تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۲۴۷
تعداد بازدید: ۱۱۳۷
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۱
برگزیده‌ چالش فناوری جاذب مواد جدید نفتی با طرح توپ‌ های بتنی فوق سبک جاذب مواد نفتی، گفت: حمایت و برگزاری دقیق و کاربردی چالش‌ ها و مسابقات ایده ‌پردازی بسیار مفید و با ارزش برای کشور در تمامی حوزه‌ ها به خصوص حوزه کمتر توسعه یافته دریا خواهد بود.
به گزارش مارین نیوز، در رویداد چالش فناوری "ساخت مواد جدید جاذب آلودگی‌ های نفتی" که توسط دانشگاه هرمزگان و با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌ بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تاریخ سیزده اسفند ماه سال جاری برگزار شد، سه طرح برگزیده به مرحله نهایی راه یافتند. این سه طرح شامل توپ‌ های بتنی فوق سبک جاذب مواد نفتی توسط علی امیرزاده از دانشگاه تهران، تهیه ابر جاذب نفت بر پایه الیاف پلیمری الکتروریسی شده توسط حمید نجار زادگان از دانشگاه تهران و ساخت دستگاه جاذب مواد نفتی بر پایه پالایه‌ های فلزی با خاصیت ابرآبگریزی و روغن دوستی توسط مهدی خدایی از دانشگاه صنعتی خواجه‌ نصیرالدین طوسی است.
برگزیده‌ چالش فناوری جاذب مواد جدید نفتی با طرح توپ‌ های بتنی فوق سبک جاذب مواد نفتی با اشاره به سوابق تحصیلی و کاری خود به عنوان مشاور فناوری و نواوری دانشگاه‌ ها و شرکت های دانش بنیان، عضو هیات مدیره یک شرکت دانش بنیان، مدیر پروژه چهار طرح تحقیقاتی و کاربردی ملی در حوزه بتن و صنعت تصفیه آب، هشت اختراع در ایران و یک اختراع هم در اداره ثبت اختراع ایالات متحده آمریکا با حمایت کانون پتنت ایران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در مورد ایده خود، اظهار داشت: ایده توپ های بتنی جاذب مواد نفتی از محصولات استخراجی اختراع "سنگدانه های سبک مسلح سبز" می باشد که با استفاده از سوپر جاذب‌ های پلیمری که به عنوان پوشش این توپ‌ های بتنی هستند، مواد و آلودگی‌ های نفتی با گریدهای مختلف را از روی آب‌ های ساکن و آزاد جذب و تبدیل به یک مواد نفتی جامد (ژلاتینی) می کنند.
علی امیرزاده با بیان این که توپ‌ های بتنی جاذب مواد نفتی (لیكوبویل) جزو فناوری‌ های نوین حوزه‌ های محیط زیست، نانو مواد و بتن می باشند كه از مواد اولیه بازیافتی اسفنج‌ های پلیمری حدود 80 % و الیاف و رشته‌ های بازیافتی حدود 5% و نانو مواد، سیمان، مواد معدنی، سوپر پلیمری جاذب حدود 15% تولید می شوند، گفت: این توپ‌ های جاذب با تكنولوژی كاملا خشك، زیست محیطی، بدون انرژی حرارتی و مواد سوختی فسیلی و تنها با انرژی بسیار كم برق و به 2 صورت متحرك و ثابت طراحی و تولید می گردند. توپ‌ های لیكوبال در ابعاد، اندازه و رنگ‌ های متنوع قابل تولید هستند.
امیرزاده تصریح کرد: این ایده در حال حاضر در مرحله‌ به روز رسانی و افزایش راندمان جذب و مستند سازی برای ثبت اختراع ملی و بین المللی است. 
وی در خصوص چگونگی رفع چالش مورد نظر و فناوری مورد استفاده آن عنوان کرد: توپ‌ های بتنی جاذب مواد نفتی از آب‌ ها با چگالی حجمی حدود 850 کیلوگرم بر مترمکعب و بدون جذب آب می تواند سال‌ ها روی آب شناور باشد. جاذب پلیمری استفاده شده به صورت پوشش در این توپ‌ ها از خانواده SAP سوپر جاذب‌ های پلیمری (Super Absorbent Polymer) و از نوع XSOA هستند که کاملا زیست محیطی، بهداشتی با قدرت جذب حدود 20-45 برابر وزن خود براساس تاییدیه ACS می باشند. 
برگزیده‌ چالش فناوری جاذب مواد جدید نفتی اضافه کرد: این توپ ها به صورت صفحه‌ ای یا مستقل در روی آب پخش می شوند و در اثر تماس با مواد نفتی مواد نفتی روی آب‌ های رو به خود جذب و متورم شده و تبدیل به یک مواد نفتی جامد (ژلاتینی) می شوند. این توپ‌ ها بعد از جذب کامل که به صورت فیزیکی قابل درک است و می توانند به دفعات (حداقل پنج بار) خیلی زیاد مورد استفاده مجدد قرار گیرند.
این محقق حوزه بتن های نو با کاربرد خاص و جدید با بیان چالش‌ ها و مشکلات ایده‌ پردازی، گفت: ایده پردازی تمرین و تحریک خلاقیت در انسان‌ ها برای حل چالش‌ ها و مشکلات زندگی در اکوسیستم بشری می باشد. 
وی با بیان اینکه انسان به صورت ژنتیکی دنبال روش و راهکارهای جدید برای رفع موانع و نیازهای خود و جامعه اطرافش است و مدام دنبال یک نوآوری در زندگی در راستای توسعه و رونق کسب و کار و معیشت خود است، افزود: اگر در جامعه‌ ای بر روی ایده پردازی سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی شود، به هیچ عنوان آن جامعه با چالش‌ های ناممکن مواجه نخواهد بود زیرا انسان‌ ها توانایی رفع تمام چالش‌ ها و مشکلات زندگی را دارند.
امیرزاده با بیان اینکه در ایران حدود چهار سالی است که در بعضی ارگان های دولتی مثل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و غیر دولتی به این نتیجه رسیده ‌اند که با استفاده از ایده‌ های نوآورانه و قابل اجرا می توانند تمامی چالش‌ ها و مشکلات موجود در صنعت، اقتصاد و اجتماع را با هزینه بسیار کم تر حل کنند، تصریح کرد: این مراسم ‌هایی که در قالب ایده بازار یا ایده شو برگزار می شوند از لحاظ تعداد هنوز خیلی کم و ضعیف است. 
وی در خصوص نقش برگزاری چنین چالش‌ ها و مسابقات ایده ‌پردازی در جهت توسعه فناوری، گفت: حمایت و برگزاری دقیق و کاربردی این چالش‌ ها بسیار مفید و با ارزش برای کشور در تمامی حوزه‌ ها به خصوص حوزه کمتر توسعه یافته دریا خواهد بود. البته متولیان این مراسم‌ ها باید منظم، با برنامه و پیگیری‌ های جدی و کامل ایده‌ هایی که صاحب مقام و رتبه می شوند نیز باشند.
برگزیده‌ی چالش فناوری جاذب مواد جدید نفتی در پایان گفت که با توجه به برنامه های ستاد توسعه فناوری های دریایی معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری آینده ای روشن، راهبردی و پر رونق برای ایده پردازی و نوآوری صنایع دریایی پیش بینی می کند. 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: