تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۶۴۵۲
تعداد بازدید: ۱۴۳۵
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹
هفت فناوری نوین نرم افزاری و سخت افزاری متخصصان پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در حوزه علوم دریایی، اقیانوسی و جوی در سامانه ارزیابی فناوری ایران، رتبه بالای سطح آمادگی فناوری را کسب نمود.
به گزارش مارین نیوز، این 7 فناوری که در سامانه ارزیابی فناوری ایران (سافا) مورد تایید قرار گرفته است در اندازه گیری های میدانی، آزمایشگاهی و پیش بینی پدیده های دریایی و جوی مورد بهره برداری قرار می گیرد.
بر اساس این گزارش، در فناوری «سامانه پیش بینی جریانات دریایی در خلیج فارس» دکتر مجید نورانیان مبتکر این فناوری اظهار کرد که جریانهای دریایی که عمدتا حاصل از نوسانات جزرومدی تراز آب و وزش باد متاثر از سیستمهای جوی می‏باشند با استفاده از مدل عددی COHERENS ارائه شده است. وی ضمن بیان این که داده ‏های تراز جزرومدی، خود بر اساس مدلی دیگر پیش ‏یابی می‏گردد، افزود: داده‏ های پیش‏ بینی باد هم از سامانه جهانی NOAA’s Global Forecast System، با دقت مکانی 0/5 درجه در هر دو جهت طول و عرض جغرافیایی و با گام زمانی ۳ ساعت به صورت روزانه و برای ۴ روز آینده استخراج می‏شود. جریانات بر روی شبکه ‏ای با دقت مکانی ۰,۰۶۷ درجه شبیه سازی می‏شوند. گام زمانی و بازه زمانی پیش ‏بینی اطلاعات جریان، به ترتیب یکساعت و ۹۶ ساعت می‏باشند. در حال حاضر اطلاعات پیش بینی در ۱۲ ایستگاه در سواحل و جزایر ایرانی خلیج فارس به صورت روزانه و در غالب سری زمانی در سامانه فوق ارایه می‏شود. این فناوری در سامانه ارزیابی فناوری ایران حائز سطح آمادگی فناوری 8 گردیده است.
در تشریح دومین فناوری «ساخت وینچ تحقیقاتی برای آب های عمیق» دکتر اکبر شهرباف دروازه نوی عضو هیات علمی پژوهشگاه، می گوید که این فناوری روی کشتی نصب و به وسیله آن تجهیزات میدانی و آزمایشگاهی به درون و بیرون آب ‎های عمیق هدایت و کنترل می ‎شود. شهرباف ویژگی این وینچ را در مقابل نمونه خارجی مطلوب ارزیابی کرد و گفت: این وینچ دارای ویژگی‎هایی از قبیل: ظرفیت بیشتر درام برای 2000 متر کابل (سیم بکسل) قطر 12 میلی‎متر، حداقل سرعت باز و جمع کردن کابل 1 متر بر ثانیه و حداکثر 9/2 متر بر ثانیه، کنترل سرعت توسط کارور، طراحی سامانه کنترل الکتریکی این وینچ برای جلوگیری از ایجاد شوک‎های الکتریکی در زمان روشن و خاموش کردن آن، صرفه‎جویی در مصرف برق روی شناور و کنترل سامانه توسط کارور در شروع با 25 درصد دور نامی الکتروموتور، و در سرعت بالا 25 درصد بیشتر از دور نامی الکتروموتور و همچنین صرف‎جویی ارزی است که آن را از مشابه خارجی آن متمایز می‎کند. گفتنی است سطح آمادگی این فناوری در سامانه ارزیابی فناوری ایران نمره 7 را اخذ نموده است.
در توضیح فناوری «تولید مکمل غذایی جلبکی با خاصیت تقویت حافظه» اثر دکتر علی مهدی نیا عضو هیات علمی پژوهشگاه آمده است که مکمل غذایی دارای نمونه خارجی است و ماده موثر آن ترکیبی به نام هموتائورین است در این طرح ۴۵ گونه جلبک بومی ایران مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد یک جلبک مقدار قابل توجهی از این ترکیب را در خود دارد جلبک از نوع جلبک خوراکی است که پس از خالص سازی بصورت مکمل غذایی تهیه شده است لذا پس از اخذ مجوزهای سازمان غذا دارو، قابلیت معرفی به بازار را دارد. نمونه خارجی مکمل هاست ولی نمونه ایرانی آن تهیه شده و آماده کسب مجوزهاست. کشت نمونه جلبک با روش آسان، عموما کشت آن در چابهار و توجیه اقتصادی خوبی دارد چرا که در عرض یکهفته ۲۰۰ برابر وزن اولیه رشد می کند. این فناوری در سامانه ارزیابی فناوری ایران حائز سطح آمادگی فناوری  6 گردیده است.
چهارمین فناوری «سامانه پیش بینی عددی وضع هوا و دریا» اثر دکتر پروین غفاریان رئیس پژوهشکده هواشناسی و عضو هیات علمی پژوهشگاه، به پیش بینی وضع هوا و اقیانوس به صورت ساعتی و پیش بینی پارامترهای جوی و اقیانوسی مانند سمت و سرعت باد، دما، فشار، ارتفاع موج، میزان بارش می پردازد، غفاریان در بیان مزایای این سامانه گفت که این سامانه صدور هشدار توفان جوی و امواج بلند در دریاهای ایران را امکان پذیر می سازد. سطح آمادگی این فناوری در سامانه ارزیابی فناوری ایران نمره 6 را اخذ نموده است.
در معرفی فناوری «پایگاه داده تنوع زیستی خلیج فارس و دریای عمان» اثر دکتر عبدالوهاب مقصودلو عضو هیات علمی پژوهشگاه آمده است که این فناوری پس از نصب نرم افزار وابسته به سرور داخلی امکان دستیابی و رصد بیوجغرافیایی این داده ها توسط محققان داخلی و خارجی در آدرس: http://۲۱۷,۱۱.۲۳.۲۲:۸۰۸۰/ipt فراهم گردیده است. با ادامه این کار بصورت منظم در آینده امکان رصد گونه های مهاجم و اطلاع از وضعیت تنوع گونه ای آبهای ایرانی خلیج فارس و دریای عمان فراهم می گردد. شایان ذکر است در حوزه کشور های خلیج فارس و دریای عمان، ایران اولین کشوری است که این سیستم را راه اندازی نموده است. این فناوری در سامانه ارزیابی فناوری ایران حائز سطح آمادگی فناوری 6 گردیده است.
ششمین فناوری «دستگاه استخراج گرمایی» اثر آقای داوود جاهدی جهت جداسازی ترکیبات فرار و نیمه فرار از بافت جامدات (خاک، ماسه، بافت های گیاهی وجانوری و ...) طراحی و ساخته شد.  استفاده از این دستگاه در استخراج باعث کاهش مصرف حلال های آلی,کاهش زمان استخراج و آماده سازی نمونه,بهبود حد تشخیص، کاهش آلودگی های ناشی از مصرف حلال های آلی شده و هزینه های مرحله آماده سازی نمونه را کاهش داده است.  سطح آمادگی این فناوری در سامانه ارزیابی فناوری ایران نمره 6 اخذ نموده است.
در فناوری نرم افزاری «کیت آنالیز مواد مغذی به کمک‎ µPADs ‎و تلفن همراه» اثر دکتر احمد منبوهی از فناوری میکروفلوییدیک بر پایه کاغذ‎ (µPADs) ‎برای تشخیص سریع و در‌ ‌محل مواد مغذی در ‏آب‌ استفاده شده است، تشخیص رنگ سنجی، در محل و سریع مواد مغذی به کمک‎ µPADs ‎و نرم افزار تلفن هوشمند انجام می شود. نرم ‏افزاری بر پایه تلفن همراه (اندروید) طراحی شده که قابلیت عکس برداری، تجزیه تصاویر به مولفه های اولیه‎RGB، تهیه منحنی ‏کالیبراسیون، محاسبه خودکار غلظت نمونه مجهول، ثبت خودکار مختصات جغرافیایی، ذخیره اطلاعات و نیز ارسال اطلاعات از طریق ‏اینترنت و ... را داراست. این فناوری در سامانه ارزیابی فناوری ایران حائز سطح آمادگی فناوری  4 گردیده است.
با توجه به افتتاح کشتی تحقیقاتی «کاوشگر خلیج فارس» به دست توانمند متخصصان داخلی کشور و انجام پنج گشت تحقیقات دریایی در آبهای خلیج فارس و دریای عمان تاکنون، این گونه فناوری ها بدون شک در راستای رسالت پژوهشگاه می تواند زمینه‌ساز تحولات خوبی در حوزه علوم دریایی، اقیانوسی و جوی  در کشور باشد.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: