تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۱۰۴
تعداد بازدید: ۱۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵
در گذشته ساخت سکوهای دریایی به‌صورت صددرصدی در خارج از کشور ساخته می‌شد اما ثمره اعتماد به توانمندی شرکت‌های داخلی انجام سخت‌ترین و حساس‌ترین پروژه‌ها در داخل کشور است.
به گزارش مارین نیوز، سکوی 2 هزار و 300 تنی تمام ایرانی فاز 22 پارس جنوبی زودتر از موعد ساخته شد. این سکو که توسط شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) در جزیره صنعتی صدرا بوشهر ساخته گردید، هفدهم اسفند ماه بارگیری و برای نصب به موقعیت دریایی خود در مخزن مشترک پارس جنوبی هدایت شد. 


در حال حاضر ۱۰ سکوی پارس جنوبی شامل ۴ سکو برای فازهای ۲۲ و ۲۴، ۴ سکو مربوط به فاز ۱۳ و ۲ سکوی فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی در جزیره صدرای بوشهر در حال ساخت است که بین ۷۶ تا ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و بنابر آمادگی کارفرما، طی ماه‌های آینده به‌ترتیب پیشرفت، روند انتقال و نصب آنها انجام خواهد شد.
این شرکت در حوزه پارس جنوبی ساخت ۱۰ سکو، ۱۰ جکت، ۱۰ سه‌پایه نصب مشعل (فلر)، ۱۰ پل ارتباطی سکو و فلر، خطوط لوله انتقال و کابل‌کشی فازهای مذکور در بخش دریا را در دستور کار دارد و با توجه به این‌که قرارداد این پروژه‌ها به‌صورت مهندسی، تأمین کالا و ساخت (EPC) می‌باشد تمام این مراحل با تکیه بر ظرفیت و توان داخلی کشور توسط شرکت صدرا انجام می‌شود.
ساخت، بارگیری، حمل و نصب سکوها از حساسیت و دقت بالایی برخوردار است و نیاز به تجهیزات خاصی دارد که در توان شرکت‌های محدودی در جهان است اما شرکت صدرا با در اختیار داشتن تجهیزاتی از جمله شناورهای ۲۰ تا ۳۰ هزار تنی حمل سکو و جرثقیل‌های ۴ تا ۵ هزار تن و نیز توان مهندسی بالا، این فناوری برتر (high-tech) را بومی کرده و از انحصار کشورهای اروپایی و آمریکایی خارج ساخته است.
در زمان حضور شرکت‌های خارجی از جمله اِنی، توتال، شل و… در پارس جنوبی، صدرا به‌عنوان پیمانکار جزء و زیرمجموعه این شرکت‌ها، چنین اموری را انجام می‌داد اما بعد از تشدید تحریم‌ها و خالی کردن عرصه کار توسط این شرکت‌ها در پارس جنوبی، نگاه‌ها به توان درون‌زای کشور باعث شد تا این شرکت با تمام توان وارد عرصه اجرای این پروژه‌ها شود و انحصار امریکا و اروپا را بشکند.
در گذشته ساخت سکوهای دریایی به‌صورت صددرصدی در خارج از کشور ساخته می‌شد اما ثمره اعتماد به توانمندی شرکت‌های داخلی انجام سخت‌ترین و حساس‌ترین پروژه‌ها در داخل کشور است که برای نمونه می‌توان به ساخت این سکو اشاره کرد که برای اولین بار تمام مراحل ساخت آن شامل طراحی، تأمین کالا، ساخت، بارگیری، انتقال، نصب، پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی توسط یک شرکت ایرانی انجام می‌شود و این دستاوردی است که در دل تحریم‌ها حاصل شد و نتیجه آن رسوب دانش برای کشور است.
با توجه به اهمیت موضوع اقتصاد مقاومتی، رویکرد شرکت صدرا و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) علاوه بر اشتغال‌زایی، توانمندسازی شرکت‌های داخلی و استفاده از ظرفیت آنها در امر ساخت سکوهاست و در این راستا توانسته‌اند در حوزه تولید کابل، پمپ، الکترود و برخی تجهیزات دیگر، مشاوره‌هایی را به شرکت‌های داخلی بدهند تا استانداردهای مورد نیاز در این حوزه را کسب کنند و امکان تأمین کالا از بازار داخل را برای صدرا فراهم سازند.
طی دو سال اخیر، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) حمایت‌های بسیاری از شرکت صدرا کرد و باعث شد تا پروژه‌های این شرکت از حالت رکود خارج شود و پیشرفت خوبی داشته باشد، همچنین بدهی‌ها، معوقات بانکی و توقیف ناوگان شناوری این شرکت رفع گردید و تراز منفی این شرکت طی دو سال به تراز مثبت تبدیل شد و سهام آن رشد چشمگیری پیدا کرد.


پیشرفت همزمان در پروژه ها 
مجری طرح توسعه فازهای ٢٢، ٢٣ و ٢٤ پارس جنوبی در گفت‌و‌گو با خبرنگاران با بیان اینکه عملیات ساخت سکوی اصلی ٢٢و سکوی اقماری ٢٤A در یارد صدرا، در مجموع با پیشرفت نزدیک به ٩٥ درصد به اتمام رسید، اظهار داشت: فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی شامل بخش های خط لوله، پالایشگاه خشکی و حفاری چاه گاز و سکوی فراساحل است. 
به گفته فرهاد ایزدجو، در حال حاضر سکوی A فاز 24 نیز آماده نیز نصب است و حتی قرار بوده سکوی فاز 22 و فاز 24 همزمان با هم بارگیری و عازم محل نصب شوند، اما برای اینکه میزان ریسک به حداقل کاهش یابد از انجام همزمان این امر منصرف شدند. البته لازم به تاکید است که تمام محاسبات لازم برای انجام هم زمان نصب این دو سکو به طور کامل انجام شده بود، اما پیش بینی می شود نصب سکویA فاز 24 در فروردین ماه سال آینده انجام شود. 
این مقام مسوول در شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به سرمایه گذاری 650میلیون دلاری در سکوهای فاز 22 تا 24 پارس جنوبی بیان کرد: میزان سرمایه گذاری در سایر بخش های این فازها به میزان پنج میلیارد و 200 میلیون دلار سرمایه گذاری تاکنون انجام شده است. 
ایزدجو درباره منبع تامین مالی این پروژه تصریح کرد: بخشی از این تامین مالی از طریق صندوق توسعه ملی و بخشی دیگر نیز از منابع داخلی وزارت نفت انجام شده است.
ایزدجو ادامه داد: سکوی یاد شده با 10 میلیون و 600 نفر ساعت نیروی انسانی به وسیله متخصصان ایرانی اجرا شده است. 
وی افزود: در بخش حفاری نیز 38 حلقه چاه به طول چهارهزار و 200 کیلومتر در عمق دریا حفر شده است. 
مجری فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی عنوان کرد: تاکنون تمام مراحل طراحی، ساخت، تامین کالا و تجهیزات، عملیات‌ها، حفاری و بهره‌برداری با توان متخصصان ایرانی انجام شده است. 
ایزدجو یادآور شد: با راه اندازی این فازها 65 میلیون مترمکعب گاز غنی به ظرفیت تولید گاز غنی پارس جنوبی افزوده می شود که از این میزان 50 میلیون مترمکعب آن به عنوان گاز متان به شبکه سراسری منتقل می شود. 
مجری فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی افزود: امکان تولید 77 هزار بشکه میعانات گازی، بالغ بر یک میلیون تن گاز اتان و یک میلیون تن گاز ال.پی. جی از دیگر دستاوردهای راه اندازی فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی است. 
ایزدجو ادامه داد: اتان تولیدی به پتروشیمی های مستقر در منطقه ویژه انرژی پارس منتقل و گاز ال.پی.جی تولیدی نیز برای صادرات مورد استفاده قرار می گیرد. 
مجری فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی افزود: 77 هزار میعانات گازی تولیدی نیز مورد استفاده پالایشگاه ستاره خلیج فارس قرار می گیرد و یا به خارج از کشور صادرات می شود. 

گفتنی است، مراسم انتقال سکوی گازی فاز ۲۲ پارس جنوبی با حضور سردار عبداللهی، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء و عبدالکریم گراوند، استاندار بوشهر و محمدرحیم دهقانی، مدیر عامل شرکت کشتی سازی ایران صدرا، فرهاد ایزدجو مجری طرح توسعه فازهای ٢٢، ٢٣ و ٢٤ پارس جنوبی و نماینده شرکت نفت و گاز پارس و سایر مسئولین و کارکنان این دو شرکت پنجشنبه هفدهم اسفند برگزار شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: