تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۵۶۳
تعداد بازدید: ۱۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از اضافه شدن کشتی ایران-کاشان به ناوگان این شرکت طی روزهای آینده خبر داد و گفت: امسال سفارشات جدیدی به ایزوایکو ارائه می‌شود.
به گزارش مارین نیوز، محمد سعیدی در جمع کارکنان شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بندرعباس، افزود : کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به‌طورقطع تلاش خود را خواهد کرد تا در کنار صنعتگران دریایی کشور به‌خوبی وظایف خود را انجام دهد و باید این نوید را داد که در سایه مدیریت مناسب آقای رضاییان اصل مدیرعامل ایزوایکو و تلاش‌های دلسوزانه‌اش برای رشد صنعت دریایی کشور به‌زودی کشتی"ایران-کاشان" بعد از 14 سال‌ تحویل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: علی‌رغم تمامی سختی‌ها توانستیم مجوزات لازم را برای تردد این کشتی کسب کرده و امیدوارم شرایط به‌گونه‌ای پیش رود تا سفارش‌های بعدی‌مان را با شرکت کشتی‌سازی ایزوایکو به‌پیش ببریم.

توافقنامه تأسیس شرکتی مشترک برای استفاده از صنایع داخلی
سعیدی با اشاره به اینکه خبر خوب دیگر این است که توانستیم با مجموعه ایدرو(سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) توافقنامه‌ای برای تأسیس یک شرکت مشترک امضا کنیم، تصریح کرد: این شرکت مشترک مابین کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت ملی نفتکش جمهوری اسلامی ایران و شرکت ایزوایکو به نمایندگی از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای انجام تعمیرات و ساخت کشتی است که می‌تواند تحول اساسی برای این صنعت در کشور باشد.
رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ادامه افزود: زمانی که کشتیرانی را تحویل گرفتم برجام اتفاق نیفتاده بود و مشکلات عدیده‌ای وجود داشت ازجمله آنکه مشکل جدی با مؤسسات بین‌المللی در خصوص کلاس داشتیم و کلاس‌های معتبر بین‌المللی حاضر به همکاری با ما نبودند و هیچ شرکت بیمه بین‌المللی حاضر به همکاری با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نبود.

خطوط دیگر دنیا ارتباطشان را با ما قطع کرده بودند
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در شهریور 94 از همکارانم خواستم که به این شرکت‌ها برای برگزاری جلسه ایمیل بزنید، اضافه کرد: پاسخ این شرکت‌ها این بود که نه ایمیلی بزنید نه تلفن چون برای همکاری با کشور ایران محدودیت داریم.
وی با بیان اینکه در چنین شرایطی قرار داشتیم، ادامه داد: در خط سرویس تنها با شرکت شانگهای چین از جبل علی به بندرعباس و تانزانیا در حال همکاری بودیم که البته تانزانیا به‌صورت متناوب انجام می‌شد و خطوط دیگر دنیا ارتباطشان را با ما قطع کرده و باید بار خود را به جبل علی می‌بردیم و از آنجا ترانشیپ می‌شد.
سعیدی خاطرنشان کرد: ارتباط ما با دنیا قطع و مسیر اروپا بسته‌شده بود و هیچ ارتباطی با بنادر اروپا نداشتیم، همکاری‌مان آمریکا لاتین تقریباً قطع‌شده بود و ناچار بودیم با فلگ های دیگر به این کشورها سفرکرده و فلگ خود را مخفی کنیم و به‌واقع در شرایط بحرانی قرار داشتیم.
این مقام مسئول عنوان کرد: در موقعیتی قرار گرفتیم که فریت ها افت کرده بود یعنی   کانتینرهایی که از چین به بندرعباس می‌آمد در گذشته با رقم دو هزار دلار به بین 500 تا 350 دلار رسیده بود و این موارد همگی سبب ایجاد بحران‌های مالی شده بود که تأثیر جدی بر عملکرد کشتیرانی می‌گذاشت و از طرفی محدودیت‌های بین‌المللی که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را بلاک کرده بودند، شرکت را با بحران‌های جدیدی در حال روبه‌رو شدن می‌کرد و حتی برخی لاینرها رفته‌رفته شروع می‌کردند به راه‌اندازی خطوط جدی و درآمدهایمان در حال از بین رفتن بود.

برجام آغاز تحولی جدید برای کشتیرانی جمهوری اسلامی بود
رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه این شرایط قبل از برجام بود، افزود: تلاشمان این بود که لینک‌های ارتباطی خود را بار دیگر از سر بگیریم که در این راه با شرکت‌های بیمه ارتباط برقرار کرده وارد مذاکره شدیم و در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی شرکت‌های مشترک در اروپا و آسیای شرقی بودیم.
وی با اشاره به اینکه تمامی مقدمات آماده شد و شرکت‌های مشترک با آلمان و ایتالیا ایجاد و مذاکرات را با کلاس‌ها برگزار که تمامی آن‌ها به‌صورت توافقنامه و موافقت‌نامه آماده شد و همگی منوط به اجرایی شدن در روز اجرایی شدن برجام شد، گفت: از طرفی خطوطی که ازدست‌داده بودیم مانند کره جنوبی و ژاپن که بازارهای مهم کشتیرانی جمهوری اسلامی بودند با وقتی‌که در این یک سال و نیم گذاشتیم امروز به‌واسطه برجام و تلاش فرزندان این ملت که ساعت‌ها و روزها وقت گذاشتند و در کمال گمنامی و گاهی حتی چهار روز نمی‌خوابیدند تا یک پاراگراف موردتوافق تمامی کشورهای طرف مذاکره شود تا سند برجام تهیه و مورد موافقت قرار بگیرد، توانستیم مشکل بیمه‌های بین‌المللی را حل کنیم و خوشبختانه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران امروز بدون محدودیت از بیمه‌های بین‌المللی می‌تواند استفاده کند و یک پوشش 550 میلیون دلاری برای خانواده کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران کسب کردیم که حتی بیش از نیازمان است.
سعیدی با بیان اینکه طی یک ماه گذشته نیز مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان عضو هیئت‌مدیره کلوپ بیمه‌ای Steamship Mutual درآمد که این موضوع هم یکی از آثار رفع تحریم‌ها و بازگشت ما به بازار بین‌المللی بود، اضافه کرد: شرکت Steamship   لندن پذیرفت که مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران عضو هیئت‌مدیره یکی از بیمه‌های مهم این کلاب باشد و همان بیمه‌هایی که یک سال و نیم حاضر به جواب تلفن و ایمیل مان نبودند الآن شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران عضو هیئت‌مدیره یکی از مهم‌ترین شرکت‌های بیمه بین‌المللی در صنعت دریایی است که این افتخار بزرگی برای کشورمان است.

امروزه در آسیای شرقی هیچ محدودیتی ازلحاظ رفت آمد نداریم
وی خاطرنشان کرد: با خطوطی که ایجاد کردیم کشتی‌های ایرانی در کره جنوبی حرکت می‌کند و بار عمده آن‌ها توسط خط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران حمل می‌شود، در ارتباط با ژاپن روزبه‌روز افزایش بار می‌دهیم به‌گونه‌ای که از 300 کانتینر بار در یک ماه شروع کرده و الآن به 800 کانتینر رسیده است درحالی‌که نزدیک به پنج سال ارتباطمان قطع بود و خوشبختانه امروزه در آسیای شرقی هیچ محدودیتی ازلحاظ رفت آمد نداریم و دفاترمان در سنگاپور، کره جنوبی، مالزی، چین همگی فعال هستند.
سعیدی ادامه داد: در اروپا قبل از اجرایی شدن برجام، در جنوا ایتالیا و هامبورگ آلمان شرکت مشترک و خط روتین اروپا ایجاد شد و در حال حاضر عمده بار صادراتی پتروشیمی به اروپا واردات ماشین از اروپا به کشور توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود و این اتفاقی است که در حدود یک سال و نیم گذشته یک ایده آل و آرمان بود و امروز عملیاتی شده و امروز با فلگ خودمان در حال فعالیت هستیم.

امروز کشورهای اروپایی در نوبت هستند که با آن‌ها جلسه بگذاریم
این مقام مسئول افزود: با افتخار امروز کشورهای اروپایی در نوبت هستند که با آن‌ها جلسه بگذاریم و یکی از شرکت‌های آسیایی شرقی سه مرتبه از بنده دعوت کرده اما به دلیل کمبود وقت نتوانستم بروم و آخرین توافقمان تفاهم‌نامه همکاری میان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران« IRISL » و دو شرکت خدمات بندری و لجستیکی ژاپن بود که اتفاق بزرگی در صنعت کشتیرانی است و این خود نشان‌دهنده عملکرد صحیحمان در این مسیر بوده است.

جزییات قرارداد با شرکت هیوندای کره جنوبی
وی در خصوص موضوع خرید 10 فروند کشتی از شرکت هیوندای کره جنوبی، تصریح کرد: نزدیک به 10 سال پیش، قرارداد خرید 10فروند کشتی با هیوندای منعقدشده بود. در فرایند تحریم این معامله معلق می‌شود، در شرایطی که 158 میلیون دلار به‌طرف کره‌ای پیش‌پرداخت داده بودیم و در طول 10 سال گذشته این مبلغ در اختیار سازنده قرار داشت و این شرکت علاوه بر این، 178 میلیون دلار هم ادعای خسارت کرده بود و پرونده در جریان بود که باید خسارت می‌دادیم. یک‌راه این بود که پیش‌پرداخت 10 سال پیش را زنده کنیم و اجازه ندهیم موضوع به محاکم داوری بین‌المللی کشیده شود. هیوندای ادعای ضرر و زیان زیادی داشت، با این استدلال که ما نتوانسته‌ایم قسط‌های بعدی‌مان را پرداخت کنیم. راه‌حل بعدی، رسیدن به توافقی جدید با شرایطی جدید بود. درمجموع مسئولین به این نتیجه رسیدند راه دوم را انتخاب کنیم؛ مبلغ قبلی پرداخت‌شده را مبنای پیش‌پرداخت قرار دهیم و قیمت و نوع کشتی‌ها بر اساس شرایط روز تعریف شد و ما طی یک سال و دو ماه مذاکرات فشرده به تفاهم بسیار خوبی رسیدیم. ضمن اینکه مبلغ پیش‌پرداخت احیاء شد و طرفین تعهد دادند از ادامه طرح موضوع در محاکم بین‌المللی انصراف دهند.
وی ادامه داد: پس از برجام، اولین فاینانس خارجی را بعد از 10 سال از طریق این قرارداد فراهم کردیم. توانستیم با توافق با شرکت هیوندای عملاً همان مبلغی را که قبلاً پرداخت کرده بودیم به‌عنوان پیش‌پرداخت تعریف و 80 درصد باقی‌مانده را از طریق بانک‌های کره‌ای فاینانس بگیریم. بعد از برجام تا آن زمان، هیچ قرارداد بین‌المللی دیگری در این خصوص فاینانس نشده بود و یکی از مواردی که برای نخستین بار در این قرارداد ذکر شد این است که در قرارداد ساخت کشتی با یک شرکت خارجی 30 نفر از نیروهای فنی در تمامی مراحل ساخت ازجمله طراحی مفهومی، طراحی پایه و تفصیلی، ساخت تجهیزات، راه‌اندازی و تحویل گیری آموزش‌دیده و از صنایع داخلی برای ساخت کشتی استفاده شود و همچنین دانش فنی به‌صورت رایگان انتقال داده شود؛ اگر قراردادی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بوده که به‌طرف خارجی به این‌چنین دیکته شده، اعلام شود و این افتخاری است برای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که خواسته‌هایمان را به‌طرف کره جنوبی اعمال کردیم.
سعیدی با اشاره به اینکه در برجام در خصوص نحوه و چگونگی بازگشت تحریم‌ها صحبت شده است، اظهار کرد:   تنها قراردادی که با طرف خارجی در کشور بسته‌شده و این بند از قرارداد حذف شد، همین قرارداد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با شرکت هیوندای کره جنوبی است که این نشان‌دهنده دقت و دلسوزی‌مان بوده است.

کشور نیاز به یک اندیشه منطقی، پشتکار و کار زیاد دارد  
این مقام مسئول با اشاره به اینکه شرایط پیچیده‌ای پیش رو داریم و اگر درست، منطقی، دقیق، حساب‌شده و عقلانی حرکت نکنیم، مشخص نیست در بخش کشتیرانی و تجارت بین‌الملل و رابطه با دنیا این فرصت‌ها به دست بیاید یا خیر، اضافه کرد: ازاین‌رو به‌عنوان یک برادر کوچک که از سال 78 تا 89 در بحث مذاکرات هسته‌ای بودم و در دوره جدید در بخش فنی در خدمت دوستان هستم که چگونه متن‌ها آماده و نوشته شد، نباید فرصت را از دست بدهیم و اگر شبانه‌روزی هم کارکنیم باز کم است زیرا کشور نیاز به یک اندیشه منطقی، پشتکار و کار زیاد دارد و تنبلی و کم‌کاری باید کنار گذاشته شود و دنیای امروز نوآوری و همگرایی و فکر جدید می‌طلبد و همکارانم در استان هرمزگان باید با همگرایی و به دور از منیت ها به دنبال تأمین منافع کشور باشند.

به‌طور حتم از بندر فجیره جلو خواهیم زد            
وی با اشاره به اینکه به‌عنوان یک کارشناس اعلام می‌کنم در بخش فناوری هسته‌ای هیچ موضوعی از دست ندادیم بلکه امتیازات زیادی را کسب کردیم، عنوان کرد: کار زیاد و به کار انداختن اندیشه‌های نو دو محور مهم است و با استفاده از نوآوری و مجهز کردن به سیستم‌های جدید مارکتینگ دنیا می‌توان موفق شد که این مهم می‌طلبد از امتیازات منطقه‌ای خود استفاده کنیم ازجمله بانکرینگ قشم که راه‌اندازی آن سبب ناراحتی برخی از منفعت‌طلبان شد و قول می‌دهم در صنعت بانکرینگ اگر عمری از بنده باقی بماند با همکاری مسئولان اجرایی کشور در کمک به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، به‌طور حتم از بندر فجیره جلو خواهیم زد و با اشتغال‌زایی جوانان ایرانی از ظرفیت‌های کشور استفاده خواهیم کرد.
سعیدی در پایان گفت: نباید از کار کردن خسته شویم زیرا این کشور برای ماست و متعلق به جوانان ایرانی است و برای موفقیت آن باید شبانه وزی تلاش کرد.
گفتنی است، در پایان این همایش نیز تعدادی از مدیران و کارکنان نمونه شرکت‌های پرشیا هرمز، خیبر، جنوب خط، هوپاد دریا، خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم مورد تقدیر قرار گرفتند.

منبع : ایسنا 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: