کد خبر: ۸۰۴۹
تعداد بازدید: ۱۸۸
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰

اولین چاه فاز 12 پارس جنوبی تكمیل شد

عملیات تكمیل اولین چاه فاز 12سكوی SPD12A میدان گازی پارس جنوبی به پایان رسید.

به گزارش مارین نیوز به نقل از روابط عمومی شركت پتروپارس، عملیات تكمیل اولین چاه فاز 12(چاه شماره 8) سكوی SPD12A میدان گازی پارس جنوبی با راندن رشته تكمیلی (7 Mono– bore Completion String) و برپایی تاج سرچاهی (Christmas Tree) و انجام تمامی آزمایش‌های فشاری ضروری بر روی وسایل درون چاهی و سطحی در تاریخ  با موفقیت كامل به اتمام رسید.

بنابراین گزارش، هم‌اكنون جریان گاز مخزن از درون رشته تكمیلی چاه مزبور با هدف ارزیابی و بررسی توانایی تولید مخزن كنگان طبق برنامه در حال انجام است.

طرح توسعه فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی هم‌اکنون بیش از 40 درصد پیشرفت دارد که تا پایان امسال این میزان به 50 درصد افزایش خواهد یافت.

حجم قرارداد فاز 12 پارس جنوبی به میزان 7 میلیارد دلار پیش‌تر در شورای اقتصاد به تصویب رسیده است.

تاکنون 2 میلیارد و 400 میلیون دلار در این پروژه هزینه و از این میزان 170 میلیون دلار آن از سوی شرکت آنگولایی (که 20 درصد سهم سرمایه‌گذاری در پروژه را دارد)، تأمین مالی شده است.

گفتنی است، گاز تولیدی فاز 12 میدان پارس جنوبی معادل سه فاز پارس جنوبی است که بخشی از آن (معادل دو فاز پارس جنوبی) به تولید گاز طبیعی مایع شده (LNG) اختصاص می‌یابد و بخش دیگر (معادل یک فاز پارس جنوبی) به شبکه سراسری منتقل می‌شود.

ظرفیت تولید گاز هر یک از سه عرشه دریایی فاز 12 پارس جنوبی، روزانه حدود یک میلیارد فوت‌مکعب است.

ارسال نظر