تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۴۶۹
تعداد بازدید: ۱۷۸۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰
نایب رییس دوم کمیسیون انرژی مجلس گفت: برخی مدیریت‌ها توسعه‌گرا هستند و در کنار توسعه اشتغال هم ایجاد می‌کنند و در برابر مدیرانی داریم که منحل‌کننده هستند، درباره حفاری شمال هم مشکل اساسی همین است.
به گزارش مارین نیوز، هدایت الله خادمی که در دولت گذشته مدیرعاملی شرکت حفاری شمال را برعهده داشت؛ در گفتگو انرژی امروز درباره وضعیت شرکت حفاری شمال و اخراج کارکنان آن گفت: حفاری شمال شرکت خوبی بود و می‌توان گفت که سود ده ترین شرکت خاورمیانه و تنها شرکت حفاری بین المللی ایران بود که بزرگترین وسعت جغرافیایی عملیانی را داشت و هم توسعه می‌داد و هم نیرو جذب می‌کرد. به عبارتی، اگر بخواهیم پس از پیروزی انقلاب سازمانی را نام ببریم که مزیتی برای جمهوری اسلامی ایران به شمار آید؛ فقط همین شرکت بود.
نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس در ادامه افزود: پس از اینکه آقای زنگنه روی کار آمدند یکی یکی دستگاه‌های آن را بیکار کرد و در برابر هندی‌ها و چینی‌ها شروع به فعالیت کردند. آقای زنگنه و آقای سعیدی کیا با هم هماهنگ کردند که من آنجا نباشم و قرار بود بعد از رفتن من بدهی‌ها وزارت نفتبه این شرکت پرداخت شود.

بدهی ۸۰۰ میلیارد تومانی وزارت نفت به شرکت حفاری شمال
نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه «بدهی وزارت نفت به شرکت حفاری شمال برابر با ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است»، تصریح کرد: اما متاسفانه طی این سال‌ها سه مدیرعامل عوض کردند و در نهایت مجبور به اخراج کارکنانشان شدند.
وی در ادامه افزود: اینها بلد نیستند که چه باید بکنند و هر جا کم می‌آورند؛ از ابزار اخراج استفاده می‌کنند. آن گونه که مدیران این شرکت رفتار می‌کنند و در کنار اخراج‌هایی که انجام گرفته است؛ به نظر می‌رسد می‌خواهند این شرکت را نابود کنند.

تغییر کارکنان با حقوق ۲ میلیونی با کارکنان با حقوق ۲۰ میلیونی
خادمی با بیان اینکه «از عملکرد وزارت نفت و سهامداران شرکت حفاری شمال گله‌مند هستیم»، تاکید کرد: علت این گله علاوه بر رویه‌ای که پیشتر مطرح شد، مربوط به استخدام و جذب نیروهای جدید به این شرکت است. چنانچه نیروهایی که در حال جذب در این شرکت هستند ماهی ۲۰ یا ۳۰ میلیون دریافت خواهند کرد.
وی در ادامه افزود: از یک سو افراد بی‌تجربه و تازه کار جذب می‌کنند و از یک سو نیروی کارکن و با تجربه‌ای که سال‌های سال با ماهی دو میلیون تومان فعالیت می‌کرد اخراج می‌کند و متاسفانه هیچ نظارتی هم در این زمینه وجود ندارد و آقای سعیدی‌کیا، رییس بنیاد مستضعفان هم با آنها همراهی می‌کند.

هیچ دلیلی برای اخراج‌ها در حفاری شمال وجود ندارد
خادمی با بیان اینکه «در سال اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید چنین رویه‌ای دور از انتظار بود»، تاکید کرد: متاسفانه در این سال به نیروهایی که ۱۰ سال یا ۲۰ سال کار کرده است و درآمدش هم اندک بوده است به راحتی می‌گویند به خانه برو و تو اخراج هستی. دربارهشرکت حفاری شمال هیچ دلیلی برای اخراج کردن‌ها وجود ندارد؛ البته احتمالا می‌گویند کار نداریم و کار کم است.
وی با بیان اینکه «در این مملکت چند نوع مدیریت وجود دارد»، تشریح کرد:برخی مدیریت‌ها توسعه‌گرا هستند و در کنار توسعه اشتغال هم ایجاد می‌کنند و در برابر مدیرانی داریم که منحل‌کننده هستند. در باره حفاری شمال هم مشکل اساسی همین است.
نایب رییس کمیسیون انرژی در واکنش به شایعه تغییرات معاونان وزیر نفت در امور پالایش و پخش و پتروشیمی گفت: وزارت نفت در چهار سال اول که کاری انجام نداده است. من در این زمینه حاضرم مناظره کنم. در این چهار سال هم از شروعش مشخص است که قرار نیست کاری انجام شود.

با آمدن سپهری سرنوشت شرکت ملی حفاری همانند شرکت حفاری شمال می‌شود
وی در ادامه افزود: تغییرات ضروری است؛ اما نه مانند شرکت ملی حفاری ایران. وزیر نفت درباره تغییر در مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران به‌عنوان بزرگترین شرکت حفاری کشور حاضر نشد یکی از متخصصان خود را منصوب کنند. بنابراین، به نظر می‌آید قرار است در تغییرات افرادی روی کار بیایند که شناخت و تخصص لازم را ندارند.
نماینده مردم ایذه و باغملک تصریح کرد: هدف در اینجا چه می‌تواند باشد غیر از اینکه این شرکت هم به سرنوشت شرکت حفاری شمالدچار شود و از بین برود. اگر تغییرات قرار است در این راستا باشد انجام نگیرد بهتر است.
وی با اشاره به انتصاب سپهر سپهری در شرکت ملی حفاری تصریح کرد: بحث ما درباره آقای سپهری این است که ایشان متخصص این حوزه نیست. مثلا وقتی شما ناراحتی قلبی داشته باشی به سراغ متخصص قلب می‌روی؛ نه مکانیک و نه حتی متخصص ارتوپدی! ایشان بالاخره در یک جایی تخصص دارد که البته من آن را نمی‌دانم اما مطمئنم در حفاری و دکل‌داری آن هم برای شرکت ملی حفاری تخصصش را ندارد. ایشان را برای آنکه کاهش نیرو دهد و در نهایت شرکت ورشکسته شود و آن را به دوستان بفروشند، آورده‌اند. در کنارش هم جاده صاف کن حضور خارجی‌ها خواهد بود.

بورد یکی از بهترین مدیران حال حاضر است
خادمی درباره شایعه تغییر در مدیریت شرکت نفت فلات قاره ایران و جایگزینی حمید بورد با علی اصولی، مدیرعامل سابق نفت خزر، گفت: این شایعه مطرح است؛ اما به نظر من آقای بورد یکی از بهترین‌های این حوزه است که اگر امکانات به او دهند، فلات قاره را به خوبی جمع و جور می‌کند و تولید آن را افزایش خواهد داد.
وی در ادامه افزود: باید از فضای سیاسی ناشایسته‌سالار فاصله بگیریم؛ اما این دید نه به فکر ایران، نه به فکر مردم و نه به فکر جوانان مردم است. موضوع تخصص اصل است در اتاقی که جراحی مغز باید انجام گیرد متخصص مغز می‌تواند درست عمل کند. آقای اصولی هم باید ببینیم تخصصش چگونه است؟ اما درباره آقای بورد باید گفت که ایشان تخصص لازم را دارد. ایشان در مناطق نفت خیز جنوب، ملی حفاری و فلات قاره کار کرده و مدیر پروژه بوده است. ایشان پلکانی رشد کرده و در سطح مدیرانی که فعالیت دارند یکی از بهترین‌هاست.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: