تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۱۹۳۱۴
تعداد بازدید: ۴۲۵
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران خواستار کمک و حمایت مالی دولت از شرکت‏های کشتیرانی به منظور سرمایه‏گذاری‏های جدید در شرایط حساس کنونی شد.

به گزارش خبرنگار مارین نیوز، علی اکبر صفایی در بیست و دومین همایش ارگان‏های دریایی به شرایط حساس و تغییرات کنونی صنعت کشتیرانی اشاره کرد و افزود: ما می‏توانیم شرایط نامناسب اقتصادی خصوصا صنعت کشتیرانی را با مطالعات دقیق اقتصادی در عرصه کشتیرانی تبدیل به وضعیت مثبت و شفاف کنیم.

صفایی اهمیت منابع مالی به منظورسرمایه‏گذاری در شرایط موجود، مطالعه دقیق بازارهای جدید و دقت در حفظ بازار، انعقاد قراردادهای بلندمدت برای جذب بازارهای جدید و حمایت دولت برای ایجاد شرایط برای کسب و کار برای بخش‏های خصوصی را ضروری خواند.

وی با بیان اینکه «شرکت‏های کشتیرانی با کاهش درآمدهای بین‏المللی و افزایش هزینه‏های داخلی مواجه هستند»، در ابتدای سخنان خود به بحران کنونی در کشورهای عراق، لیبی و اوکراین و تحریم‏های غرب علیه روسیه اشاره کرد و افزود: این بحران‏ها مسیرهای تازه‏ای را در حمل و نقل دریایی شکل داده که برخی به ضرر و برخی دیگر به سود این صنعت تمام خواهد شد.

این فعال دریایی کشور به تولید شیل گاز و شیل نفت در آمریکا بعنوان منابع عظیم جدید انرژی اشاره کرد و گفت: عمده این منابع در شرق آمریکا قرار دارند که انتقال آنها به بازارهای هدف بویژه کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا با هزینه بالایی همراه است؛ اما با اجرای طرح تعریض کانال پاناما و بهره‏برداری از آن، بسیاری از کشورهای شرق آسیا که انرژی خود را از خاورمیانه تأمین می‏کنند، به آمریکا سوق پیدا خواهند کرد.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران همچنین با بیان اینکه «در سال‏های اخیر کمترین نرخ اجاره در حمل‏ونقل دریایی را داشته‏ایم»، توضیح داد: در برخی مقاله درآمد روزانه یک نفتکش غول پیکر (VLCC) که صدها میلیون دلار برای آن سرمایه‏گذاری شده، به 5000 دلار هم نمی‏رسید؛ در حالیکه این رقم در سال‏های 2006 تا 2008 بیش از 200 هزار و گاه 250 هزار دلار بود.

به گفته وی، در حال حاضر نرخ حمل روزانه در کشتی‏های تانکر حدود 20 هزار دلار است.

صفایی با بیان اینکه «این موضوع باعث ورشکستگی بسیاری از خطوط کشتیرانی شد»، افزود: در نتیجه این شرایط قیمت کشتی‏ها هم سقوط کرد؛ بطوری که می‏توان هر کشتی را به ازای هر دلار با 70 سنت خریداری کرد.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با اشاره به افزایش اهمیت مسایل زیست محیطی در کشورهای در حال توسعه بویژه هند و چین و نیز افزایش مستمر قوانین و مقررات در حوزه‏های ایمنی، زیست محیطی و امنیت دریایی تصریح کرد: توجه به این قوانین ضروری است؛ اما درعین حال، هزینه کشتیرانی‏ها را افزایش داده است.

وی در تحلیل شرایط داخلی نیز با استقبال از اقدامات دولت یازدهم در بازسازی روابط خارجی گفت: موافقتنامه ژنو باعث شده راه برای مذاکره با تمامی مشتریان خارجی هموار شود و امیدواریم نتایج نهایی موافقتنامه، در ماه آینده مثبت باشد.

صفایی درعین حال خبر داد شرکت ملی نفتکش چهار سناریوی محتمل را درباره سرانجام توافق ژنو طراحی کرده تا به اقتضای شرایط آنها را به کار گیرد.

وی همچنین به نگرانی شرکت‏های کشتیرانی داخلی اشاره کرد وافزود: نگرانی ما این است همزمان با لغو تحریم‏ها برای شرکت‏های کشتیرانی خارجی و بازگشت آنها به آب‏های ایران، این امر موجب برداشتن تحریم برای ناوگان داخلی نباشد و همچنان موانع و مشکلات ناشی از تحریم برای این شرکت‏ها باقی بماند.

وی از مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خواست تا این موضوع را به مسؤولان دولتی منتقل کنند.

صفایی همچنین تأکید کرد: باید به شرکت‏های کوچک فعال در عرصه دریایی توجه شود تا آنها بتوانند پس از تحریم‏ها فعالیت کنند.

وی به آمادگی شرکت ملی نفتکش ایران برای کمک به کشتیرانی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: مرکز تحقیقات شرکت ملی نفتکش ایران آمادگی دارد تحقیقات، تحلیل‏ها و داده‏های آماری خود را در اختیار فعالان صنعت کشتیرانی کشور قرار دهد.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران مهمترین راه ورود به بازارهای جدید در شرایط حساس کنونی را استفاده از پژوهش، دقت و مطالعه ذکر کرد و افزود: تعامل میان بخش خصوصی و دولتی قطعا موجب می‏شود نتایج بسیار مطلوبی را در بخش دریایی کشور شاهد باشیم.

صفایی به نیاز اساسی ناوگان‏های دریایی کشور به  نیروی انسانی متخصص اشاره کرد و افزود: هم اکنون کمبود نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده دریایی احساس می‏شود.

وی با تأکید بر اینکه «فرماندهان و افسران ناوگان تجاری کشور بهترین کادر دریایی در دنیا هستند»، تصریح کرد: نیاز به نیروی متخصص و آموزش دیده دریایی در کشور در شرایطی که صنعت کشتیرانی در حال تغییر و تبدیل به مدل‏های جدید است، بیش از پیش دیده می‏شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: