تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۹۳۳۳
تعداد بازدید: ۱۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۸:۵۷

هوش مصنوعی قابل توضیح راه‌حلی نوین در ایمنی ناوبری دریایی 

پژوهشگران دانشکده مهندسی دانشگاه مِتروپالیتِن اوساکا ژاپن مدل جدید هوش مصنوعی قابل توضیح معرفی کرده اند که توانایی ارائه دلایل و مبانی تصمیم‌گیری‌های خود را دارد. این دستاورد می‌تواند راه‌حلی نوین در آینده حمل و نقل دریایی بخصوص شناورهای بدون سرنشین باشد.

به گزارش مارین نیوز از دانشگاه مِتروپالیتِن اوساکا ژاپن، کشتی تایتانیک ۱۱۳ سال پیش در تاریخ ۱۴-۱۵ آوریل پس از برخورد با یک کوه یخی غرق شد؛ خطای انسانی احتمالاً باعث شد که این کشتی وارد آب‌های خطرناک شود. امروزه، سامانه‌های خودکار مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند به کشتی‌ها کمک کنند تا از وقوع چنین حوادثی جلوگیری کنند، اما آیا چنین سامانه‌ای قادر است دلیل مانورهای خود را برای کاپیتان توضیح دهد؟

هوش مصنوعی قابل توضیح راه‌حلی نوین در ایمنی ناوبری دریایی 

در تنگه آکاشی ژاپن، یک کشتی مسافربری (سمت چپ) و یک کشتی باربری در کنار هم حرکت می‌کنند، که احتمال خطر برخورد دارند.
عکس از یوشیهو ایکدا، پروفسور افتخاری دانشگاه اوساکا

این همان ایده پشت هوش مصنوعی قابل توضیح است که هدف آن افزایش اعتماد انسان‌ها به سیستم‌های خودکار است. پژوهشگران دانشکده مهندسی دانشگاه مِتروپالیتِن اوساکا ژاپن مدلی از هوش مصنوعی قابل توضیح برای کشتی‌ها توسعه داده‌اند که میزان خطر برخورد را برای تمامی شناورها در یک منطقه مشخص ارزیابی می‌کند. ویژگی مهمی که با توجه به شلوغ‌تر شدن مسیرهای اصلی دریایی بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد.
هیتوشی یوشیوکا، دانشجوی تحصیلات تکمیلی، و پروفسور هیروتادا هاشیموتو مدلی از هوش مصنوعی طراحی کرده‌اند که با استفاده از مقادیر عددی برای خطر برخورد، دلایل تصمیمات خود و اهداف پشت اقداماتش را به‌وضوح شرح می‌دهد.
پروفسور هاشیموتو اظهار داشت: "با امکان توضیح مبانی تصمیم‌گیری‌ها و نیت‌های رفتاری در ناوبری خودکار کشتی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، معتقدم می‌توانیم اعتماد کارکنان دریایی را جلب کنیم. همچنین باور دارم که این پژوهش می‌تواند گامی مؤثر در تحقق کشتی‌های بدون سرنشین باشد."
این پژوهش با همکاری شرکت ClassNK انجام گرفته و با تأمین مالی JST SPRING و JSPS KAKENHI اجرا شده است.
این یافته‌ها در مجله علمی Applied Ocean Research منتشر شده است./

ارسال نظر