تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۰۶۴
تعداد بازدید: ۱۷۷۶
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴
مدیرعامل شرکت TIG Marian و کارمند سابق کشتیرانی ج.ا.ا : اولین کشتی که به سفارش کشتیرانی به کره داده شده بود و بنده برای تحویل آن رفته بودم، زمانی که کشتی را تحویل گرفتیم پر از اشکال بود.
به گزارش مارین نیوز، کوروش طاهرخانی مدیرعامل شرکت TIG Marian صبح دیروز در نشستی با موضوع  لزوم استفاده از توانمندی‌های داخلی و بهره‌مندی از آنان در جریان انعقاد قراردادهای بین المللی، با بیان اینکه باید به صنعت کشتیرانی و کشتی سازی داخل با دید یک بنگاه اقتصادی و فراغ از مباحث سیاسی به آن پرداخت و در این باره باید مطابق الگوهای بین‌المللی حرکت نمود. 
وی با اشاره به اینکه بارها کشتی سازیها را متهم کرده اند که نه تنها سودآور نیستید بلکه ضرر هم می دهند و منابع را از بین می برند، اظهار داشت : کسی تاکنون از کشتیرانی ج.ا.ا پرسیده است، با توجه به مقدار سرمایه ای که در این شرکت وجود دارد (بالغ بر 100 کشتی) در مقایسه با شرکتهای مشابه خودتان در جهان سودآور هستید ؟ اگر این کشتی ها که  در اختیار کشتیرانی است به مرسک بدهیم خواهیم دید چه سودی نصیب کشور خواهند شد. 
کوروش طاهرخانی افزود : مسلما کشتی سازیهای داخل پر از نقص است، اما کسی تاکنون از شرکت ملی نفتکش همین سوال را پرسیده است، در پاسخ می گویند استراتژیک هستیم، خوب کشتی سازی هم یک صنعت استراتژیک است، پس چرا نمی گذارند کشتی سازی ها کار کنند ؟ 
وی گفت : کشتیرانی و نفتکش در حمل بار کشور اولویت دارند و با این تعداد کشتی که با پول مردم خریداری شده است، چقدر پول در می آورند ؟ آنموقع می توانیم با کشتی سازی آن را مقایسه کنیم. 
وی با بیان اینکه ستم کردن به صنعت داخل منصافه نیست، بیان داشت : البته که به لحاظ اقتصادی کشتیرانی حق دارد برای حضور در عرصه بین الملل ناوگان خود را نوسازی کند و نمی تواند چندین سال منتظر تحویل کشتی باشد. اما باید مثل تمام دنیا به مسئله کاملا اقتصادی نگاه کنیم، هر دو بنگاه اقتصادی هستند و باید کمک کنیم تا هم کشتیرانی و کشتی سازی متضرر نشده و رونق پیدا نمایند. 
طاهرخانی خاطر نشان کرد : در عین حال که نقص کشتی‌سازی ایران را قبول داریم اما نباید نگاه صرف مسئولان به کشورهای خارج باشد به عبارت دیگر علاوه بر اینکه از کشتی‌سازان داخلی انتظار داریم تا بازارهای بین‌المللی را پیدا کنند، با ارسال رزومه توانمندی‌های خود را نشان دهند.
وی با بیان اینکه گاهی اوقات در بحث های قراردادی جملاتی گفته می شود که عوام فریبانه است، گفت : از کشتیرانی های داخل کسی گفته است اگر کشتی سازها یک موتور کشتی بسازند ما برای آنها 10 کشتی می‌سازیم، کسی که این حرف را می زند یا اطلاعی از صنعت کشتی سازی ندارد یا در حال عوام فریبی است. در خود آمریکا هم وقتی یک کشتی ساخته می شود، موتور آن را به چین یا اروپا سفارش می دهند، این کشور اصلا موتور کشتی نمی سازد و این حرف زده شده حرفی عوام فریبانه ای است، یعنی منظور و سوء نیت در آن وجود دارد. 
طاهرخانی افزود : باید همه صادق باشند کشتی سازی یک بنگاه اقتصادی است که ایجاد افزایش سرمایه می کند، دانش آموختگان بیکار نمی مانند و چرخه عظیمی به حرکت در می آید. هر دو طیف باید بنشینند و بررسی کنند که عوامل تاخیر در پروژه ها چه بوده است، 20 سال پیش میلیاردها دلار خرج این صنعت کرده ایم و تجربه ای ناموفق داشته ایم، اما بالاخره ساخته شده است و باید علل تاخیرها برای رفع آن بررسی شود. اگر این 3 کشتی اقیانوس پیما و نفتکش صدرا هم ساخته و تحویل نمی شد، با وجود سرمایه گذاریها انجام شده و زیرساختهای ایجاد شده، آیا باید این صنعت را رها و کشتی سازی را تعطیل کنیم ؟ آیا نباید کشتی ساز شویم و وارد بازار بین الملل شویم ؟ کشتی‌سازی کار بسیار سختی است اما فوق پیشرفته نیست به همین دلیل سود خوبی دارد. باید راهها بررسی و موانع برطرف شود تا کشتی ها به موقع تحویل گردد. 
وی با اشاره به اینکه صنعت کشتی‌سازی و کشتیرانی داخلی با پول مردم پا گرفته است، گفت : آیا با یک تجربه اشتباه باید این صنعت را تعطیل کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که در یک خانواده شاید اشتباهاتی وجود داشته باشد اما با اصلاح آن می توانیم روی پای خود بایستیم.  
وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص علل تاخیر در پروژه ها گفت : بنده 12 سال کارمند کشتیرانی ج.ا.ا بوده ام و در پروژه های که در کشور کره و همچنین ایران ساخته شد حضور داشتم، این که مشخص شود دلیل تاخیر چه بوده باید آسیب شناسی شود، اما نباید صنعت کشتی سازی را رها کرد، آیا کشتی سازیهای موفق در سفارش اول خود موفق بوده اند، اولین کشتی که به سفارش کشتیرانی به کره داده شده بود و بنده برای تحویل آن رفته بودم، زمانی که کشتی را  تحویل گرفتیم پر از اشکال بود. شرکت HHI که شرکت مادر بود ظرفیت پری داشت به همین دلیل کشتی را به شرکت MIPO دادند که این شرکت 20 سال کار تعمیراتی می‌کرد و هیچ وقت کشتی نساخته بود و در واقع اولین بار بود که می خواست کشتی بسازد. کشتی در زمان تحویل پر از اشکال بود و 2 ساله هم تحویل نداد. اما بالاخره انجام شد، تجربه کسب کردند و دوباره شش فروند دیگر سفارش گرفتند. شرکت MIPO کار تعمیراتی میکرده و شرکت HHI در کنارش بوده است در حالی که در ایران اولین بار و بدون تجربه قبلی با دانش، توان و همت متخصصان خودمان این کشتی ها ساخته شده است. 
مدیرعامل شرکت TIG Marian در ادامه اضافه کرد : ناگفته نماند بحث تامین منابع در این قراردادهای اخیر کشتیرانی ج.ا.ا از اهمیت بالایی برخوردار است و در این قرارداد تامین منابع توسط بانکهای خارجی انجام می شود و باید به مجموعه مالی کشور اعتراض کنیم، بانکهای کره ای در این قرارداد تامین مالی کرده اند اما بانکهای ما حمایت نمی کنند در حالی که لازم است سرمایه به این صنعت تزریق شود. 
وی ادامه داد : به ادعای کشتیرانی، کشتی های سفارش داده شده با منابع مالی خارجی ساخته خواهد شد و در این شرایط کشتی گرو گذاشته می شود، این کشتی ها که گرو گذاشته می شود از منابع داخلی است، همین کار را می توان با بانکهای داخلی انجام داد. 
طاهرخانی در ادامه به وضعیت فعلی صنعت کشتی سازی در دنیا اشاره کرد و گفت : شما اگر به چین یا کره بروید مشاهده می کنید کلی پروژه کنسل شده دارند و در رکود هستند و مسئولان کشتیرانی می‌توانستند در جریان مذاکرات امتیازاتی از کره به نفع صنایع داخلی بگیرند. زیرا کره ای ها قبلا حدود 100 فروند کشتی برای ما ساخته اند و کشتیرانی اعتبار بالایی در نزد کره ای ها دارد. قطعا امکان اصلاح قرارداد وجود داشته و دارد و می تواند بخشی از این قرارداد را به راحتی به داخل انتقال دهد. 
وی در پایان بابیان اینکه اگر کشتیرانی واقعا دلش برای صنعت داخلی می سوزد و نگران ساخت است می تواند با کشتی ساز داخلی به صورت CCB کار کند، گفت : برای کشتی ایران - کاشان تمام تجهیزات به روز و از خارج خریداری گردید حتی موکت آن هم با توجه به فشاری که از طرف کشتیرانی وارد شد و با توجه که موکت مورد نظر با همین کیفیت در داخل تولید می گردید، از خارج خریداری شد تا کارفرما راضی و مطابق با قرارداد عمل گردد. به خاطر شرایط تحریم از ایتالیا به مراکش و بعد دبی و سپس به ایران آورده شد. این مسائل چوب لای چرخ گذاشتن برای صنایع داخلی است تا پروژه با تاخیر مواجه شده و امروز بروند از خارج خرید کنند. تا زمانی که رویه فعلی اصلاح نشود نمی‌توان مشکلات این صنعت را حل کرد.


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
کارشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
0
0
مصاحبه ی خوبی بود آنهم از طرف کارشناس سابق کشتیرانی جمهوری اسلامی. بنظر من برای بهبود شرایط کشتی سازیها باید از کارشناسان کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت ملی نفتکش که تجربیات زیادی در یارد های خارج دارند استفاده شود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
1
0
مارین نیوز کامنت فرستاده شده را لطفا در سایت قرار بدهید و جناهی عمل نکنید.
پاسخ ها
مارین نیوز
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
با سلام احترام، قبلا هم عرض کردم هر کامنتی که بی احترامی و توهین داشته باشد منتشر نمی شود. حتی کوچکترین بی احترامی، این از قوانین تمامی سایت ها است. دوست عزیز هدف ما اطلاع رسانی و شفاف سازی است نه جناح بازی. تمامی کامنت ها بدون در نظر گرفتن نظرات موافق و مخالف خبر منتشر می شود.
در هر صورت تشکر می کنم که پیگیری می کنید
كارشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
0
0
جالبه. ايشون اون زمان كه تو كشتيراني بودن از اين حرفها نميزدن. عوض شدن جايگاه چقدر آدمو تغيير ميده...
پاسخ ها
ناشناس
| Ukraine |
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
مگر کشتیرانی چنین صحبتهای به حقی را از طرف کارمند خود تحمل میکرد؟؟؟
محمد
|
Ukraine
|
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
0
0
ارائه این نظرات از طرف یکی از مسئولین سابق کشتیرانی خیلی جالب بود و نکات جالبی داشت.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
1
0
ضرب المثلی است که میگه از هر طرف باد خوش آمد به همون سمت متمایل شو.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: