در پی استعفای مدیرعامل مجتمع ایزوایكو، بعنوان بزرگترین مجموعه كشتیسازی كشور، خبرنگار مارین نیوز در گفت وگویی با مهندس محمد علی وفایی، معاون بهرهبرداری و نوسازی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، كه چهارشنبه گذشته نیز در جلسه استعفای مهندس فتحالله محمدی حضور داشت؛ آخرین وضعیت ایزوایكو را به بحث كشید كه متن این گفتوگو در پی میآید:
- جناب آقای مهندس وفایی! همانطور كه می دانید آقای مهندس محمدی هفته گذشته رسما از مدیرعاملی ایزوایكو استعفا دادند. شما چه مواردی را عامل این استعفا میدانید؟
- بله. همانطور كه اشاره كردید؛ ایشان هفته گذشته در جلسه كمیته راهبردی ایزوایكو استعفای خود را اعلام كردند و از طرف سازمان گسترش هم، این استعفا پذیرفته شد. دلیلی كه آقای محمدی عنوان كردند؛ خستگی بود. اما آنچه ما بعنوان دلایل این استعفا میتوانیم اشاره كنیم؛ این است كه حجم كار در ایزوایكو، بعنوان بزرگترین مجموعه كشتیسازی و فراساحل كشور، بسیار سنگین است و به همین دلیل، نیاز به حمایت و برنامهریزی دقیقتر در كل كشور دارد.
- آیا این حمایت از طرف مجموعه وزارت صنایع صورت گرفته است؟
- بله. اتفاقا در دو سال گذشته، حمایتهای كاملی از طرف مجموعه وزارت صنایع و سازمان گسترش از ایزوایكو صورت گرفته است. اما این حمایتها كافی نیست. با توجه به حجم سنگین كار در ایزوایكو، این شركت به حمایتی فراتر از ایدرو و وزارت صنایع نیاز دارد و باید حمایت ملی از ایزوایكو صورت گیرد.
- با توجه به استعفای مهندس محمدی، وضعیت فعلی شركت به چه شكل است؟
- در حال حاضر، آقای دكتر شفیعی رودسری، قائممقام ایزوایكو، مدیریت مجموعه را برعهده دارند. ما هم در سازمان گسترش، برنامه خود را با هماهنگی وزارتخانه آماده كردهایم. ضمن آنكه برنامه كاری ایزوایكو امسال بسیار سنگین است و باید رقم فروش شركت را از 100 میلیارد تومان سال گذشته به 305 میلیارد تومان افزایش دهیم كه عملا كار مجموعه بیش از سه برابر خواهد شد. به همین دلیل، ما معتقدیم كه در سال جهاد اقتصادی ایزوایكو برای تحقق اهداف خود، به حمایت بیشتری نیاز دارد. در جلسه هقفته گذشته كمیته راهبردی ایزوایكو كه من هم حضور داشتم؛ مدیران عامل شركتهای عضو هلدینگ همگی در جهت تحقق این برنامه قول دادند. البته، نبودن مهندس محمدی در مجموعه مؤثر است؛ اما به هرحال، ایشان اعلام خستگی كردند و ادامه حضور ایشان، امكانپذیر نبود.
- بنابراین، آقای محمدی دیگر مسؤولیتی در ایزوایكو نخواهند داشت؟
- خیر. البته ما در نظر داریم در صورت تمایل مهندس محمدی، از ایشان در مرجع دیگری مانند مشاور دریایی استفاده كنیم . در ایزوایكو هم، دكتر شفیعی رودسری حضور خواهند داشت تا با تأیید و نظر مهندس هدایت، مدیرعامل سازمان، مدیرعامل جدید تعیین شود.
- آقای مهندس! جنابعالی هفته گذشته در مصاحبهای، تحویل سه كشتی ایران-شهركرد، ایران-كاشان و نفتكش ایران-فهیم را جزو برنامههای امسال ایدرو اعلام كردید. با توجه به مشكلات ایزوایكو كه كنار رفتن مهندس محمدی هم از نشانههای آن است؛ آیا این وعده عملی خواهد شد؟
- قطعا این موارد را عملی میكنیم. در حال حاضر هم، ساخت كشتیها طبق برنامه و با سرعت و شدت پیش می رود. برنامهریزی كردهایم تا كارگران به شكل دوشیفت و تا 10 شب كار كنند.
- اما در مورد كشتی نفتكش كه قراردادی برای اتمام آن تا آذرماه 90 با كرهایها بسته شده بود؛ ظاهرا تیم كرهای هم ایران را ترك كردهاند...
- بله. كرهایها رفتهاند. اما تیم دیگری از كره برای همكاری ابراز علاقه كردهاند كه در این زمینه، جلساتی در تهران و كره برگزار شده است تا كار به این مجموعه واگذار شود.
- وضعیت كشتی ایران-شهركرد به چه صورت است؟ طبق اعلام ایزوایكو و ایدرو، قرار بود این كشتی تا پایان سال 89 تحویل شود؛ اما ظاهرا به دلیل مشكلات ناشی از تحریم، این امر محقق نشد...
- بله. همانطور كه گفتید این كشتی برای راهاندازی برخی تجهیزات آن به مشكل تحریم برخورده است. با این وجود كار ادامه دارد و ما بحث تحویل كشتی را برای شهریورماه داریم. بخشی از ایرادات را نیروهای داخلی برطرف میكنند كه در حال انجام است. اما در موارد حاد، خارجیها هنوز هنوز اقدام نكردهاند؛ گرچه برای اقدام، ابراز علاقه كردهاند.
آستفآی اقای محمدی بلعث نجات دنیوی واخرویش شد
بسمه تعالی با توجه به تحولاتی که در دو سال گذشته در ایزوایکو رخ داده و از اثرات آن تحویل کشتی ایران - اراک و پیشرفت قابل توجه دیگر پروؤه ها و ... میباشد که این دستاوردها با سنگین تر شدن سایه تحریمها اتفاق افتاده و تغییر تصویر ذهنی منفی ذینفعان از جمله امام جمعه محترم بندرعباس از کشتی نسازی به کشتی سازی را تغییر داده و مثبت نموده است جز با همت و درایت مدیرعامل متعهد و متخصص این مجموعه بزرگ صنعتی جناب آقای مهندس محمدی محقق نمیگردید و افسوس که در نظام اسلامی , شرایط برای حمایت از چنین مدیرانی به نحو مطلوب پیش نمیرود و باعث خستگی ( روحی ) و کناره گیری از کار میگردد و این عارضه ای است که نیاز به بررسی تخصصی دارد و تاریخ ایزوایکو تاکنون مدیر مستعفی نداشته بلکه بدلایل مختلف مدیرعامل قبلی تعویض گردیده اند. لذا امیدواریم که این اتفاق دیگر تکرار نشود و حمایت همه جانبه برای صنعت کشتی سازی از سوی مسولین عملی شود .
بسمه تعالی همیشه تغییر یا استعفای مدیران مشکل ساز نبوده و تجربه ثابت کرده که در اکثر مواقع این تغییر و تحولات نتایج مثبتی داشته است.امیدواریم یک فکر و ایده جدید و جوان مدیریت این بخش مهم از اقتصاد مملکتمان را در آینده اداره نماید تا شاهد رشد و شکوفایی بیشتر این مجموعه باشیم.انشا الله
بنام خدا به حق و انصاف بایستی به مدیریت آقای محمدی خسته نباشید گفت مردی باایمان و دلسوز به انجام فعالیتها به موقع و در وقت خود و امانتدار . HSE ایزوایکو آرزوی توفیق و ایمنی ایشان را از درگاه خداوند متعال خواستار است .