تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۱۴۹۰۶
تعداد بازدید: ۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
جلسه كارگروه تخصصی امور حقوقی و برنامه ریزی شورایعالی صنایع دریایی به ریاست كشتیرانی جمهوری اسلامی ‏ایران برگزار شد.

به گزارش مارین نیوز به نقل از روابط عمومی کشتیرانی جمهوری اسلامی، در این جلسه كه به ریاست كاپیتان علی عزتی، معاون فنی بازرگانی كشتیرانی جمهوری اسلامی‏ایران، و با حضور نمایندگان ارگان‏های عضواین كارگروه برگزار شد؛ موارد مختلفی از جمله بررسی لایحه پیشنهادی «تدوین قانون مالیات تناژ برای شركت‏های كشتیرانی و مالكان كشتی»، مورد بررسی قرار گرفت.

در این ارتباط معاون فنی و بازرگانی كشتیرانی جمهوری اسلامی ‏ایران از موضوع مالیات برتناژ كشتی بعنوان یك متعارف در صنعت حمل‏ونقل دریایی نام برد وگفت:  جابجایی سالانه 9.5 میلیارد تن بار توسط كشتی‏های اقیانوس‏پیما و تردد 60 هزار فروند كشتی اقیانوس‏پیما در آب‏های جهان این صنعت را به بزرگترین صنعت بین المللی جهان تبدیل كرده است.

كاپیتان علی عزتی گفت: از آنجا كه این صنعت بزرگترین صنعت بین المللی دنیا است براین اساس،  آزادی عمل نیز براساس كنوانسیون‏های بین المللی در این صنعت دیده شده، چراكه اگر این آزادی عمل وجود نداشت و این صنعت فعال نبود؛ به گفته دبیركل سازمان بین المللی دریانوردی،  نیمی‏از مردم جهان از سرما و نیمی‏دیگر از گرسنگی تلف می‏شدند.

وی یكی از این آزادی‏ها را آزادی سرمایه و مشخصا كشتی بعنوان سرمایه متحرك عنوان كرد و گفت براین اساس كسی كه صاحب این سرمایه است زمانی كه تحت یك پرچم با مشكلات مالیاتی، گمركی و پرسنلی مواجه شود می‏تواند این سرمایه را تحت پرچم دیگر كشورها ببرد.

معاون فنی و بازرگانی كشتیرانی جمهوری اسلامی ‏ایران در این ارتباط به کشور انگلیس اشاره كرد و گفت:  انگلستان زمانی بزرگترین كشور در زمینه آموزش دریانوردان و دارا بودن تناژ ملی بود اما به مرور زمان مالکان، کشتی‏های خود را از اروپا به پرچم‏های مصلحت به مانند پاناما، مالتا،  لیبریا،  جزایر قمر،  مغولستان و... منتقل کرده اند.

وی دلیل این اتفاق را مشكلات مالیاتی در اینگونه كشورها عنوان كرد وگفت:  سرانجام انگلیس و كشورهای غربی برای حل این مشكل مالیات برتناژ را وضع كردند كه با این اقدام و با پایین آوردن میزان آن به یك رقم قابل رقابت و به عبارتی حمایت از این بخش؛ كشتی‏های بیشتری تحت پرچم انگلیس و آلمان و... قرار گرفت؛ به طوری كه درحال حاضر میزان تناژ كشتی‏های تحت پرچم برخی از کشورهای اروپایی از جمله آلمان و انگلستان روبه افزایش است.

عزتی با بیان اینكه «این تسهیلات باید در اختیار كشتیرانی‏ها قرار گیرد»، افزود:  صنعت كشتیرانی یك صنعت استراتژیك است و قرار گرفتن آن در نوك پیكان تحریم‏ها از اهمیت این صنعت حكایت دارد در اهمیت این صنعت همین نكته بس كه اگر كشور ما فاقد ناوگان ملی بود، غلبه بر مشکلات ناشی از تحریم‏ها می‏توانست برای اقتصاد کشور مشکلات بیشتری را بوجود آورد.

دبیركل اتحادیه مالكان كشتی نیز با بیان اینكه «در قوانین و مقررات با كشتیرانی‏ها همانند كارخانه‏داران رفتار می‏شود»، گفت: دریافت مالیات بردرآمد از كشتیرانی‏ها باعث خروج كشتی‏ها از پرچم كشور و قرار گرفتن آنها تحت پرچم كشورهای دیگر شده است.

كاپیتان محمد سمیعی خواستار تغییر نگاه‏ها به دریا شد و افزود: تغییر نگاه‏ها به این بخش به سود كشور خواهد بود و باعث رقابت خواهد شد.

پناهی، قائم مقام سازمان امور مالیاتی، نیز با تأكید بر لزوم لحاظ اسناد بالادستی، خواستارمشخص شدن كلیات و چارچوب‏های موردنظر بخش دریایی كشور در بحث جایگزینی مالیات برتناژ به جای مالیات بردرآمد و تعیین تأثیر این جایگزینی در توسعه صنایع دریایی و دریانوردی شد.

در این ارتباط و درراستای دستور معاون اول رییس‏جمهوری مقرر شد جلسه‏ای سه جانبه بین معاونت برنامه‏ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، سازمان امور مالیاتی و دبیرخانه شورایعالی صنایع دریایی به منظور تصمیم‏گیری درباره نحوه اعمال مالیات برتناژ تشكیل شود.

همچنین در این جلسه موضوع برخورداری فعالیت‏های سرمایه‏گذاری در نوار ساحلی كشور از معافیت‏های مالیاتی كه در راستای جذب سرمایه‏گذاران موفق در سواحل كشور در دستور كار شورا قرار گرفته، نیز مطرح شد. در این ارتباط قرار شد مكانیزیم برخورداری از این تسهیلات از طریق سازمان امور مالیاتی مشخص شود. درحال حاضر سرمایه‏گذارانی كه درجزیره ابوموسی سرمایه‏گذاری كنند، از معافیت‏های مالیاتی برخوردار خواهند شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: