کد خبر: ۳۶۸۱۵
تعداد بازدید: ۱۳۴۶
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱

پیروی از قوانین بین المللی و اتحاد خواسته وزیران دفاع آسه آن ASEAN

ششمین نشست وزیران دفاع کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا "آسه آن" (ASEAN) و ۸ شریک گفت وگویی این اتحادیه موسوم به "آسه آن پلاس" در حالی برگزار شد که شرکت کنندگان در این اجلاس خواستار اتحاد بیشتر کشورهای منطقه برای افزایش قدرتمندی در رویارویی با رقابت راهبردی قدرت های جهانی در منطقه شدند.
به گزارش مارین نیوز، نشست سالانه وزیران دفاع آسه آن در روزهای ۱۶ تا ۱۹ نوامبر / شنبه تا دوشنبه هفته جاری / در بانکوک تایلند با حضور وزیران دفاع ۱۰ کشور مالزی، اندونزی، فیلیپین، سنگاپور، کامبوج، لائوس، برونئی، میانمار، تایلند و ویتنام و همچنین کشورهای چین، استرالیا، نیوزیلند و کره جنوبی، هند، روسیه، آمریکا و ژاپن به عنوان شرکای گفت وگویی این اتحادیه برگزار شد. این اجلاس شب گذشته به کار خود در بانکوک پایان داد. تقویت چشم اندازهای امنیت جامع، مشارکتی و پایدار از جمله محورهای  اصلی مذاکرات مسئولان عالی رتبه نظامی کشورهای شرکت کننده دراین اجلاس سالانه بود.


وزیر دفاع ویتنام در این اجلاس خواست تا اتحاد میان کشورهای عضو این اتحادیه افزایش یابد تا آنها بتوانند با رقابت استراتژیک قدرت های جهانی در منطقه عملکرد منسجمی داشته باشند. 
"نگو زوچن لیچ" همچنین بر اهمیت پیروی از قوانین بین المللی تأکید کرد و گفت که این موضوع "ابزار مؤثر" در تنظیم روابط بین کشورها با هدف حفظ صلح و امنیت در منطقه و در کل جهان است.
رئیس ارتش ویتنام افزود: هرگونه نقص کشورها از قوانین بین المللی، منجر به عدم اعتماد خواهد شد که در نهایت ممکن است به تنش ها و درگیری ها تبدیل شود.
وی افزود: رعایت حقوق بین الملل باید بالاترین اولویت را برای همه کشورها اعم ازکشورهای کوچک و قدرت های جهانی داشته باشد و اگر این قوانین توسط هر یک از این کشورها مورد رعایت و احترام قرار نگیرد، همه آنها شاهد عواقب سختی خواهند بود.

آمریکا و چین در دریای جنوبی چین رقابت گسترده و تنگاتنگی را در سال های اخیر داشته اند که این موضوع سبب شده تا کشورهای جنوب شرق آسیا همواره از احتمال بروز درگیری و تنش در این آب ها ابراز نگرانی داشته باشند. وزیران دفاع آسه آن در سال های اخیر در بیانیه های مختلف از پکن و واشنگتن خواسته اند تا از تنش ها در این منطقه بکاهند.

وزیران دفاع شرکت کننده در این اجلاس دیدارهای دوگانه و چندگانه ای را نیز در حاشیه این اجلاس با یکدیگر داشتند و از جمله وزیر دفاع چین به طور جداگانه با وزیران دفاع ایالات متحده، استرالیا، کره جنوبی، نیوزیلند، مالزی و اندونزی در مورد موضوعات مشترک دیدار و گفتگو کرد.
اتحادیه جنوب شرق آسیا در سال ۱۹۶۷ فعالیت خود را در جنوب شرق آسیا با هدف پیشرفت اقتصادی و اجتماعی و گسترش همکاری های درون منطقه ای میان کشورهای عضو آغاز به کار کرد.
آسه آن پلاس نیز میان اتحادیه جنوب شرق آسیا و شرکای گفت و گویی این بلوک شامل استرالیا، نیوزیلند، هند، چین، روسیه، ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی به منظور تقویت همکاری های اقتصادی، امنیتی و دفاعی برای پیشرفت های اقتصادی و تقویت صلح، ثبات و توسعه در منطقه ایجاد شد. اولین اجلاس وزیران دفاع آسه آن پلاس در سال ۲۰۱۰ در هانوی ویتنام برگزار شد که وزیران شرکت کننده ۵ موضوع همکاری در زمینه های ضد تروریسم، امنیت دریایی، عملیات صلح و کمک های بشر دوستانه را به عنوان محور اصلی فعالیت های مشترک مورد موافقت قرار دادند./





منبع: ایرنا
ارسال نظر