به گزارش خبرنگار مارین نیوز، علی اکبر صفایی در بیست و دومین همایش ارگانهای دریایی به شرایط حساس و تغییرات کنونی صنعت کشتیرانی اشاره کرد و افزود: ما میتوانیم شرایط نامناسب اقتصادی خصوصا صنعت کشتیرانی را با مطالعات دقیق اقتصادی در عرصه کشتیرانی تبدیل به وضعیت مثبت و شفاف کنیم.
صفایی اهمیت منابع مالی به منظورسرمایهگذاری در شرایط موجود، مطالعه دقیق بازارهای جدید و دقت در حفظ بازار، انعقاد قراردادهای بلندمدت برای جذب بازارهای جدید و حمایت دولت برای ایجاد شرایط برای کسب و کار برای بخشهای خصوصی را ضروری خواند.
وی با بیان اینکه «شرکتهای کشتیرانی با کاهش درآمدهای بینالمللی و افزایش هزینههای داخلی مواجه هستند»، در ابتدای سخنان خود به بحران کنونی در کشورهای عراق، لیبی و اوکراین و تحریمهای غرب علیه روسیه اشاره کرد و افزود: این بحرانها مسیرهای تازهای را در حمل و نقل دریایی شکل داده که برخی به ضرر و برخی دیگر به سود این صنعت تمام خواهد شد.
این فعال دریایی کشور به تولید شیل گاز و شیل نفت در آمریکا بعنوان منابع عظیم جدید انرژی اشاره کرد و گفت: عمده این منابع در شرق آمریکا قرار دارند که انتقال آنها به بازارهای هدف بویژه کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا با هزینه بالایی همراه است؛ اما با اجرای طرح تعریض کانال پاناما و بهرهبرداری از آن، بسیاری از کشورهای شرق آسیا که انرژی خود را از خاورمیانه تأمین میکنند، به آمریکا سوق پیدا خواهند کرد.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران همچنین با بیان اینکه «در سالهای اخیر کمترین نرخ اجاره در حملونقل دریایی را داشتهایم»، توضیح داد: در برخی مقاله درآمد روزانه یک نفتکش غول پیکر (VLCC) که صدها میلیون دلار برای آن سرمایهگذاری شده، به 5000 دلار هم نمیرسید؛ در حالیکه این رقم در سالهای 2006 تا 2008 بیش از 200 هزار و گاه 250 هزار دلار بود.
به گفته وی، در حال حاضر نرخ حمل روزانه در کشتیهای تانکر حدود 20 هزار دلار است.
صفایی با بیان اینکه «این موضوع باعث ورشکستگی بسیاری از خطوط کشتیرانی شد»، افزود: در نتیجه این شرایط قیمت کشتیها هم سقوط کرد؛ بطوری که میتوان هر کشتی را به ازای هر دلار با 70 سنت خریداری کرد.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با اشاره به افزایش اهمیت مسایل زیست محیطی در کشورهای در حال توسعه بویژه هند و چین و نیز افزایش مستمر قوانین و مقررات در حوزههای ایمنی، زیست محیطی و امنیت دریایی تصریح کرد: توجه به این قوانین ضروری است؛ اما درعین حال، هزینه کشتیرانیها را افزایش داده است.
وی در تحلیل شرایط داخلی نیز با استقبال از اقدامات دولت یازدهم در بازسازی روابط خارجی گفت: موافقتنامه ژنو باعث شده راه برای مذاکره با تمامی مشتریان خارجی هموار شود و امیدواریم نتایج نهایی موافقتنامه، در ماه آینده مثبت باشد.
صفایی درعین حال خبر داد شرکت ملی نفتکش چهار سناریوی محتمل را درباره سرانجام توافق ژنو طراحی کرده تا به اقتضای شرایط آنها را به کار گیرد.
وی همچنین به نگرانی شرکتهای کشتیرانی داخلی اشاره کرد وافزود: نگرانی ما این است همزمان با لغو تحریمها برای شرکتهای کشتیرانی خارجی و بازگشت آنها به آبهای ایران، این امر موجب برداشتن تحریم برای ناوگان داخلی نباشد و همچنان موانع و مشکلات ناشی از تحریم برای این شرکتها باقی بماند.
وی از مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خواست تا این موضوع را به مسؤولان دولتی منتقل کنند.
صفایی همچنین تأکید کرد: باید به شرکتهای کوچک فعال در عرصه دریایی توجه شود تا آنها بتوانند پس از تحریمها فعالیت کنند.
وی به آمادگی شرکت ملی نفتکش ایران برای کمک به کشتیرانی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: مرکز تحقیقات شرکت ملی نفتکش ایران آمادگی دارد تحقیقات، تحلیلها و دادههای آماری خود را در اختیار فعالان صنعت کشتیرانی کشور قرار دهد.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران مهمترین راه ورود به بازارهای جدید در شرایط حساس کنونی را استفاده از پژوهش، دقت و مطالعه ذکر کرد و افزود: تعامل میان بخش خصوصی و دولتی قطعا موجب میشود نتایج بسیار مطلوبی را در بخش دریایی کشور شاهد باشیم.
صفایی به نیاز اساسی ناوگانهای دریایی کشور به نیروی انسانی متخصص اشاره کرد و افزود: هم اکنون کمبود نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده دریایی احساس میشود.
وی با تأکید بر اینکه «فرماندهان و افسران ناوگان تجاری کشور بهترین کادر دریایی در دنیا هستند»، تصریح کرد: نیاز به نیروی متخصص و آموزش دیده دریایی در کشور در شرایطی که صنعت کشتیرانی در حال تغییر و تبدیل به مدلهای جدید است، بیش از پیش دیده میشود.