تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۸۲۰
تعداد بازدید: ۱۰۴۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶
محققان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی موفق به طراحی و ساخت شبیه ساز موج دریا بصورت پرتابل شدند.
به گزارش مارین نیوز، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته سازه‌ های دریایی واحد علوم و تحقیقات درباره هدف اجرای این تحقیق، گفت: این تحقیق در واقع پیش ‌آزمایش است. پیش آزمایش ‌ها در فاز اولیه طرح‌ های مهندسی از جمله سازه‌ های دریایی از اهمیت بالایی برخوردار هستند و از تحمیل هزینه‌ های مضاعف مالی و اتلاف زمان جلوگیری می ‌کنند، چراکه پیش آزمایش در همان ابتدای کار، درستی یا نادرستی طرح را پیش از ورود به فازهای بعدی طراحی، ساخت و تولید نشان می ‌دهد.
آریا پیرزاده هدف دیگر طراحی و ساخت شبیه ‌ساز موج پرتابل را بعد آموزشی آن بیان کرد و افزود: لازمه درک بهتر و دقیق‌ تر تئوری‌ های آموزشی و علمی ارائه شده در دانشگاه‌ ها، با گام نهادن در بعد عملیاتی و اجرایی بیشتر خواهد بود. به عبارت دیگر دانشجویان در صورتی می ‌توانند تئوری ‌های فراگرفته را به خوبی به مرحله اجرا و عملیاتی درآورند که آموزش عملی را در کنار تئوری داشته باشند.
پیرزاده ادامه داد: آزمایشگاه‌ های شبیه ‌ساز موج در کشور در زمره آزمایشگاه‌ های بزرگ قرار دارند، این در حالی است که شبیه‌ ساز طراحی شده در واحد علوم و تحقیقات علاوه بر ابعاد کوچک، به دلیل وزن سبک آن دارای قابلیت پرتابل است و اساتید می ‌توانند از آن در سر کلاس برای بعد آموزش عملی استفاده کنند.
وی اضافه کرد: امواج دریا پدیده ‌ای پیچیده است و معادلات حاکم بر این امواج نیز دارای پیچیدگی‌ های خاص خود هستند، بنابراین فلوم کوچک موج برای تخمین درستی طرح اولیه ضروری است.
محقق واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه در طراحی و ساخت این فلوم موج کوچک، از ورق‌ های پلکسی گلاس (Plexiglas) با ابعاد ۱۸۰ سانتی ‌متر طول، ۳۰ سانتی ‌متر عرض و ۳۰ سانتی‌ متر ارتفاع استفاده شده است، تصریح کرد: علاوه بر پرتابل و کوچک بودن این فلوم، قابلیت تولید انواع موج دریا نظیر روگذری سازه ‌های حفاظت سواحل و سکوهای دریایی و آموزش ‌های هیدرولیک امواج دریا نیز از جمله مزایای تعبیه شده در شبیه ‌ساز موج طراحی و ساخته شده در واحد علوم و تحقیقات است.
این دستگاه در قالب پایان‌ نامه آریا پیرزاده دانشجوی کارشناسی ارشد رشته سازه‌ های دریایی واحد علوم و تحقیقات با عنوان "طراحی و ساخت فلوم موج به منظور ارزیابی انواع سازه‌های حفاظت ساحل جهت کاهش روگذری" به راهنمایی فرهود آذرسینا عضو هیات علمی دانشکده فنی و مهندسی ساخته شده است.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: