریال)، واحد مهندسی و طراحی- مدیریت مهندسی و ساختمان توانست علی ‌رغم وجود کمبودهای سخت‌ افزاری، نرم ‌افزاری و فشردگی ماموریت‌ های روزمره سازمانی، همزمان با آماده ‌سازی مدارک مناقصه پروژه‌ ها و سایر کارهای جاری، مدارک مورد نیاز پایه را با همتی مثال‌ زدنی به سرانجام رساند. 
وی افزود: برای انجام این مطالعه علاوه بر انجام شبیه‌ سازی‌ های فرآیندی، تولید برگه‌ های فنی تجهیزات (پروسسی و مکانیک)، جانمایی طبقات، مسیر‌های دسترسی، فضاهای تعمیراتی و بهره‌ برداری و طراحی‌ های مرتبط سازه‌ ای نهایی شده که این مجموع داده‌ های یکپارچه گفته شده، مبنای تعیین دقیق قیمت پروژه، حدود و ثغور آن شد.
براساس اعلام روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره، میدان فروزان به عنوان یکی از میادین مشترک شرکت نفت فلات قاره ایران با کشور عربستان نقش بسزایی در تولید نفت‌ خام در جزیره خارگ دارد. 





ارسال نظر