به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مارین نیوز به نقل ازروابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، محمد نظری معاون فنی و نگهداری این اداره کل با اشاره به توانمندی شرکت های دانش بنیان در زمینه ساخت تجهیزات مورد نیاز بنادر و دریانوردی استان خوزستان، اظهار کرد: این پروژه ها توسط شرکت های دانش بنیان اجرا شده که در مجموع صرفه جویی یک میلیون دلاری را به دنبال داشته است.
نظری افزود: همچنین سال گذشته نخستین شناور ایربوت در کشور به سفارش اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با همکاری یک شرکت تخصصی و تحت نظارت موسسه رده بندی و کارشناسان این اداره کل طراحی و در داک یارد اروندان ساخته و به آب انداخته شد.
وی تصریح کرد: شناور مذکور با طولی در حدود ۷ متر، موتوری با توان ۵۷۰ اسب بخار و با ظرفیت حمل ۵ سرنشین به همراه دو برانکارد و از جنس آلومینیوم دریایی با اتکا بر توان نیروهای متخصص داخلی، مطابق با استانداردهای بین المللی طراحی و اجرایی شد.
وی بیان کرد: علاوه بر این شناور داخلی قراردادهای مختلفی نیز با شرکت های دانش بنیان برای ساخت تجهیزات بندری منعقد گردید که صرفه جویی ارزی قابل توجهی را در پی داشته است.
نظری یادآور شد: چهار دستگاه پمپ آتش نشانی با ظرفیت ۳۶ بار فشار نیز از طریق مهندسی معکوس و با صرفه جویی ارزی ۲۵ هزار دلاری نیز به دست متخصصان داخلی شرکت های دانش بینان ساخته شده است.
وی بیان کرد: ساخت یک دستگاه رادیولوژی ستون زمینی با صرفه جویی ارزی ۶۵ هزار دلاری نیز از دیگر دستاوردهای شرکت های دانش بنیان است.
معاون نگهداری معاون فنی و اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: تکنولوژی ساخت بویه نیز دقیقاً مشابه خارجی است که در تمامی بنادر کشور استفاده می شود درحالی که پیش از این، بویه ها فلزی بوده و اکنون پلی اتیلن جایگزین آن شده و هزینه های تأمین و نگهداری را به حداقل رسانده است.
وی افزود: هم اکنون در مجموع ۱۴۵ فروند بویه اقیانوسی پلی اتیلن با قطر ۲۶۰۰ میلیمتر جهت حوزه جنوب غرب کشور ساخته شده که از این مقدار تعداد ۶۰ فروند در بندر امام خمینی (ره) و مابقی در بنادر بوشهر و خرمشهر به آب انداخته شد. همچنین چند شرکت دانش بنیان جهت ساخت شناور کاملاً ایرانی، اعلام آمادگی کرده اند.
نظری خاطر نشان کرد: برای ساخت تجهیزات الکترونیک تا حدودی با محدودیت مواجه هستیم؛ در سال های اخیر در بخش ساخت ماژول های الکترونیک مادربورد به دلیل تحریم ها، همکاری شرکت های خارجی کمرنگ شد و همین محدودیت باعث شد به سمت بومی سازی قطعات برویم.
معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: حتی برای قطعات اصلی رادار نیز محدودیت خرید داشتیم که در نهایت با شرکت های داخلی قرارداد منعقد شد و این محدودیت به فرصت تبدیل گردید و صرفه جویی ارزی ۲۰ هزار دلاری نیز در این بخش محقق شد. تأمین رادار هواشناسی نیز پیش از این از خارج انجام می شد که بعدها تمامی تجهیزات از داخل تامین شد گرچه رادار تجهیزی خاص است.
وی افزود: در زمینه تولید پمپ ها نیز شرکت دانش بنیان اقدام به ساخت پمپ های مختص شناورهای لایروب کرد که علاوه بر این نمونه ها، نمونه های دیگری نیز در ابعاد کوچک تر توسط شرکت های بهره بردار به صورت مستقیم سفارش داده شد.
نظری بیان کرد: اکنون لوله های چند جداره فشار بالای سوخت برای برخی از موتورها و همچنین برخی از قطعات مهم در انتقال قدرت از موتور یدک کش به تراستر z-drive از طریق مهندسی معکوس ساخته شده است.
معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: علاوه بر قراردادهایی که مستقیماً این اداره کل با شرکت های دانش بنیان منعقد کرده، طی سال های اخیر بیش از ۱۵۰ نوع قطعه با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی جایگزین قطعات خارجی شده است. در شرایط کنونی نیاز است برای فعالیت بهتر شرکت های دانش بنیان، بستر مناسب را ایجاد کنیم.