کد خبر: ۸۲۶۰
تعداد بازدید: ۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰

پروژه جدید قطری‌ها در میدان گازی مشترك با ایران

دو شرکت اکسون موبیل و قطرپترولیوم یک توافقنامه به منظور توسعه پروژه گازی بزرن امضاء کردند.

به گزارش پایگاه خبری بلومبرگ از دوحه، شرکت اکسون موبیل آمریکا و شرکت قطرپترولیوم یک توافقنامه به منظور توسعه پروژه 8 میلیارد و 600 میلیون دلاری برزن قطر امضاء کردند.

شرکت قطر پترولیوم 93 درصد و شرکت اکسون موبیل باقیمانده سهام پروژه گازی برزن را در اختیار دارد.

سعد الکعبی، مدیر پروژه های مشترک نفت و گاز شرکت قطرپترولیوم، با بیان اینکه «تولید گاز از پروژه برزن روزانه یک میلیارد و 400 فوت مکعب خواهد بود»، گفت: این پروژه در سال 2015 به بهره‌برداری می‌رسد.

وزیر انرژی و صنعت قطر نیز یادآور شد: پروژه برزن نقش استراتژیک و مهمی در رشد اقتصاد این کشور خواهد داشت.

العطیه اظهار داشت که کشورش دو سال بعد از امضای امضای یادداشت تقاهمی میان شرکت‌های قطرپترولیوم و اکسون موبیل برای توسعه پروژه گازی برزن در سال 2007، تصمیم گرفت که اجرای این پروژه را به منظور کاهش هزینه‌ها به تعویق بیندازد.

به گفته وی، تعویق در اجرای پروژه گازی برزن، صرفه 2 میلیارد و 400 میلیون دلاری را برای این قطر به همراه داشته است.

شرکای طرح توسعه پروژه گازی در سال 2014 یا نیمه دوم سال 2015 تولید گاز از این پروژه را آغاز می‌کنند.

العطیه همچنین گفت: شرکت‌های هیوندا هوی اینداستریز کره جنوبی و JGC ژاپن، برنده قراردادهای بخش فنی و ساخت مربوط به توسعه پروژه گازی برزن شده‌اند.

پروژه برزن، گاز میدان الشمال (مشترک با پارس جنوبی ایران) را به منظور تأمین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های برق و صنایع پتروشیمی، وارد بازارهای داخلی قطر می‌کند.

بنا بر اعلام سایت شرکت قطرپترولیوم، پروژه گازی برزن در 3 فاز به بهره‌برداری خواهد رسید که از فاز نخست این پروژه روزانه یک میلیارد و 700 میلیون فوت مکعب، فاز دوم آن 2 میلیارد فوت مکعب و از فاز سوم نیز 2 میلیارد و 500 میلیون فوت مکعب گاز تولید خواهد شد.

ارسال نظر