تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۱۴۲۴
تعداد بازدید: ۳۸۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲
انجمن مهندسی دریایی ایران دارای ماهیت مستقل و متشکل از اعضای حقیقی و حقوقی جامعه دریایی و صنعتی کشور است که رسالت خود را بر مبنای تعالی تکنولوژی، دانش، فرهنگ، حرفه و کسب و کار دریایی در ایران قرار داده است.
انجمن مهندسی دریایی ایران دارای ماهیت مستقل و متشکل از اعضای حقیقی و حقوقی جامعه دریایی و صنعتی کشور است که رسالت خود را بر مبنای تعالی تکنولوژی، دانش، فرهنگ، حرفه و کسب و کار دریایی در ایران قرار داده است. 
این انجمن در سال 94  موفق به کسب رتبه برتر انجمن های علمی کشور توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شده است؛ کسب این رتبه به دلیل فعالیت های متعدد و گوناگون در تمامی بخش های صنعت دریایی بوده که انجمن در انجام آن ها موفق بوده است، همان طور که انجمن در سال 93 موفق به کسب مقام « انجمن علمی برتر گروه فنی و مهندسی» و دریافت لوح از رئیس جمهور شد. 
در ادامه مهم ترین فعالیت های انجمن مهندسی دریایی ایران در زمینه برگزاری همایش و نمایشگاه های متعدد به اختصار برخواهیم شمرد:

بزرگترین رویداد دریایی کشور 
برگزاری هفدهمین همایش و نمایشگاه صنایع دریایی در تاریخ 1 تا 4 دی ماه 94، ششمین همایش بین المللی صنایع فراساحل در اردیبهست ماه در دانشگاه صنعتی شریف و همکاری در برگزاری نخستین جشنواره دانش آموزی دریا در اواخر مهرماه؛ در کنار حضور درنمایشگاههای گردشگری، راه و شهرسازی و نمایشگاه بین المللی کشتیرانی و کشتی سازی (NEVA 2015) از 31 شهریور تا 3 مهرماه و  همایش بین المللی خلیج فارس سبب شده از فعال ترین و مهم ترین انجمن های فنی- مهندسی ایران در سال 94 باشد.


کمیته های تخصصی و فعالیتهای آنها در انجمن 
کمیته های تخصصی انجمن نیز فعالیت های گوناگون و ممتازی در طول سال 94 داشته است که ماحصل برگزاری منظم و دقیق جلسات کمیته هاست که با شکل گیری ایده ها، تیم های اجرایی در سریع ترین زمان ممکن برای عملیاتی شدن آن ها تلاش داشته اند. تدوین قطعنامه همایش دریایی گوشه دیگری از افق روشن فعالیت های انجمن است. در ادامه اهم فعالیت کمیته های انجمن مهندسی دریایی را بررسی خواهیم کرد: 
کمیته های کشتی سازی و خودکفائی تامین تجهیزات با تهیه کتاب هایی جامع با عناوین «اطلس تجهیزات دریایی ایران» و « اطلس کشتی سازی ایران» در کنار تشکیل جلسه با مدیران ارشد شرکتهای کشتی سازی برای بررسی طرح موضوعات و مسائل این صنعت بسیار فعال بوده است.
کمیته خودکفایی تامین تجهیزات، مواد و خدمات فنی مهندسی با تهیه کتاب جامع اطلس تجهیزات و سازندگان قطعات دریایی، برگزاری سمینار روش های تامین تسهیلات مالی در پروژه های کشتی سازی  و تعیین موسسه رده بندی ایرانیان به عنوان مشاور طرح و همکاری در جهت تهیه لیست شرکت های دارای گواهینامه موفق بوده است. کمیته دانشجویی با برگزاری دوره های آموزشی برای دانشجویان و جمع آوری و تدوین خلاصه پایان نامه های دانشجویان از دانشگاه های مرتبط و برگزاری سخنرانی های علمی در بخش آموزش فعالیت داشته است. کمیته قوانین، مقررات و استانداردها با تدوین استانداردهای مرتبط با حوزه فراساحل و صنایع جنبی، در کنار پیگیری موضوع بحث نظام مهندسی دریا و تدوین و اعمال قوانین و مقررات در این مبحث خاص فعالیت های بسیاری داشته است.


فعالیت های علمی و کسب رتبه A
انجمن مهندسی دریایی ایران با انتشار دو شماره نشریه علمی- پژوهشی مهندسی دریا و یک شماره نشریه تخصصی انگلیسی International Journal of Maritime Technology و کسب رتبه A از کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت های علمی- پژوهشی منحصر به فردی در سال 94 در صنعت دریایی کشور داشته است. لازم به ذکر است «پایگاه اطلاعات دریایی ایران imarine.ir » که در ابتدا زیر نظر  دانشگاه صنعتی شریف فعالیت داشت، توسط ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی تهیه و تبیین شد و در نهایت وظیفه به روزرسانی و تکمیل مطالب آن به تیمی از انجمن مهندسی دریایی ایران سپرده شد.


بازتاب ایده ها و نظرات فعالان   
تهیه و چاپ سه شماره ماهنامه «مهندسی دریا» که موضوعات و مسائل پراهمیت در صنعت دریایی را به شکل تحلیلی در بازه های زمانی منظم بازتاب می دهد. فعالیت های متمادی و دقیق خبرگزاری مارین نیوز که با پرهیز از کلیشه ها و جدل های روزمره و حاشیه ای، اخبار و گزارش های تحلیلی ارائه می دهد، جامعه دریایی ایران را مخاطب قرار داده و پذیرای بازتاب ایده ها و نظرات فعالان این عرصه است؛ از دیگر امکاناتی است که انجمن مهندسی دریایی ایران در راستای اطلاع رسانی در حوزه دریا فراهم کرده است.


برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه انجمن مهندسی دریایی ایران   
انجمن مهندسی دریایی ایران در تیرماه سال گذشته به اعضای حقیقی و حقوقی خود در مجمع عمومی، گزارشی در خصوص عملکرد هیأت مدیره و وضعیت مالی سال 93 و بودجه پیشنهادی سال 94 را بیان نمود. 
همچنین خط مشی پیشنهادی یک سال آینده انجمن مهندسی دریایی ایران در این مجمع به تصویب رسید.


اینها بخشی از فعالیتهای انجمن می باشد که پیرو مصوبات هیات مدیره انجمن و توسط دبیرخانه انجام شده است.  

هیات مدیره : 
دکتر محمدسعید سیف
دکتر عباس نوبختی
مهندس امیر بابایی
مهندس حسن رضا صفری
دکتر سعید مظاهری
مهندس پیمان مسعودزاده
مهندس محسن خسروی بابادی
بازرس : 
حمید زراعتگر

دبیرخانه : 
اکبر فلاحتی آذر 
حمیدرضا قصابان 
سید احمد صفوی 
مهدی فلاحتی آذر 
سعید بهبد 
زهرا حاتمی
میثم مغاره 
کسری دارابی 
قدیر اله مرادی
اکبر احمدی 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: