با انجام کار تعمیراتی خلاقانه و استفاده از هوزهاى مستعمل 30 اینچ جزیره سیرى، علاوه بر محافظت از هوزهاى صادراتى پایانه شناور فرآورشى کوروش از خروج 500 هزار یورو ارز از کشور جلوگیری شد.
به گزارش مارین نیوز، نبود سیستم (COHR (Cargo Offloading Hose Reel در پایانه های شناور نفتی اعم از FPSO یا FSU منجر به شناور شدن همیشگی رشته هوز منعطف صادراتی بر روی سطح آب می شود. با توجه به نحوه استقرار پایانه شناور فرآورشی کوروش به وسیله زنجیرهای مهاری به بستر دریا، جریان های تند آب و تلاطم شدید دریا بویژه در موقعیت جغرافیایی لایه نفتی پارس جنوبى، برخورد هوزهای صادراتی به این زنجیرها، همواره فرسایش و آسیب های جدی برای رشته هوز صادراتی را به همراه داشت. اهمیت این موضوع و وابستگی مستقیم عملیات صادرات به این تجهیز ارزشمند از دغدغه های مهم راهبری از این میدان بود تا جایی که حفاظت از هوزها و برنامه ریزی برای رفع این مشکل از تاکیدات مهم بازدید بهمن ماه سال 98 علیرضا سلمان زاده، مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران از این پایانه شناور فرآورشی بود.

به همین منظور و در راستای بهره مندی حداکثری از منابع و امکانات موجود در مناطق عملیاتی شرکت نفت فلات قاره ایران در اسفند ماه سال گذشته با همکارى جزیره سیرى کار انتقال هوزهاى 30 اینچ مستعمل از جزیره سیرى به جزیره کیش انجام شد و عملیات ساخت غلاف محافظ زنجیرهاى مهارى Half Chain Support Buoy در دستور کار منطقه عملیاتى کیش قرار گرفت و ساخت و نصب آن روى زنجیرها با موفقیت به پایان رسید.
در این عملیات علاوه بر ساخت کلمپس هاى ویژه نگهدارنده هوز در جزیره لاوان از چهار رشته هوز 30 اینچ مستعمل هر کدام به طول تقریبى 11 متر برای ساخت غلاف محافظ استفاده شد و پس از تست و نصب روى زنجیرها، غلاف ها به FPSO منتقل شده و با مساعدت منطقه عملیاتى لاوان عملیات نصب آنها توسط گروه تعمیرات زیر آب این منطقه انجام شد.
بدین ترتیب علاوه بر محافظت رشته هوز صادراتی، از خرید Half Chain Support Buoy و خروج ارز به ارزش 500 هزار یورو جلوگیرى شد.