موسسه مشاوره کشتیرانی Drwery انگلیس معتقد است که امسال برای همه بخشهای کشتیرانی کانتینری سالی چالشبرانگیز خواهد بود.
به گزارش مارین نیوز، موسسه مشاوره کشتیرانی Drwery انگلیس در تازه ترین گزارش خود عنوان کرد که شرایط کنونی بازار کشتی های کانتینری مالکان این کشتی ها را وادار به پائین آوردن نرخ ها برای کمک به کشتیرانی های صدمه دیده، بیکار کردن کشتی ها، فروش ناوگان و یا اوراق کشتی ها کرده است.
بیشترین توجه بازار کشتی های کانتینری به مسائل پایه ای حمل دریایی کانتینر مربوط می شود. کاهش روز افزون سود در سراسر این صنعت، دور جدیدی از ادغامها و شکل گیری اتحاد های جدید را شکل می دهد؛ با وجود این، موسسه دِرِوئری اعلام کرد که درباره وضعیت مالی بخش دیگری از مالکان کشتی های چارتر اطلاعات دقیق در دست نیست. دلیل این امر این است که مالکانی که خود در این حوزه فعال نیستند تمایلی به افشای اطلاعات مالی خود ندارند و بیشتر ترجیح میدهند در پشت صحنه باقی بمانند.
بر اساس اطلاعات مالکان مستقل کشتی ها در سال 2015 میلادی میتوان فهمید که سال گذشته همچنان برای آنها سودآور بوده است. اما باید این را در نظر گرفت که فشار مالی روی این مالکان افزایش مییابد. دلیل اول اینکه با کاهش تقاضا برای کشتی های کانتینری نرخ این کشتی ها پائین خواهد آمد، و دوم آنکه ریسک مذاکره مجدد برای اجاره کشتیها افزایش مییابد زیرا وضعیت مالی مشتریان روبه وخامت می رود.
یکی از مشکلات مالکان مستقل کشتی های کانتینری این است که تمایل دارند سهم بیشتری از کشتی های کوچکتر داشته باشند. به عقیده دروئری جذابیت کشتی های کوچکتر به دلیل ورود کشتی های بزرگتر و با بهرهوری بیشتر به ناوگان، کم شده است.
حتی در بخش هایی که سهم بازار مالکان مستقل کشتی با بقیه مساوی است مانند کشتیهای پانامکس با ظرفیت چهار تا پنج هزارTEU، کشتیرانی ها به شکلی غیر قابل اجتنابی مجبور به بیکار کردن تناژ کشتی های خود میشوند. به همین دلیل است که مالکان مستقل تاکنون سهم بیشتری در کشتیهای بیکار دارند.
توسعه کانال پاناما نیز به بیکار شدن کشتی های پانامکس بیشتری خواهد انجامید زیرا کشتیرانی ها سعی در استفاده از کشتی های بزرگتر می کنند. دروئری معتقد است که امسال برای همه بخش های کشتیرانی کانتینری سالی چالش برانگیز خواهد بود.