به گزارش خبرنگار مارین نیوز، سید مجید هدایت امروز طی سخنانی در چهارمین همایش ملی صنایع فراساحل افزود: صنایع دریایی کشور به جز تربیت نیرو و توسعه دانشگاهی و تئوریک، به صحنه ای برای بروز خویش نیاز دارد که این صحنه همانا، بازار و پروژه های بزرگ صنعتی است.
وی با اشاره به امضای قرارداد 21 میلیارد دلاری توسعه 8 فاز پارس جنوبی در 25 خردادماه 89 با پیمانکاران و سازندگان داخلی تأکید کرد: این سفارش، بازار صنایع دریایی را دچار تحرک کرد و با توجه به کاهش فعالیت ها در بخش کشتی سازی، صنایع دریایی کشور را بار دیگر فعال ساخت.
معاون وزارت صنایع و معادن افزود: حجم کار صرفا در بخش سکوسازی این قرارداد، برای هر دو فاز 600 میلیون دلار است و بدین ترتیب در این قرارداد، 4/2 میلیارد دلار پروژه ساخت سکو و تاپ ساید تعریف شد که حجم کار بی سابقه ای است.
وی با بیان اینکه «در 11 ماه گذشته از آغاز این پروژه اتفاق های خوبی رخ داده است»، توضیح داد: در فاز 14 که ایدرو مدیریت آن را برعهده دارد؛ برای اولین بار، کل پروژه در قالب مشارکتی میان پیمانکاران به اجرا درآمده و 8 عضو کنسرسیوم بعنوان شرکای اصلی وارد عمل شده اند که از این میان، ایزوایکو، شرکت ملی حفاری و تأسیسات دریایی در حوزه فراساحلی این فاز فعالیت دارند و همگی متضامنا و مشترکا به کارفرما پاسخگو هستند.
هدایت با اشاره به اینکه «از پیمانکاران ایرانی فازهای جدید پارس جنوبی تعهد گرفته شده که این فازها را در مدت 35 ماه اجرایی کنند»، افزود: این در حالی است که مشابه این پروژه ها در دورانی که مشارکت خارجی هم وجود داشت و محدودیت های ناشی از تحریم هم نبود؛ 60 ماهه انجام شده است.
وی با بیان اینکه «هر دو فاز پارس جنوبی دارای 6 سکو به وزن هریک بیش از 6000 تن خواهد بود»، گفت: شرکت ها در حال حاضر در روند ساخت این سکوها عقب نیستند و بعضا جلوتر از برنامه قرار دارند.
مدیرعامل ایدرو در عین حال با تأکید بر اینکه «تمامی دست اندرکاران باید بطور جدی در این پروژه وارد شوند»، پرسید: اگر متناسب با روند پیشرفت سازندگان اقدامات لازم برای گشایش اعتبار، ترخیص کالا و... صورت نگیرد، از برنامه عقب خواهیم افتاد؛ در حالیکه مشکل از متخصصان و سازندگان نیست.
وی همچنین با استقبال از پیشنهاد معاون علمی وزارت نفت که خواستار تشکیل مرکز فناوری و قطب های علمی صنایع فراساحل در دانشگاه ها شده بود؛ اعلام کرد: ما بعنوان مجموعه ایدرو از این اقدام حمایت می کنیم و در عین حال، تأکید داریم که بخشی از این کار باید در توسعه مدیریت صنایع دریایی و فراساحلی متمرکز شود.
هدایت در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه «در حوزه زیرساخت ها توفیق های زیادی نصیب کشور شده، اما مسؤولیت خود را انجام نداده ایم»، گفت: بعنوان نمونه، در بحث دکل های دریایی باید بررسی شود که چرا به توان تأمین ان در کشور نرسیده ایم؟
وی با بیان اینکه «در فازهای جدید پارس جنوبی به فعالیت همزمان حداقل 25 دستگاه حفاری دریایی نیاز خواهیم داشت»، افزود: بعنوان کسی که از سال 75 و در مسؤولیت های مختلف پیگیر بحث دکل دریایی بوده ام؛ یادآور می شوم که در آن زمان، اجاره روزانه دکل ها روزانه 26 هزار دلار بود که زمانی تا 200 هزار دلار هم افزایش یافت.
وی با بیان اینکه «ارزش امروز هر دستگاه دکل حفاری بین 150 تا 200 میلیون دلار است»، تصریح کرد: با پول پرداخت شده برای اجاره دکل در این سالها می شد دهها دکل حفاری برای کشور خرید؛ اما مسؤولان در این مدت، تصمیم لازم را نگرفتند و امروز هم اگر این اتفاق رخ ندهد؛ دو سال دیگر باز هم در همایشی از این دست، کسی خواهد گفت که در بخش دکل های حفاری مشکل داریم.
مدیرعامل ایدرو با اشاره به بازدید مقام معظم رهبری از عسلویه در اوایل سال جاری، گفت: ایشان در این بازدید تأکید کردند که حتما نسبت به تأمین تجهیزات لازم برای اجرای فازهای پارس جنوبی اقدام شود.
هدایت با تأکید مجدد بر اینکه «معضل 20 ساله کشور در مورد دکل های دریایی باید حل شود»، گفت: ما باید چند جکت فازهای جدید را 25 شهریورماه نصب و حفاری را شروع کنیم و از آن زمان، نیازی جدی به این دستگاه ها حس خواهد شد.
وی در بخشی دیگر از سخنانش با بیان اینکه «برای هر دو سکوی پارس جنوبی 300 میلیون دلار تأمین کالا از خارج نیاز است»، تصریح کرد: باید با همکاری انجمن هایی همچون انجمن مهندسی دریایی ایران، شورایعالی صنایع دریایی و پیمانکاران و سازندگان آماری دقیق از اقلام مورد نیاز 10 سال آینده صنایع فراساحل با ذکر نرخ و کیفیت هر قلم تولید داخل تهیه و روی سایت های تخصصی قرار گیرد و کارگروههایی برای ساخت تجهیزات وارداتی در داخل، تعریف شود.
مدیرعامل ایدرو همچنین از عملکرد بخش مهندسی در پروژه های فراساحلی کشور انتقاد کرد و گفت: ما در مهندسی پایه و طراحی پروپه ها مشکلات زیادی داریم.
وی با تأکید بر اینکه «کپی کاری و بالا و پایین بردن اعداد را نمی توان راه حل مهندسی نامید»، تصریح کرد: در حالیکه امروز در دنیا با استفاده از مواد و آلیاژهای جدید، وزن و ابعاد سازه های دریایی را کاهش می دهند؛ کارگران و تکنسین های ما هنوز در یاردهای بندرعباس و بوشهر و خرمشهر در گرمای طاقت فرسا، احجام بزرگ را سرهم بندی می کنند.
هدایت همچنین با اشاره به برنامه پنجم توسعه و سند چشم انداز کشور گفت: طبق برنامه 5 ساله باید تولیدات نفت كشور در پایان برنامه پنجم باید به 5.1 میلیون بشكه افزایش یابد؛ در واقع 2.5 میلیون بشكه ظرف 5 سال باید تولید كرد كه فعالیتهای زیادی لازم دارد.
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران همچنین با اشاره به اینكه «با این حجم منابع باید روزانه 750 میلیون مترمكعب از منطقه عسلویه برداشت كرد»، گفت: هماكنون تنها 250 میلیون متر مكعب برداشت میشود.