کد خبر: ۳۶۶۰۴
تعداد بازدید: ۳۰۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶

رسیدن پروژه های آفشور به حداقل ترین حالت خود در 20 سال اخیر

مدیرعامل شرکت کشتیرانی و بازرگانی رویال باختر کیش گفت: اقتصاد مقاومتی که صحبتش را می کنیم در حوزه نفت و گاز بویژه در حوزه فراساحل به خوبی انجام نشده و بیشتر در سایه شعار باقی مانده است.
به گزارش مارین نیوز، باهدف بررسی چالش ها و مشکلات شرکت های دریایی و بهره گیری از دیدگاه های کارشناسان خبره گفتگویی با آرین تبریزی مدیرعامل شرکت کشتیرانی و بازرگانی رویال باختر کیش انجام داده ایم. وی بیش از پانزده سال است که فعال صنعت آفشور و عضو انجمن مهندسی دریایی ایران است. 
تبریزی در این گفتگو بیان داشت: شرکت کشتیرانی و بازرگانی رویال باختر کیش با بهره گیری از تجارب افراد متخصص و آزموده بیش از ده سال است که به عنوان یک شرکت پیمانکار در پروژه های مهندسی، طراحی، ساخت و نصب فراساحل و خشکی در صنعت نفت و گاز فعالیت می کند و توانمندی تامین انواع شناور، جک آپ بارج و مدیریت عملیات های دریایی را دارد. 


مدیرعامل کشتیرانی و بازرگانی رویال باختر کیش ادامه داد: انجام کلیه خدمات غواصی و بازدیدهای زیرآبی بازدید خط لوله های دریایی، اجرای پروژه های حفاری در خشکی و دریا و تامین نیروی انسانی جهت انجام عملیات های دریایی و ... از خدماتی است که این شرکت ارائه می دهد. 
وی با اشاره به اینکه دارا بودن دفاتر در بنادر جنوبی کشور و یارد های ساخت، تعمیر و پشتیبانی پروژه های دریایی و خشکی در جزیره کیش، خرمشهر و جزیره قشم از جمله امکانات و تجهیزات این شرکت می باشد، افزود: کیش سوله های مجهز و بسیار حرفه ای دارد که حتی می توانیم کار ساخت و تعمیر دکل و کشتی در آنجا انجام دهیم اما هم اکنون فقط بخش اعظم دو دکل حفاری در آنجا دپو است که به دلیل نبود پروژه نتوانستیم آنها را فعال کنیم. 


تبریزی ادامه داد: همچنین در قشم در مساحتی 10 هکتاری در حال ساخت اسکله عملیاتی هستیم تا بتوانیم در حوزه کشتیرانی و کشتی سازی و ساخت سازه های دریایی فعالیت نماییم و در خرمشهر نیز با دارا بودن 28 هکتار تشکیلات در کنار رود اروند درصدد هستیم تا امکانات خوبی را در این منطقه فراهم کنیم. 
وی همچنین بیان نمود که شرکت کشتیرانی و بازرگانی رویال باختر کیش اولین شرکت خصوصی است که شناورهای خدماتی مورد نیاز خود را به صنایع داخلی سفارش داده که پروژه عظیمی می باشد که صرفه جویی چشمگیر ارزی نیز خواهد داشت، همچنین رویال باختر کیش این افتخار را داشته که بزرگترین فیلد نفتی خلیج فارس که سلمان است را کاملا نوسازی کند. بالغ بر 9 سکو و 13 بریج را بازسازی کامل کرده و یک پروژه EPC را بطور کامل با استفاده از 500 نفر نیروی انسانی با تجهیزات مناسب و به موقع انجام داده است، اما در این پروژه هم تامین اعتبارات خوب انجام نشد و هم مطالبات ما از کارفرما هنوز باقی مانده است. 


این مدیر فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه درحال حاضر چندین قرارداد با شرکت نفت بویژه شرکت نفت فلات قاره ایران در زمینه های بانکرینگ، تامین و اجاره شناور داریم و علاقه مند هستیم و آمادگی داریم در پروژه های EPC شرکت نمائیم، گفت: اما متاسفانه پروژه های آفشور به حداقل ترین حالت خود در 20 سال اخیر رسیده است. زمانی چند صد کیلومتر خط لوله در حوزه پارس جنوبی در حوزه های فلات قاره نصب می شد که هم اکنون با اینکه سازه های دریایی درحال نصب هستند چنین چیزی را کمتر می بینیم. 
تبریزی گفت: همین موارد باعث شده است که بر خلاف عقاید و علایق ناگزیر به تعدیل نیروهای متخصص شویم. اما در صدد هستیم به وقت شکوفایی مجدد پروژه های فراساحلی بتوانیم شرایط را به قبل برگردانیم. آماده هستیم تا پروژه های جدید بگیریم و از نیروی کار توانمند داخلی استفاده کنیم. 
مدیرعامل کشتیرانی و بازرگانی رویال باختر کیش با بیان اینکه در دوران تحریم های ظالمانه هستیم، شرایط نرمال نیست و باید به هم کمک کنیم، تصریح کرد: اینکه شناور خدماتی داخلی را به دلیل سال ساخت قبول نمی کنند و بجایش بطور مثال از سنگاپو شناور می آورند، کجایش اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت های داخلی است. 
این مدیر بخش خصوصی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی که صحبتش را می کنیم در حوزه نفت و گاز بویژه در حوزه فراساحل به خوبی انجام نشده و بیشتر در سایه شعار باقی مانده است. واقعیت این گله خیلی از پیمانکاران داخلی است. لازم است شرایط مناقصات تسهیل شود تا همه پیمانکاران بتوانند شرکت کنند. در گذشته پروژه ها بصورت ترک تشریفات واگذار می گردید که براساس توان پیمانکاران به آنها پروژه می دادند. 
تبریزی افزود: درحال حاضر 90 فروند شناور خارجی در جنوب کشور در حال خدمات رسانی می کنند که مقداری زیادی ارز به این صورت از کشور خارج می شود درحالی که شناورهای داخلی در یاردها خاک می خورند. 
وی با بیان اینکه از توان داخلی به طور کامل استفاده نمی کنیم از کارفرماهای بزرگ درخواست نمود تا از توان داخلی مملکت استفاده کنند و تصریح نمود: لازم است منابع مالی به پروژه های فراساحلی اختصاص دهند، حتی می شود از درآمد های نفتی درصدی به این پروژه ها تعلق بگیرد و با بکارگیری متخصصان و جوانان مستعد و توانمند مجدد پویایی به صنعت آفشور کشور بازگردد.





ارسال نظر