ویلیام دوئل در گفتگو با نشریه انگلیسی اینترنشنال بیزینس تایمز گفت: بسیاری از کشورها در حوزه حمل و نقل دریایی، کانال سوئز را بر دیگر آبراهها ترجیح میدهند؛ اما کانال پاناما خطری برای جایگاه آبراه سوئز به شمار میآید.
وی در توضیح سخنانش گفت: کانال پاناما در حال توسعه است و پس از توسعه پاسخگوی بسیاری از خواستههای کشورهای غربی در حمل ونقل دریایی خواهد بود در شرایطی که یکی از نگرانیهای جدی درباره کانال سوئز در حوزه مباحث امنیتی این کانال است.
دوئل افزود: با پایان طرح توسعه کانال پاناما همه متوجه میشوند که این کانال بهترین جایگزین برای کانال سوئز است. این روزها تهدید گروههای تندرو علیه عبور مرور دریایی در کانال سوئز، تهدید بسیار جدی است.
وی از کشورهای غربی، مالکان کشتی و صاحبان شرکتهای کشتیرانی خواست در گزینههای خود برای حمل و نقل دریایی بازنگری کنند؛ زیرا زمان پایان طرح توسعه کانال پاناما نزدیک شده است.
ویلیام دوئل با تاکید مجدد بر خطرات امنیتی موجود در مسیر کانال سوئز گفت: این مشکل سبب شد تا برخی از مالکان کشتی و شرکتهای کشتیرانی از هماکنون در فکر گزینههای دیگری باشند و توصیه میکنم شرکتهای کشتیرانی در سریع ترین زمان ممکن هزینه حمل و نقل از کانال پاناما را بررسی و ارزیابی کنند.
گقتنی است عملیات توسعه کانال پاناما در اواسط سال 2015 به پایان میرسد و پس از آن عبور و مرور کشتیهای غول پیکر از این آبراه ممکن خواهد شد.