تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۹۰۱
تعداد بازدید: ۲۱۰۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰
عضو کمیسیون تدوین آئین ‌نامه‌ داخلی مجلس گفت: منافع و ظرفیت ‌های دریایی در همه بخش ‌ها مورد غفلت قرار گرفته است و به‌ جز نفت و حمل ‌و نقل، شناخت دقیقی از مزیت‌ های دریا وجود ندارد، چون شناخت وجود ندارد اقدام برای بهره ‌وری نیز کمینه است.
به گزارش مارین نیوز، در آستانه برگزاری چهارمین جشنواره ملی "دریا مسیر پیشرفت" نماینده مردم آمل در پارلمان در گفت ‌و گو با ستاد خبری این جشنواره با اشاره به نقش دریا در پیدایش تمدن ‌ها، اظهار داشت: دریا به حدی در پیشرفت و توسعه جوامع بشری تأثیرگذار بوده است که به راحتی می‌ توان کشورهای جهان را به دو دسته دریایی و غیردریایی تقسیم کرد.
عزت‌الله یوسفیان افزود: دریا همواره عاملی مهم در معادلات بشری بوده و از طریق آن، هم توسعه و هم استثمار و استعمار صورت گرفته است؛ بسیاری جوامع با تکیه بر دریا به پیشرفت رسیده‌اند و بسیاری دیگر به تاراج رفته‌اند. تفاوت در نوع نگاه به دریا است؛ در واقع نوع نگاه به دریا است که تعیین‌کننده اثرگذاری آن در جامعۀ بومی است.
عضو کمیسیون تدوین آئین‌ نامه‌ داخلی مجلس ‌شورای ‌اسلامی ادامه داد: کشورهای اروپایی به دلیل مجاورت با دریا توانسته‌ اند علاوه بر صنعت و فناوری، فرهنگ خود را نیز به دیگر کشورها تحمیل کنند. کشوری مانند امریکا نیز با همین ابزار توانسته‌ است خود را به قدرتی بزرگ در صنعت و فرهنگ تبدیل کند. در واقع دریا علاوه بر حوزه ‌های اجتماعی، تجارتی و اقتصادی، در روابط انسانی و فرهنگ هم نقش کم ‌بدیل دارد. 
یوسفیان یادآور شد: هزینه‌ های اندک و حجم بالای مبادلات و توان فزاینده در انتقال محصولات نفتی و غیرنفتی، دریا را به بهترین مسیر حمل ‌و نقل و تجارت جهانی تبدیل کرده است. هنوز پس از گذشت قرن ‌ها، بشر مهمترین کالاها و محصولات استراتژیک خود را از طریق دریا صادر و وارد می‌ کند. در واقع، حداقل مزیت دریا، امکان صادرات و واردات است در حالیکه دریا مزیت‌ های بی‌ شمار دیگری در حوزه ‌های مختلف سلامت، بهداشت، درمان، تجارت و تولید دارد. در چنین شرایطی، کشوری پیروز استفاده از دریا است که بتواند زودتر از دیگر کشورها به فناوری لازم برای بهره ‌وری از دریا دست یابد.
وی تصریح کرد: امکان‌ ها و امکانات دریایی محصور در گیاه و آبزیان نیست؛ فراموش نشود که بسیاری از معادن و منابع ذاتی در اعماق دریا هستند. امروزه فناوری ‌های پیشرفته به سمتی حرکت می ‌کنند که بتوانند از این موهبت‌ های ذاتی در کف دریا بهره ‌مند شوند. 
یوسفیان با تأکید بر ضرورت حفظ منابع دریایی، گفت: در وهلۀ اول باید در نگه ‌داشت دریا درست عمل کرد؛ تمام فعالیت ‌ها باید رویکرد "حفظ دریا" داشته باشند و تأکید شود هیچ اقدامی و فناوری ‌ای منجر به آسیب رساندن به دریا نشود؛ در گام بعد باید ایجاد شرایط برای بهره ‌مندی هدفمند و بهینه از دریا در برنامه‌ ریزی ‌ها مورد تأکید قرار بگیرد. 
وی ادامه داد: دریا در همۀ ابعاد قانون‌ گذاری و نظارتی و اجرایی مورد غفلت همه دستگاه‌ ها و نهادهای کشور قرار گرفته است. پالایش قانون باید به عنوان یک اولویت مرتبط با دریا مورد تأکید قرار بگیرد، قوا و دستگاه ‌های دیگر نیز هر یک باید به فراخور وظایف خود را در قبال دریا به درستی انجام دهند و در فضایی همگرا و هم ‌افزا فعالیت کنند.
عضو کمیسیون تدوین آئین‌ نامه‌ داخلی مجلس‌ شورای ‌اسلامی با اشاره به ضرورت برگزاری جشنواره‌ دریایی، آشنایی مردم و مسئولان با دریا و مزایای آن را امری ضروری توصیف کرد و گفت: منافع و ظرفیت ‌های دریایی در همۀ بخش ‌ها مورد غفلت قرار گرفته است و به‌ جز نفت و حمل ‌و نقل، شناخت دقیقی از مزیت‌ های دریا وجود ندارد؛ چون شناخت وجود ندارد اقدام برای بهره ‌وری نیز کمینه است. در چنین شرایطی برگزاری جشنواره می ‌تواند همه جامعه را با مسئله دریا مواجه کند و سبب تمرکز بیشتر بر این موهبت الهی شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: شرایط باید به گونه ‌ای باشد که سرمایه ‌گذاران و مسئولان در این جشنواره حضور داشته باشند تا از نزدیک با طرح ‌های خلاقانه و نوآورانه ایده‌ پردازان و متخصصان بومی آشنا و زمینه‌ برای سرمایه ‌گذاری خاصه در بخش‌ خصوصی فراهم شود.
 
شایان بیان است، چهارمین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت به همت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی و ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکم الی سوم آبان ‌ماه در محل باغ‌موزه دفاع مقدس تهران برگزار می‌ شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: