تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۱۰۰۸۶
تعداد بازدید: ۳۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
فرمانده نیروی دریایی ارتش با تشریح جزییات بیشتری از اهداف و مأموریت‌های حضور این نیرو در آب‌های آزاد گزارشی از اعزام زیردریایی یونس به دریای سرخ ارائه كرد.

به گزارش مارین نیوز، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در نشست خبری كه به منظور تشریح چگونگی حضور نیروی دریایی ارتش در آب‌های بین‌المللی برگزار شده بود، گفت: حضور زیردریایی‌ها و یگانهای سطحی ما در آب‌های آزاد اشراف اطلاعاتی ما را بیشتر می‌كند و ما بدین ترتیب، توان شناسایی و اطلاعاتی خود را بالا می‌بریم.

وی با اشاره به توانایی صنایع دفاعی كشور برای تولید زیردریایی‌ در تناژ مختلف گفت: دو دهه است كه ما به زیرسطحی مجهز شده‌ایم و امروز قدرت ساخت و تولید زیردریایی در تناژ‌های مختلف در وزارت دفاع با كمك نیروی دریایی و دانشگاه‌های كشور وجود دارد و هر آنچه نیاز داریم را می‌توانیم تولید كنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه با اشاره به اینكه «از سال‌های 86 و 87 تدبیر فرمانده كل قوا بر این قرار گرفت كه نیروی دریایی ارتش یك نیروی راهبردی است»، افزود: معنای این تدبیر این است كه باید در مأموریت‌های نیروی دریایی تغییرات اساسی به وجود بیاید و برای این تغییرات نیاز بود كه تحولی در این نیرو ایجاد شود.

وی افزود: پیش از این تدبیر، نیروی دریایی در آب‌های ساحلی دریای نیمه‌بسته خليج فارس و سواحل چابهار، جاسك و به طور كلی سواحل جنوب شرق كشور و حداكثر تا رأس‌الحد حضور داشت؛ بدین ترتیب نیروی دریایی كه تا آن زمان بعنوان یك نیروی دریایی ساحلی بود، با ایجاد تحول به یك نیروی دریایی در آب‌های عمیق و آب‌های آزاد تبدیل شد.

سیاری اضافه كرد: در اجرای این مأموریت از سال 87، نیروی دریایی موظف شد كه ناوگروه‌های مختلفی را به آب‌های آزاد اعزام كند. برابر قوانین بین‌المللی همه كشورها می‌توانند در آب‌های آزاد با رعایت قوانین و مقررات حضور داشته باشند و ما نیز بعنوان یك كشور قدرتمند دنیا می‌توانیم در آب‌های آزاد حضور داشته باشیم. بنابراین، از اواخر سال 87 و اوایل سال 88 تا امروز این حضور را استمرار بخشیده‌ایم؛ به طوری كه تا امروز 14 ناوگروه را به آب‌های آزاد اعزام كرده‌ایم.

وی با اشاره به حضور گسترده‌تر دوازدهمین ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش در آب‌های بین‌المللی یادآور شد: اين ناوگروه در بهمن و اسفند سال گذشته به آب‌های آزاد اعزام شد و مسیر خود را از دریای عمان تا شمال اقیانوس هند و سپس دریای سرخ پی گرفت و برای اولین بار از كانال سوئز عبور كرد و در دریای مدیترانه حضور یافت و توانست در بندر لاذقیه سوریه پهلو بگیرد.

سیلری تصریح كرد: این مسأله كه حتی پیش از پیروزی انقلاب نیز سابقه نداشت؛ بازتاب‌های گسترده‌ای را در سطح جهان به همراه داشت.

فرمانده نیروی دریایی ارتش به تأثیرات حضور ناوگروه نیروی دریایی ارتش در آب‌های آزاد بویژه دریای مدیترانه اشاره كرد و گفت: این حضور تأثیرات بسیار زیادی بر دشمن بویژه رژیم صهیونیستی داشت؛ چرا كه آنها باور نمی‌كردند كه ما در چنین صحنه‌ای حضور داشته باشیم، ولی خوشبختانه این اتفاق افتاد و ما توانستیم اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران را به نمایش بگذاریم.

سیاری خاطرنشان كرد: تا پیش از اعزام ناوگروه چهاردهم، اعزام ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش به آب‌های آزاد مبتنی بر حضور یگانهای سطحی و انجام ماموریت توسط این یگانها بود؛ ولی در چهاردهمین ناوگروه اعزامی این نیرو، یك فروند زیردریایی به نام زیردریایی یونس نیز حضور داشت كه این مسأله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود.

وی افزود: این زیردریایی كه تا امروز 66 یا 67 روز از مأموریت خود در آب‌های آزاد را پشت سر گذاشته؛ از مسیر سواحل بندرعباس وارد دریای عمان و سپس شمال اقیانوس هند شد و پس از پیشروی تا مدار 10 درجه به خلیج عدن رسید و سپس از تنگه باب المندب عبور كرد و وارد دریای سرخ شد كه پس از پیشروی تا نیمه‌های دریای سرخ و استقرار در آن محل به تنگه باب‌المندب بازگشت و برای مدت كوتاهی در بندر جیبوتی، بندر سلاله و بندر مسقط عمان استقرار داشت و در روز چهاردهم تیر مراسم استقبال از آن در بندرعباس برگزار خواهد شد.

وی با تأكید بر اینكه «این حق ماست كه بتوانیم در آب‌های آزاد حضور داشته باشیم و منافع خود را دنبال كنیم»، افزود: دو سال است كه دزدان دریایی منطقه شمال هند را تحت تأثیر خود قرار داده‌اند و این در حالی است كه تمام كشتی‌های تجاری و نفت‌كش كشور ما از آنجا عبور می‌كنند و ما موظف هستیم كه امنیت آنها را تأمین كنیم. در همین راستا، از ابتدای سال جاری تاكنون پنج مورد درگیری شدید و مسلحانه با دزدان دریایی داشته‌ایم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینكه «دزدان دریایی منطقه فعالیت خود را عوض كرده‌اند و به سمت سواحل هندوستان رفته‌اند»، تصریح كرد: ما نیز بر همین اساس باید مأموریت‌های خود را اجرا كنیم.

وی با اشاره به اهمیت دریا در تجارت و بازرگانی گفت: بیش از 90 درصد تجارت كشور ما از طریق دریاست و اگر نتوانیم امنیت كشتی‌ها و نفتكش‌های خود را برقرار كنیم؛ چرخه اقتصادی مملكت با مشكل مواجه خواهد شد. بنابراین، برای تعیین خطوط كشتیرانی خود باید در اقیانوس هند حضور داشته باشیم.

سیاری ادامه داد:‌ نكته مهم دیگر این است كه نظام جمهوری اسلامی ایران باید اقتدار خود در دریاها را نشان دهد. دشمنان توقع ندارند كه پس از سال‌ها تحریم ایران، ما بتوانیم زیردریایی به آب‌های آزاد بفرستیم؛ ولی ما موفق به انجام این كار شدیم. بنابراین، حضور ما در آب‌های بین‌المللی ضمن حفظ منافع نظام، ارسال پیام صلح و دوستی و همكاری‌های منطقه‌ای را به همراه دارد. حضور نیروی دریایی در آب‌های آزاد به معنای نشان دادن توانایی علمی كشور و توان صنعتی و دفاعی نظام ماست چرا كه بالاترین فناوری در عرصه صنایع دریایی مربوط به زیرسطحی‌هاست.

وی با اشاره به هشت گلوگاه اصلی آب‌های آزاد یعنی تنگه هرمز، تنگه باب‌المندب، تنگه مالاگا، جنوب قاره آفریقا، تنگه پاناما، بسفر و داردانل، تنگه جبل‌الطارق و كانال سوئز گفت: اینها هشت گلوگاه اصلی و مهم در آب‌های آزاد هستند كه بسیاری از رفت و آمدهای كشتی‌های تجاری و نفتكش‌های دنیا از این گلوگاه‌ها انجام می‌شود و در این بین تنگه‌های هرمز، باب‌المندب، مالاگا و جبل‌الطارق از همه مهمتر هستند.

سیاری در پاسخ به این پرسش كه «آیا در مدت حضور ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش در آب‌های آزاد پیام تهدیدآمیزی از سوی كشورهای دیگر دریافت كرده‌اید یا خیر؟»، پاسخ داد: 32 تا 35 كشور در خلیج عدن حضور دارند و در حال گشت‌زنی هستند كه اغلب آنها تحت قوانین ناتو كار می‌كنند؛ ولی ما و چند كشور محدود دیگر به صورت مستقل كار می‌كنیم و در مدت حضور خود تعامل مناسبی داشته‌ایم و مشكلی با كشورهای دیگر نداریم. ولی اگر منظور شما رژیم صهیونیستی است، بارها گفته‌ایم رژیم صهیونیستی عددی نیست كه ما را مورد تهدید قرار دهد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه این نشست خبری از برگزاری رزمایش بزرگ دریایی ارتش در سال جاری در صورت تصویب ستاد كل نیروهای مسلح خبر داد و گفت: اجرای رزمایش‌های ما مبتنی بر مصوبات ستاد ارتش و ستاد كل نیروهای مسلح است. ما در سال 90 نیز رزمایش گسترده‌ای را به عنوان رزمایش بزرگ دریایی ولایت 90 خواهیم داشت كه در صورت تصویب، اخبار و جزییات مربوط به آن را اعلام می‌كنیم.

سیاری با اشاره به پیشرفت‌های ایران در زمینه صنایع دریایی افزود: طی سال‌های پس از انقلاب خوشبختانه پیشرفت‌های بسیار خوبی در زمینه‌ صنایع دریایی داشته‌ایم به طوری كه مركز تحقیقات اقیانوسی كشورمان گفته‌اند كه چرا ما نباید در قطب جنوب ایستگاه تحقیقاتی داشته باشیم؟ این نشان دهنده پیشرفت‌های ما در این زمینه است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تعاملات این نیرو با ارتش‌های كشورهای حاشیه خلیج فارس اشاره كرد و گفت: ما همیشه با كشورهای حاشیه خلیج فارس و شمال اقیانوس هند تعامل داشته‌ایم و همواره حامل پیام صلح و دوستی برای آنها بوده‌ایم و بارها اعلام كرده‌ایم كه توان ما برای دفاع از كشور ما و منطقه است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: ما در رزمایش‌های مختلف نظیر رزمایش ولایت 89 از نمایندگان این كشورها دعوت كرده‌ایم و همچنین در هر سال یك یا دو بار رزمایش امداد و نجات را به صورت مشترك با كشور عمان انجام می‌دهیم. برگزاری رزمایش مشترك و تصمیم‌گیری در این مورد جزو اختیارت نیروهای مسلح است؛ ولی ما همواره اعلام آمادگی كرده‌ایم كه این كشورها می‌تواند در همه رزمایش‌های ما ناظر بفرستند و از توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران برای ارتقاء توان دفاعی خود استفاده كنند. آنها می‌دانند كه ما فكر تجاوز و تعدی به دیگر كشورها را نداریم و حرف اصلی ما این است كه كشورهای منطقه می‌توانند امنیت منطقه را تامین كنند و نیازی به حضور كشورهای بیگانه نیست.

سیاری همچنین در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت امنیت دریای خزر گفت:‌ دریای خزر دریای صلح و دوستی است و قوانین و قواعد آن مربوط به كشورهای حاشیه‌ این دریاست و جلسات مربوط به این دریا از طریق مسوولان مربوطه برگزار می‌شود. ما برای حفظ منافع‌مان در دریای خزر آمادگی كامل داریم و منطقه 20 درصد كاملا تحت كنترل نظام جمهوری اسلامی ایران است.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کارشناس دریایی امضاء محفوظ
|
Russian Federation
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۱
0
0
  بعنوان یک ایرانی به مجموعه اقدامات اخیر نیروی دریایی بویژه در خصوص دزدی دریایی افتخار میکنم و وقتی که شنیدم نیروی دریایی برای روز دریانوردی هم در جشن دولتی و بیرمق سازمان بنادر حضور فعال داشته و هم در جشن خصوصی کانون دریانوردان خبره به مدیریت عالیه این نیرو احسنت گفتم انشاء الله همچنان پیروز و سربلند باشند
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: