تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۳۸۴
تعداد بازدید: ۱۵۹۰
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸
دانش و توانمندی همراه با ریسک‌پذیری متخصصان جوان سکوی سروش بار دیگر استعداد و قابلیت‌های علمی و فنی آنان را به رخ کشید و نشان داد که شعار «ما می‌توانیم» به شعور تبدیل شده است، طراح و متخصص سیستم HVAC سکو معتقد است چنانچه این سیستم توسط شرکت‌های پیمانکاری تعمیر می‌شد بی‌شک به چندین هزار دلار نیاز بود.
به گزارش مارین نیوز، پس از این هنرنمایی فنی جوانان ایرانی برای روشن شدن ابعاد آن، گفتگویی با مجید سیفی، مهندس تعمیرات سیستم‌های کنترل و ابزار دقیق و طراح و متخصص سیستم HVAC سکو توسط روابط عمومی منطقه بهرگان نفت فلات قاره در سکوی سروش انجام شده است که در ادامه می خوانیم : 


از اهمیت این نرم‌افزار و كارایی آن در سكو و ریسك‌پذیری متخصصان سكو در انجام جابجایی این سیستم آمریكایی و نصب سیستم اروپایی توضیح بفرمایید؟
سیستم كنترل به‌كار رفته در چیلرهای سكوی سروش ساخت شركت (Micro Control System) آمریكا است كه این سیستم میكروكنترلری با استفاده از چندین عدد بورد الكترونیكی، وظیفه كنترل كمپرسورها و فن‌های كندانسور سیستم تهویه را بر عهده دارد. از زمان آغاز به‌كار پروژه سروش و نوروز، اشكالات اساسی در این سیستم مشاهده شد. به عنوان مثال با تغییر جهت وزش باد و به تبع آن كاهش بازده خنك‌ كنندگی فن‌های كندانسور، دمای گاز خروجی كمپرسورها بالا می‌رفت كه به علت ضعف در عملكرد سیستم كنترل لود كمپرسورها، باعث تریپ آنها می‌شد كه رفع این اشكال اساسی به علت عدم انعطاف در تغییر دادن برنامه لاجیكی و پارامترهای موثر در سیستم میكروكنترلری، غیرممكن بود. این تریپ‌های مكرر در دراز مدت، باعث استهلاك و آسیب رساندن به كمپرسورهای چیلر می‌شد. پارامتر مهم دیگر در انجام این پروژه، دشواری تامین قطعات یدكی این سیستم به دلیل آمریكایی بودن آنها و مهم‌تر از آن عدم دسترسی به برنامه كنترلی میكروكنترلر موجود بر روی سیستم بود كه شركت سازنده، امكان دسترسی به آن را غیرممكن كرده بود. به نحوی كه در صورت تامین بوردهای الكترونیكی، معضل اصلی دسترسی به برنامه كنترلی میكروكنترلر و لود كردن برنامه بر روی آن ایجاد می‌شد. PLC انتخاب شده برای بروزرسانی سیستم میكروكنترلی آمریكایی، ساخت شركت زیمنس آلمان است كه یكی از قابل اعتمادترین و در دسترس‌ترین PLC های موجود در كشورمان است كه در زمان تحریم‌ها نیز در تهیه قطعات و پشتیبانی آن كمبودی احساس نشد. این كار دارای ریسك بالایی بود. زیرا اطلاعات كافی در مورد فلسفه كنترل آن در دسترس نبود و شركت سازنده اطلاعات برنامه كنترلی را غیرقابل دسترس كرده بود. دستیابی به جزییات فلسفه كنترل مستلزم چندین ماه مطالعه و بررسی مدارك و ساعت‌ها فیلم‌برداری از نحوه كاركرد سیستم قبلی بود كه در صورت ناپایداری سیستم كنترل PLC و یا در نظر نگرفتن كوچكترین جزییات كاركرد سیستم، كل سیستم تهویه مطبوع سكوی مسكونی و اتاق كنترل مركزی از سرویس خارج می‌شد.

در این صورت چه اتفاقی برای سكو می افتاد؟
در صورت عدم كاركرد صحیح سیستم تهویه، با توجه به شرایط نامساعد جوی سكو، علاوه بر بغرنج شدن شرایط زندگی، موجب آسیب‌رسانی جدی به تجهیزات حساس الكترونیكی و كنترلی می‌شد كه در نهایت موجب توقف تولید می‌گردید.
 
زمان شروع و پایان پروژه چه مدت بوده است؟
اوایل سال 1396 كار مطالعه و بررسی مدارك شركت سازنده كمپرسورها و سیستم كنترلی قبلی آغاز شد. اوایل خرداد كار نوشتن برنامه لاجیكی شروع و در مردادماه تمامی تست‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به پایان رسید و در شهریور نصب و راه‌اندازی گردید.
 
مسئولان منطقه چگونه به شما برای انجام این کار مهم اعتماد كردند؟
مطمئنا بدون پشتیبانی و اعتماد مسئولان منطقه و سكو، موفق به انجام این كار نمی‌شدیم. اعتماد و پشتیبانی مسئولان همواره موجب دلگرمی و اطمینان خاطر كاركنان بوده و زمینه بروز استعداد و خلاقیت آنان را فراهم می‌آورد.
 
آیا سكوهای دیگر هم ممكن است دارای چنین مشكلی باشند؟
بله، سكوی نفتی نوروز نیز دارای سیستم تهویه و كنترلی مشابه بوده و مشكلات سیستم قبلی سكوی سروش در آنجا نیز وجود دارد. هم‌اكنون امكان‌‌سنجی و بررسی تنظیمات سیستم تهویه سكوی نوروز در دست مطالعه است.
 
لطفاً در مورد كارگروهی كه روی این پروژه انجام شده است توضیح دهید.
علاوه بر رییس و معاون تعمیرات سكوی سروش، همه نفرات واحدهای تعمیرات، كنترل و ابزار دقیق و برق و تهویه در انجام این پروژه سهیم بوده‌اند كه در اینجا از زحمات آنان تشكر و قدردانی می‌شود.
 
در پایان اگر نکته‌ای باقی مانده یا توصیه‌هایی برای جلوگیری از اتفاقات مشابه دارید بفرمایید؟
با توجه به شرایط تحریم قطعات صنعتی به‌ویژه در بخش نفت از طرف آمریکایی‌ها چنانچه این سیستم توسط شرکت‌های پیمانکاری تعمیر می‌شد بی‌شک چندین هزار دلار نیاز بود تا قطعات معیوب را تعویض نمایند ولی با تغییر کلی سیستم و جایگزین نمودن سیستم کنترل جدید توانستیم از خروج ارز از کشور جلوگیری نماییم. در پایان از واحد فعال روابط عمومی منطقه بهرگان كه نقش بسزایی در معرفی و نشان دادن كارهای شاخص كاركنان دارد، تشكر و قدردانی می‌شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: