به گزارش مارین نیوز به نقل از روابط عمومی کشتیرانی جمهوری اسلامی، در این جلسه كه به ریاست كاپیتان علی عزتی، معاون فنی بازرگانی كشتیرانی جمهوری اسلامیایران، و با حضور نمایندگان ارگانهای عضواین كارگروه برگزار شد؛ موارد مختلفی از جمله بررسی لایحه پیشنهادی «تدوین قانون مالیات تناژ برای شركتهای كشتیرانی و مالكان كشتی»، مورد بررسی قرار گرفت.
در این ارتباط معاون فنی و بازرگانی كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از موضوع مالیات برتناژ كشتی بعنوان یك متعارف در صنعت حملونقل دریایی نام برد وگفت: جابجایی سالانه 9.5 میلیارد تن بار توسط كشتیهای اقیانوسپیما و تردد 60 هزار فروند كشتی اقیانوسپیما در آبهای جهان این صنعت را به بزرگترین صنعت بین المللی جهان تبدیل كرده است.
كاپیتان علی عزتی گفت: از آنجا كه این صنعت بزرگترین صنعت بین المللی دنیا است براین اساس، آزادی عمل نیز براساس كنوانسیونهای بین المللی در این صنعت دیده شده، چراكه اگر این آزادی عمل وجود نداشت و این صنعت فعال نبود؛ به گفته دبیركل سازمان بین المللی دریانوردی، نیمیاز مردم جهان از سرما و نیمیدیگر از گرسنگی تلف میشدند.
وی یكی از این آزادیها را آزادی سرمایه و مشخصا كشتی بعنوان سرمایه متحرك عنوان كرد و گفت براین اساس كسی كه صاحب این سرمایه است زمانی كه تحت یك پرچم با مشكلات مالیاتی، گمركی و پرسنلی مواجه شود میتواند این سرمایه را تحت پرچم دیگر كشورها ببرد.
معاون فنی و بازرگانی كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط به کشور انگلیس اشاره كرد و گفت: انگلستان زمانی بزرگترین كشور در زمینه آموزش دریانوردان و دارا بودن تناژ ملی بود اما به مرور زمان مالکان، کشتیهای خود را از اروپا به پرچمهای مصلحت به مانند پاناما، مالتا، لیبریا، جزایر قمر، مغولستان و... منتقل کرده اند.
وی دلیل این اتفاق را مشكلات مالیاتی در اینگونه كشورها عنوان كرد وگفت: سرانجام انگلیس و كشورهای غربی برای حل این مشكل مالیات برتناژ را وضع كردند كه با این اقدام و با پایین آوردن میزان آن به یك رقم قابل رقابت و به عبارتی حمایت از این بخش؛ كشتیهای بیشتری تحت پرچم انگلیس و آلمان و... قرار گرفت؛ به طوری كه درحال حاضر میزان تناژ كشتیهای تحت پرچم برخی از کشورهای اروپایی از جمله آلمان و انگلستان روبه افزایش است.
عزتی با بیان اینكه «این تسهیلات باید در اختیار كشتیرانیها قرار گیرد»، افزود: صنعت كشتیرانی یك صنعت استراتژیك است و قرار گرفتن آن در نوك پیكان تحریمها از اهمیت این صنعت حكایت دارد در اهمیت این صنعت همین نكته بس كه اگر كشور ما فاقد ناوگان ملی بود، غلبه بر مشکلات ناشی از تحریمها میتوانست برای اقتصاد کشور مشکلات بیشتری را بوجود آورد.
دبیركل اتحادیه مالكان كشتی نیز با بیان اینكه «در قوانین و مقررات با كشتیرانیها همانند كارخانهداران رفتار میشود»، گفت: دریافت مالیات بردرآمد از كشتیرانیها باعث خروج كشتیها از پرچم كشور و قرار گرفتن آنها تحت پرچم كشورهای دیگر شده است.
كاپیتان محمد سمیعی خواستار تغییر نگاهها به دریا شد و افزود: تغییر نگاهها به این بخش به سود كشور خواهد بود و باعث رقابت خواهد شد.
پناهی، قائم مقام سازمان امور مالیاتی، نیز با تأكید بر لزوم لحاظ اسناد بالادستی، خواستارمشخص شدن كلیات و چارچوبهای موردنظر بخش دریایی كشور در بحث جایگزینی مالیات برتناژ به جای مالیات بردرآمد و تعیین تأثیر این جایگزینی در توسعه صنایع دریایی و دریانوردی شد.
در این ارتباط و درراستای دستور معاون اول رییسجمهوری مقرر شد جلسهای سه جانبه بین معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، سازمان امور مالیاتی و دبیرخانه شورایعالی صنایع دریایی به منظور تصمیمگیری درباره نحوه اعمال مالیات برتناژ تشكیل شود.
همچنین در این جلسه موضوع برخورداری فعالیتهای سرمایهگذاری در نوار ساحلی كشور از معافیتهای مالیاتی كه در راستای جذب سرمایهگذاران موفق در سواحل كشور در دستور كار شورا قرار گرفته، نیز مطرح شد. در این ارتباط قرار شد مكانیزیم برخورداری از این تسهیلات از طریق سازمان امور مالیاتی مشخص شود. درحال حاضر سرمایهگذارانی كه درجزیره ابوموسی سرمایهگذاری كنند، از معافیتهای مالیاتی برخوردار خواهند شد.