تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۸۵۸
تعداد بازدید: ۱۴۸۴
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲
معاونت سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان گفت: به منظور افزایش سطح آگاهی اقشار مختلف جامعه نسبت به حفاظت از میراث فرهنگی دریایی، نشستی تخصصی تحت عنوان «واکاوی منظر فرهنگ دریایی گیلان» به انضمام کارگاه آموزشی در خصوص «مستند نگاری دیجیتال یافته‌ها در محوطه‌های باستانی ساحلی و دریایی» برگزار می گردد.
به گزارش مارین نیوز، سرپرست معاونت سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان در گفتگو با خبرنگار این رسانه، اظهار داشت: میراث فرهنگی دریایی به عنوان بخش جدایی ناپذیر از میراث فرهنگی بشری و عاملی فوق العاده مهم در تاریخ آدمیان، ملت‌ ها و روابط شان با یکدیگر یاد می‌کنند، بر همین اساس از سوی مجامع و سازمان‌های داخلی و بین‌ المللی بر حفظ و نگهداری این میراث پافشاری می‌گردد. 
دکتر ولی جهانی در ادامه افزود: براساس، آیین نامه یونسکو برای فعالیت‌ های مستقم در ارتباط با میراث فرهنگی‌ دریایی، انواع مختلف میراث به لحاظ اعتباری عبارتند از میراث‌ جهانی، مشترک، ناملموس، زیرآب، بومی و ... که افزون بر آن، ارزش میراث، در سطوح مختلف بین‌ المللی، ملی، منطقه‌ ای و بومی اولویت‌ گذاری می‌ گردند. در خصوص ارزیابی برای الویت‌ گذاری در مدیریت از میراث فرهنگی دریایی بایستی به سه نکته مهم اهمیت، حساسیت و ظرفیت توجه ویژه نمود. 
وی گفت: در واقع، اصطلاح منظر فرهنگ دریایی به عنوان یک الگو برای رسیدن به درکی جامع تر در حوزه باستان ‌شناسی‌ دریایی است و به معنای بررسی و تحلیل شبکۀ کلی از مسیرهای کشتیرانی به همراه بنادر، بندرگاه‌ ها، لنگرگاه‌ ها در امتداد سواحل و ساختمان‌ های مرتبط به آن و دیگر بقایای فعالیت بشری بر روی خشکی و در زیرآب می‌باشد یا به عبار ساده‌تر، یعنی وحدت بقایای به جای مانده از فرهنگ دریایی بر روی زمین و در زیر آب و بهره برداری انسان از فضای دریایی و شناسایی جنبه های عملکردی آن می‌باشد. 
وی ﺧﺎﻃﺮﻧﺸﺎﻥ ﮐﺮﺩ: یکی از مهم‌ترین و ممتازترین موضوعات باستان‌ شناسی‌ دریایی شناورهای تاریخی (وسیله ای برای جابه جایی افراد یا کالا بر روی آب یا در زیر آن) به زیرآب رفته و متروک می باشند. 
جهانی افزود: همانگونه که مستحضر هستید، کشور ایران از شمال به دریای خزر یا دریای کاسپین (به گیلکی: کاسپی دریا) متصل است و به عنوان بزرگ‌ترین توده آبی بسته دنیا دارای اهمیت و جایگاه ویژه‌ ای در منطقه اورآسیا و جهان می‌ باشد که سبب توجه گسترده کشورهای منطقه و فرا منطقه‌ای به آن گردیده است. این دریا و سواحل پیرامون آن دارای اهمیت بسیار زیادی از جنبه‌های راهبردی، زیست‌ محیطی، اجتماعی و اقتصادی (شیلات، گردشگری و حمل و نقل) می باشد که امروزه بایستی جنبه فرهنگ‌ دریایی را نیز بدان افزود. همچنین بر اساس دایره المعارف جهانی دریاچه‌ ها و مخازن آبی، در حال حاضر وسعت کاسپی دریا حدود ۱۸ درصد از مساحت کلی دریاچه‌ ها بر روی سطح کره زمین را به خود اختصاص داده و قابل ذکر است که این دریا دارای ۱۳۰ رودخانه می باشد. همچنین این دریا از ۴۴۰۰ کیلومتر خط ساحلی بر خوردار است، که بیش از ۸۰۰ کیلو متر آن در قلمرو کشور ایران قرار دارد.
سرپرست معاونت سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان گفت: ویژگی اصلی نظام آب‌شناختی کاسپی دریا نوسان در تراز سطح آب آن است. 
ولی جهانی بیان داشت: از روزگاران قدیم تا عصر معاصر گزارش‌ های تاریخی نسبتاً زیادی در مورد کاسپی دریا و گیلان در دسترس می باشد، که همگی حاوی سرنخ های ارزشمندی برای ادامه روند پژوهش‌های محققین در حوزه‌ های مختلف پژوهشی در کرانه‌ های جنوبی کاسپی دریا است.
وی در ادامه افزود: علاوه بر اسناد تاریخی، گزارش‌ هایی نیز از کشف شواهد باستان‌ شناختی از پیرامون خط ساحلی استان گیلان در دست داریم که تا کنون بر آیند آن توسط گروه باستان‌ شناسی‌ دریایی، پژوهشکده باستان‌شناسی در قالب مقاله‌ هایی منتشر شده گردید. 
جهانی اعلام داشت: براساس یافته‌ های به دست آمده از پیرامون کرانه‌ های استان گیلان و به منظور افزایش سطح آگاهی اقشار مختلف جامعه نسبت به حفاظت از میراث فرهنگی دریایی برای نسل‌ های آتی و پژوهش‌ های آینده و ارتقاء دانش در حوزه فرهنگ‌ دریایی، گردشگری‌ دریایی و مهم‌تر از آن توسعه پایدار، در نظر داریم تا یک نشست تخصصی تحت عنوان «واکاوی منظر فرهنگ دریایی گیلان» را به انضمام  کارگاه آموزشی در خصوص «مستند نگاری دیجیتال یافته‌ها در محوطه‌های باستانی ساحلی و دریایی» با همکاری فرمانداری‌ های شهرهای ساحلی رودسر و آستارا و دانشگاه گیلان و دیگر بخش‌ های خصوصی با حضور پژوهشگران برجسته داخلی و خارجی در نیمه اول اسفند ماه سال جاری در شهرهای رودسر و آستار برگزار نماییم. 

قابل ذکر است، علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و نام‌نویسی در این دوره‌ی آموزشی و نشست تخصصی می‌ توانند به پوستر ذیل یا کانال تلگرامی مراجعه نمایند و به شرکت کنندگان پس از گذراندن این دوره آموزشی شش روزه مدرک معتبر از طرف دانشگاه گیلان اعطاء خواهد شد. 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: