تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۹۱۴
تعداد بازدید: ۱۷۵۷
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۶
نمایندگان مردم در خانه ملت با انتقاد از اینکه سواحل دریای خزر مملو از فاضلاب است بر این باورند که تنها ۱۰ درصد از فاضلاب استان های شمالی تصفیه می شود.
به گزارش مارین نیوز، امروزه دریای خزر به علت افزایش آلودگی های محیط زیستی ناشی از دخل و تصرفات انسانی و همچنین برداشت نفت حال و روز خوشی نداشته و گرفتار بحران پسماند، فاضلاب و آلودگی نفتی است به گونه ای که نسل برخی آبزیان این دریای مهم و استراتژیک منقرض شده و نسل برخی از آنها نیز در معرض انقراض است.
نمایندگان مجلس پسماند و فاضلاب را عامل اصلی آلودگی دریای خزر دانسته و بر این باورند که تنها 10 درصد فاضلاب استان های شمالی تصفیه و 90  درصد آن راهی رودخانه ها و دریای خزر می شود نمایندگان تاکید دارند علاوه بر معضل ورود فاضلاب به دریا با با انباشت و دپوی زباله در سواحل دریای خزر نیز مواجه هستیم که شیرابه های حاصل از این زباله ها به دریای خزر وارد و سواحل و دریا را آلوده می کند.
طبق اظهارات نمایندگان روزانه 6 هزار تن پسماند خانگی، صنعتی و بیمارستانی در استان های شمالی تولید و به صورت غیربهداشتی دفع و شیرابه های حاصل از آنها بعد از تجزیه، آب های زیرزمینی و دریای خزر را آلوده می کند.
بهارستان نشینان معتقدند نسل برخی از گونه های ارزشمند دریای خزر مانند فک، کیلکا و خاویار به دلیل آلودگی و تغییر شرایط اقلیمی در معرض انقراض قرار دارد به گونه ای که طبق آمارها تعداد فک ها در سواحل کشورهای همسایه بیشتر از ایران بوده و به علت آنکه چرخه اکوسیستم در نوار ساحلی شمالی در حال تغییر است بنابراین گونه های پرارزش خزری به ویژه فک که جزئی از این اکوسیستم به شمار می رود در کشورهای این حوزه به ویژه ایران به تدریج در حال انقراض و نابودی است.
طبق اظهارات نمایندگان مجلس آلودگی نفتی دریای خزر از سوی کشورهای همسایه صورت می گیرد و این کشورها با اکتشاف نفت به نوعی به محیط  زیست دریا آسیب می زنند و از آنجایی که کشورهای همسایه روابط مناسبی با کشور ما دارند بنابراین اگر دولت پیگیر این مساله باشد مشکل آلودگی نفتی به درستی حل و فصل می شود.


شاعری: پسماند و فاضلاب عامل اصلی آلودگی دریای خزر/ تنها ۱۰ درصد از فاضلاب استان های شمالی تصفیه می شود
علی محمد شاعری، عضو مجمع نمایندگان استان مازندران، با انتقاد از اینکه فاضلاب های شهری و صنعتی تصفیه نشده با ورود به رودخانه ها راهی دریای خزر می شود، گفت: متاسفانه تنها 10 درصد فاضلاب استان های شمالی تصفیه و 90 درصد آن راهی رودخانه ها و دریای خزر می شود.
نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از عدم مدیریت پسماندها در استان های شمالی، گفت: روزانه 6 هزار تن پسماند خانگی، صنعتی و بیمارستانی در استان های شمالی تولید و به صورت غیربهداشتی دفع و شیرابه های حاصل از آنها بعد از تجزیه، آب های زیرزمینی و دریای خزر را آلوده می کند.
پسماند و فاضلاب دو علت عمده آلودگی دریای خزر
وی با بیان اینکه پسماند و فاضلاب دو علت عمده آلودگی دریای خزر است، تصریح کرد: رفع آلودگی دریای خزر نیازمند اقدام عملی و اصولی سازمان حفاظت محیط زیست است؛ سازمان محیط زیست باید با همکاری وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر دستگاه ها بحران آلودگی دریای خزر را هر چه سریعتر حل کند.
حیات تالاب انزلی و میانکاله به علت آلودگی در معرض تهدید قرار دارد
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه علاوه بر دریای خزر، حیات زیستگاه های مهم شمال کشور مانند تالاب انزلی و تالاب میانکاله به علت آلودگی در معرض تهدید قرار دارد، ادامه داد:  آلودگی، کاهش ذخایر و آبزیان دریای خزر را به دنبال داشته و از سویی اشتغال صیادان و سلامت مردم را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.
نسل فک خزر، کیلکا و خاویار به دلیل آلودگی و تغییر شرایط اقلیمی در معرض انقراض است
شاعری با هشدار نسبت به اینکه نسل برخی از گونه های ارزشمند دریای خزر مانند فک، کیلکا و خاویار به دلیل آلودگی و تغییر شرایط اقلیمی در معرض انقراض قرار دارد، افزود: طبق آمارها تعداد فک ها در سواحل کشورهای همسایه بیشتر از ایران بوده و به علت آنکه چرخه اکوسیستم در نوار ساحلی شمالی در حال تغییر است بنابراین گونه های پرارزش خزری به ویژه فک که جزئی از این اکوسیستم به شمار می رود در کشورهای این حوزه به ویژه ایران به تدریج در حال انقراض و نابودی است.
نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس دهم، یادآور شد: آبزیان به علت آلودگی به سواحل و شرایط زیستی مناسب تر و کم آلاینده مهاجرت می کنند از این رو تعداد آنها روز به روز در حال کاهش است.
وزارت کشور و نیرو به وظیفه خود در قبال آلودگی دریای خزر عمل کنند/ با هشدار و مصاحبه مشکل آلودگی دریای خزر رفع نمی شود
عضو مجمع نمایندگان استان مازندران با یادآوری اینکه وزارت کشور و نیرو باید به وظیفه خود در قبال آلودگی دریای خزر عمل کنند، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست نیز باید نظارت کافی بر این موضوع داشته باشد زیرا با هشدار و مصاحبه گره ای  از مشکل آلودگی دریای خزر رفع نمی شود و رفع آن نیازمند همکاری هماهنگ و مسئولانه دستگاه های ذی ربط است.
 
نانواکناری: آلودگی دریای خزر واقعیتی انکارناپذیر/ لزوم انعقاد تفاهم نامه هایی با کشورهای همسایه برای کنترل آلودگی نفتی
ولی الله نانواکناری، عضو مجمع نمایندگان استان مازندران نیز، با انتقاد از اینکه ایران سهم موثری در آلودگی دریای خزر دارد، تصریح کرد: آلودگی دریای خزر و نقش موثر کشور ما در این آلودگی واقعیتی انکار ناپذیر است که باید پذیرفت.
نوع آلودگی کشور ما در دریای خزر با کشورهای همسایه متفاوت است/ انتقاد از دپوی زباله در سواحل دریای خزر
نماینده مردم بابلسر و  فریدون کنار در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه نوع آلودگی کشور ما در دریای خزر با کشورهای همسایه متفاوت است از دپوی زباله در سواحل انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در شهرهای شمالی شاهد دپوی زباله در سواحل و مسیر رودخانه ها هستیم البته به تعداد محدودی با ورود پسماندهای صنعتی به رودخانه ها مواجه هستیم بنابراین سهم آلودگی برای کشور ما اندک بوده و به راحتی می توان آن را مدیریت و کنترل کرد.
کاهش آلودگی دریای خزر نیازمند جلوگیری از دپوی زباله در سواحل
وی با تاکید بر اینکه اگر از دپو و انباشت زباله در سواحل دریای خزر و همچنین مسیر رودخانه ها جلوگیری شود بی شک نقش زیادی در کاهش آلودگی  دریا و سواحل دارد، تصریح کرد: از آنجایی که شیرابه زباله های انباشته شده در سواحل خزر به دریا وارد می شود بنابراین اگر زباله ها از سواحل و مسیر رودخانه جمع آوری شوند در جهت کاهش آلودگی سواحل و دریای خزر می تواند موثر واقع شود.
تبعات آلودگی سواحل دریای خزر متوجه استان های شمالی می شود
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه تبعات آلودگی سواحل دریای خزر متوجه استان های شمالی می شود، افزود: در واقع گودی دریای خزر و همچنین قسمت اعظمی از آبزیان مانند خاویار، کفال به سمت کشور ما بوده و آلودگی دریای خزر می تواند به انقراض نسل آبزیان منجر شود.
به علت آلودگی دریای خزر نسل برخی آبزیان منقرض و نسل برخی دیگر در معرض تهدید قرار دارد
نانواکناری با انتقاد از اینکه به علت آلودگی دریای خزر نسل برخی آبزیان منقرض و نسل برخی دیگر در معرض تهدید قرار دارد، ادامه داد: متاسفانه نسل آبزیانی مانند ماهی آزاد، اسپک، پلاکی و... منقرض شده و همچنین گاها هزاران قطعه ماهی کپال با کمر فلج شده بر روی سطح آب روان هستند.
نماینده مردم بابلسر  و  فریدون کنار در مجلس دهم، یادآور شد: آلودگی های نشات گرفته از سوی کشور ما در دریای خزر برای سواحل تهدید محسوب شده و آلودگی کشورهای همسایه برای عمق دریا بسیار خطرناک است.
کشور آذربایجان بیشترین سهم را در آلودگی نفتی دریای خزر دارد
عضو مجمع نمایندگان استان مازندران با بیان اینکه کشور آذربایجان بیشترین سهم را در آلودگی نفتی دریای خزر دارد، گفت: البته فاضلاب کارخانه برخی کشورها نیز در دریای خزر رهاسازی و دریا را آلوده می کند.
وی با بیان اینکه به دفعات اعتراض و نگرانی خود در رابطه با انباشت زباله در سواحل و همچنین آلودگی دریای خزر را به سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت کشور ابراز کردم، تصریح کرد: متاسفانه زباله در مازندران به بحران تبدیل شده و به مدت 100 سال است زباله‌ها به شکل نامطلوبی در نزدیکی ساحل خزر در بابلسر دپو می‌شود  این در حالی است که بارها در مجلس به مسئولان ذی ربط تذکر کتبی داده و در نطق مجلس نیز به این موضوع پرداختم.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه ساماندهی پسماند طرحی ملی بوده که اختصاص بودجه ملی را می طلبد، تصریح کرد: با بودجه محدود استان مازندان نمی توان  این مشکل را حل کرد.
راهکار حل مشکل دپوی زباله در سواحل دریای خزر، نیازمند به‌کارگیری زباله‌سوز با تکنولوژی جدید در مکان های تعیین شده
نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس دهم،  راهکار حل مشکل دپوی زباله در سواحل خزر را نیازمند به‌کارگیری زباله‌سوز با تکنولوژی جدید در مکان های تعیین شده دانست و گفت: باید ابتدا فضای مورد نظر برای نصب زباله‌سوز و جمع‌آوری زباله‌های شهری مشخص و برای این موضوع کارشناسی لازم صورت گیرد؛ البته سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین وزارت کشور در جریان این موضوع قرار داشته  و انتظار می رود برای تحقق آن گام های  جدی بردارند.
عضو مجمع نمایندگان استان مازندران بر لزوم انعقاد تفاهم نامه هایی با کشورهای همسایه برای کنترل آلودگی نفتی و زیست محیطی دریای خزر تاکید کرد.

داداشی: نقش ۷۰ درصدی فاضلاب‌های خانگی و صنعتی در آلودگی دریای خزر/سواحل دریای خزر مملو از فاضلاب است
ولی داداشی، عضو مجمع نمایندگان استان گیلان نیز، با هشدار نسبت به آلودگی دریای خزر بر لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه برای کنترل آلودگی این دریا تاکید کرد و گفت: متاسفانه فاضلاب صنعتی و خانگی استان های شمالی پس از ورود به رودخانه ها به دریای خزر می ریزد و این موضوع آسیب جدی را متوجه محیط زیست دریا کرده است.
ورود فاضلاب های خانگی و صنعتی به دریای خزر تهدیدی جدی برای انقراض نسل آبزیان محسوب می شود
نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ورود فاضلاب های خانگی و صنعتی به دریای خزر تهدیدی جدی برای انقراض نسل آبزیان محسوب می شود، گفت: یکی از اقدامات پیشگیرانه برای بهبود وضعیت زیست محیطی دریای خزر سیستماتیک و مکانیزه کردن دفع فاضلاب است.
آلودگی نفتی دریای خزر از سوی کشورهای همسایه صورت می گیرد
وی با بیان اینکه آلودگی نفتی دریای خزر از سوی کشورهای همسایه صورت می گیرد، ادامه داد: کشورهای حوزه دریا نیز با اکتشاف نفت به نوعی به محیط  زیست دریا آسیب می زنند از این رو لازم است وزارت امور خارجه با دیپلماسی قوی این موضوع را پیگیری کند؛ از آنجایی که کشورهای همسایه روابط مناسبی با ما دارند بنابراین اگر دولت پیگیر این مساله باشد مشکل آلودگی نفتی به درستی حل و فصل می شود.
فاضلاب استان های شمالی باید شبکه گذاری شود
این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه فاضلاب استان های شمالی باید شبکه گذاری شود، گفت: متاسفانه دولت همتی برای این موضوع نشان نداده و اقدام پیشگیرانه ای را در دستور کار قرار نداده این در حالی است که سازمان حفاظت محیط زیست گزارش های مختلفی را در اختیار هیات دولت، مجلس و تمامی رسانه ها قرار داده است.
سیستم فاضلاب تمامی شهرهای استان گیلان تکمیل نشده است
داداشی با بیان اینکه سیستم فاضلاب تمامی شهرهای استان گیلان تکمیل نشده است، گفت: سیستم فاضلاب آستارا دچار مشکل است و دولت توجهی به این موضوع ندارد در حالی که 70 درصد آلودگی دریای خزر به علت ورود فاضلاب های خانگی و صنعتی است.
سواحل دریای خزر مملو از فاضلاب است
نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه سواحل و کناره های دریای خزر مملو از فاضلاب است، تصریح کرد: علاوه بر معضل ورود فاضلاب به دریا با انباشت و دپوی زباله در سواحل دریای خزر نیز مواجه هستیم که شیرابه های حاصل از این زباله ها به دریای خزر وارد می شود.
زباله های شهرستان آستارا هر دقیقه 12لیتر شیرابه تولید می کنند
عضو مجمع نمایندگان استان گیلان، با یادآوری اینکه زباله های شهرستان آستارا هر دقیقه 12لیتر شیرابه تولید می کنند و محل پسماند نزدیک به دریا است، افزود: البته این میزان زمانی تولید می شود که هوا صاف است و در مواقع بارش نزولات جوی میزان شیرابه ها بیشتر شده و سواحل را آلوده می کند.
 
ملکی: تهدید حیات دریای خزر با ورود فاضلاب‌های خانگی و صنعتی/ انباشت زباله در سواحل دریای خزر نگران‌کننده است
ولی ملکی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز، با انتقاد از ورود فاضلاب های خانگی و صنعتی به دریای خزر، گفت: متاسفانه پیش از آنکه زیرساخت ها در کشور به درستی تعریف شود نسبت به احداث واحدهای تولیدی، صنعتی و گردشگری اقدام می شود از این رو این واحدهای بزرگ با مشکل تصفیه فاضلاب مواجه بوده وبه دلیل نبود تصفیه خانه های فاضلاب بخشی از فاضلاب بعد از ورود به رودخانه ها، دریاهای کشور را آلوده می کند.
وی ادامه داد: حتی برخی کشاورزان برای آبیاری مزارع خود از این فاضلاب رها شده استفاده می کنند این در حالی است که کشورهای پیشرفته بعد از بازچرخانی آن را مورد استفاده مجدد قرار می دهند اما متاسفانه با وجود بحران آب در ایران نسبت به این موضوع بی توجهی می شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه ورود فاضلاب های خانگی و صنعتی به دریای خزر حیات این دریا و آبزیان را تهدید می کند، تصریح کرد: تعدادی زیادی از آبزیان دریای خزر به علت آلودگی در معرض انقراض قرار دارد که فوک های خزر نیز یکی از این آبزیان است.
ملکی با هشدار نسبت به اینکه آلودگی دریای خزر علاوه بر انقراض نسل آبزیان سلامت مردم را نیز تهدید می کند، گفت: احداث تصفیه خانه فاضلاب برای مراکز تولیدی، صنعتی، خدماتی و خانگی باید در اولویت کاری وزارت نیرو  قرار گرفته و تمهیدات لازم برای تحقق این موضوع اتخاذ شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مسئولان محلی باید پیگیر مشکل آلودگی دریای خزر اقدام کنند از انباشت زباله در سواحل دریای خزر انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در رابطه با مدیریت زباله و پسماند ضعف داریم این در حالی است که زباله در استان های شمالی به بحران تبدیل شده است؛ به صورت جدی نیاز است نسبت به جانمایی مکان های انباشت زباله توجه شود و فرهنگ سازی مناسبی در این رابطه انجام شود./
 


منبع: خانه ملت
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: