به گزارش خبرنگار مارین نیوز، كاپیتان امیر سامان ترابیزاده با اشاره به اقدامات فدراسیون جهانی حملونقل (ITF) و سازمان جهانی دریانوردی (IMO) گفت: این اقدامات مؤثر نبوده و جامعه جهانی باید اقدامات مناسبی را برای ریشهكنی دزدی دریایی در دستور كار قرار دهد.
وی با تأكید بر اینكه «حلوفصل موضوع دزدی دریایی كار یك كشور نیست»، تصریح كرد: تا وضعیت فلاكتبار فعلی مردم سومالی ادامه دارد؛ دزدی دریایی هم ادامه خواهد داشت.
این مدیر كشتیرانی جمهوری اسلامی درباره باجگیری دزدان از شركتهای كشتیرانی نیز گفت: در این موارد، حفظ جان خدمه كشتیها از هر مسألهای برای مالكان كشتی مهمتر است.
وی با بیان اینكه «راهكاری جز مذاكره با دزدان در مورد پرداخت باج وجود ندارد»، افزود: هیچیك از كشتیهایی كه به سواحل سومالی رسیدهاند؛ جز با پرداخت باج، ازاد نشدهاند و اگر مواردی از حملات كماندویی به كشتیها برای آزادی آنها بوده، مربوط به قبل از رسیدن كشتی به سواحل سومالی بوده است.
ترابیزاده یكی از راهكارهای برخورد جامعه جهانی با دزدان دریایی را شناسایی روشهای پولشویی آنها ذكر كرد و گفت: باید مشخص شود كه این باجهای كلان به كجا می رود و در چه حسابها و مواردی هزینه میشود؟
وی همچنین از طرح راهكار ایجاد منطقه امن تردد كشتیها در سطح بینالمللی خبر داد و گفت: این موضوع كه كشتیها از منطقهای عاری از دزدان تردد كنند؛ ایده خامی است اما در دست بررسی قرار دارد.