تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۶۵۳۰
تعداد بازدید: ۱۴۹۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸

تاریخ سازی در اعتماد به متخصصان ایرانی

بازسازی و تعمیر یک نفتکش غول پیکر در مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) که برای نخستین بار در این سایز انجام می شود، تاریخ ساز شد.
به گزارش مارین نیوز، برای نخستین بار در تاریخ صنعت کشتیرانی و تعمیرات کشتی ایران متخصصان کشورمان یک نفتکش غول پیکر را در مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) تعمیر کردند. پیش از این تعمیرات کشتی ‌های بزرگ در کشور‌های خارجی یا کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس انجام می ‌شد که این امر گام بزرگی در جهت رونق اقتصاد محسوب می شود. ممانعت از خروج ارز، اشتغال جوانان، توسعه صنعت کشتی سازی و خودباوری متخصصان بومی از مهمترین نکات برجسته انجام بازسازی و تعمیر انواع کشتی‌ های بزرگ و کوچک در کشور است. همچنین با توجه به اینکه خلیج فارس محل تردد کشتی های عظیم الجثه است می تواند با تعمیرات این کشتی ها ضمن ارز آوری به بازارهای بین المللی نیز ورود کند. 


شرکت ملی نفتکش ایران NITC با سپردن تعمیرات اساسی سوپرنفتکش ۳۲۰هزار تنی "دُر" (Dore) به شرکت عظیم گسترش هرمز یکی از مجموعه های ایزوایکو به خط شکن اعتماد به متخصصان ایرانی این حوزه تبدیل شد و به تردیدها درباره توان فنی و اجرایی صنعت دریایی پایان داد.
برای خبرنگاران و سایر افرادی که حدود یک ماه قبل و هنگام پهلوگیری و آغاز تعمیرات سوپرنفتکش ایران، وضعیت ظاهری آن را دیده بودند، پذیرفتن این که تعمیر اساسی موتور و سایر سرویس ها و کارهای لازم مانند سند بلاست این غول آهنی دریایی که عرشه آن به اندازه سه زمین فوتبال مساحت دارد تنها در مدت ۲۶روز پایان یافته باشد، چندان ساده نبود.


مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ضمن ابراز رضایت از عملکرد ایزوایکو گفته است: اعتماد شرکت ملی نفتکش در سپردن تعمیر اساسی کشتی های خود به متخصصان ایرانی، توانمندی  زنجیره بزرگی از صنایع داخلی از جمله صنعت رنگ کشتی، استفاده از روغن دریایی و مواد شیمیایی را در پی خواهد داشت.
کاپیتان نصرالله سردشتی با بیان اینکه سپردن تعمیرات کشتی ها به این مجموعه با توجه به توانمندی متخصصان و زیرساخت های موجود انتظاری واقعی و درست، اعلام داشته است: تعمیر 12نفتکش دیگر نیز به ایزوایکو سپرده خواهد شد.


مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو)، نیز با تشریح اهمیت تعمیر بزرگترین کشتی های ایران توسط متخصصان داخلی گفت: برخی رقبای منطقه ای تمام توان خود را به کار گرفتند تا سوپرنفتکش ایران را برای تعمیر به کشور خود بکشانند. پس از آن که ایزوایکو در مناقصه تعمیر "دُر" شرکت ملی نفتکش برنده شد، یک شرکت عمانی، ۴۰ درصد از قیمت پیشنهادی قبلی خود کم کرد اما باز هم نتوانست در این رقابت پیشی بگیرد.
حمید رضاییان اصل ایزوایکو را بزرگترین زیرساخت صنایع دریایی کشور معرفی کرد که در فضایی به وسعت یک هزار و یکصد هکتار با همکاری ۶ شرکت، در عرصه تعمیر و ساخت کشتی و سکوهای نفتی و گازی فعالیت می کند.
رضاییان اصل میزان اشتغال مستقیم این صنعت در بندرعباس را ۵۲۰۰ نفر اعلام و اضافه کرد: تمام فعالیت های این مجموعه علاوه بر اشتغالزایی، نقش قابل توجهی در صرفه جویی ارزی و نیز کسب درآمد برای کشور دارد.


مدیرعامل شرکت عظیم گسترش هرمز نیز گفته است که در تعمیرات این کشتی ۲ میلیون دلار صرفه جویی ارزی شده است.
اسماعیل صادقی افزوده: ورود و تعمیر نفتکش ‌های غول پیکر زمینه اشتغال ۵ هزار نفر را به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم می ‌کند.
ناظر تعمیرات این نفتکش نیز با بیان اینکه پیش از این تعمیر نفتکش ‌های این شرکت به کشور‌های خارجی از جمله چین و کشور‌های حوزه خلیج فارس سپرده می شد، افزود: قرار است در چند روز آینده نیز یک نفتکش غول پیکر دیگر هم برای تعمیر به اینجا انتقال یابد.
محسن افرادیان گفت: طبق توافق نامه ‌ای مقرر شده است که تا پایان سال ۱۲ کشتی دیگر شرکت ملی نفتکش ایران برای تعمیرات وارد ایزوایکو می ‌شود.
افرادیان ضمن ابراز رضایت از نحوه تعمیر این نفتکش اظهار امیدواری کرد که با گذشت زمان و افزایش تجربه متخصصان داخلی، زمان تعمیر کشتی ‌ها در کشور کوتاه‌ تر شود.


تعمیرات کشتی ‌های غول ‌پیکر در یارد‌های تعمیراتی داخلی به همت متخصصان مجرب ایرانی تحولی عظیم در صنعت کشتی سازی کشور است و رونق صنعت کشتی سازی در کشورمان نشانگر باورمندی و توانایی بالای متخصصان داخلی برای انجام کار‌های بزرگ است.





ارسال نظر