به گزارش مارین نیوز به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل سازمان بنادر و دریانوردی، این کنوانسیون 12 ماه بعد از الحاق 10 دولت لازمالاجرا میشود و تاکنون 3 دولت به این کنوانسیون ملحق شدهاند.
دبیرکل IMO با بیان اینکه «کنوانسیون نایروبی در سال 2007 در کنیا امضاء شده»، افزود: این کنوانسیون مبنای حقوقی برای انتقال لاشه کشتیهایی که اثر سوء بر جان، اموال و یا محیط زیست دریایی میگذارد؛ فراهم میآورد.
افیتیمیوس میتروپلوس با تأکید بر اینکه «کنوانسیون نایروبی افزایش انتقال لاشه کشتیها از مسیرهای دریانوردی و افزایش امنیت کشتیرانی را در پی دارد»، تصریح کرد: این کنوانسیون کشورهای ساحلی را متعهد میکند لاشه کشتیهای مخل در دریانوردی، محیط زیست ساحلی و یا به طور کلی در بخش دریایی را منتقل کنند.
به گفته دبیرکل IMO، این کنوانسیون همچنین صاحبان کشتی را متعهد میسازد از لحاظ مالی مسؤولیت خود را تقبل کنند و پوشش بیمهای کاملی را تأمین كنند. ضمن اینکه کنوانسیون مربوطه، امکان شکایت مستقیم علیه بیمهگران را نیز میسر میسازد.
بنابراین گزارش، دبیرکل IMO همچنین از الحاق ایران به پروتکل آمادگی، مقابله و همکاری در برابر سوانح آلودگی ناشی از مواد خطرناک و سمی OPRC/HNS از تاریخ 19 آوریل 2011 (30/1/1390) خبر داد.
به گفته میتروپلوس، پروتکل OPRC/HNS از تاریخ 19 جولای 2011 برابر با 28 تیرماه سال جاری برای جمهوری اسلامی ایران لازمالاجرا میشود.
وی با تأکید بر اینکه «پروتکل آمادگی، مقابله و همکاری در برابر آلودگی نفتی مختص به مقابله با نفتی و سمی است»، اضافه کرد: این پروتکل چارچوبی بینالمللی برای اقدام بههنگام بروز حوادث منتهی به آلودگی آبها ناشی از مواد سمی، خطرناک و زیان آور را ایجاد میکند.
دبیرکل IMO افزود: از نظر این پروتکل ماده سمی و خطرناک به معنی مواد غیرنفتیای است که در صورت ورود به محیط زیست دریایی باعث ایجاد خطر برای سلامت انسان، آسیب به منابع زیستی و حیات دریایی و تخریب امکانات یا سایر موارد استفاده از دریا میشود.