کد خبر: ۳۶۸۳۱
تعداد بازدید: ۱۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۸

استفاده از فناوری نانو برای رها سازی خزه‌ ها از بدنه کشتی ها و تاسیسات دریایی

یک شرکت دانش ‌بنیان موفق به تولید محصولی شده است که یک پوشش هوشمند هیبریدی بر پایه فناوری نانو است و می‌ تواند به عنوان یک پوشش زیستی سازگار با اکوسیستم دریا از چسبیدن خزه‌ ها بر بدنه کشتی ها و تاسیسات دریایی جلوگیری می کند.
به گزارش مارین نیوز، رسوبات زیستی یا "بایو فولینگ" ها، تجمع ناخواسته میکرو ارگانیسم ‌ها، گیاهان و جانوران دریایی بر روی سطوح غوطه‎ ور شناور در آب است. خزه بستن بر روی سطح کشتی ‌ها و تاسیات دریایی سالانه هزینه ‌های زیادی را به این صنعت تحمیل می‌ کند و مشکلات فراوانی نظیر افزایش مقاومت اصطکاکی سطح، افزایش تعداد دفعات عملیات تعمیر کشتی در خشکی را بوجود می ‌آورد و به مرور زمان باعث خوردگی و کاهش طول عمر بدنه کشتی می‌ شود. 
برای جلوگیری و کنترل چسبیدن خزه ‌ها بر روی این سطوح تاکنون راهکارهای مختلفی ارائه شده است اما استفاده از پوشش ‌های ضد خزه می ‌تواند راهکار مناسبی باشد که برای انتخاب آن‌ ها باید به موارد مختلفی توجه کرد، در برخی از این پوشش ‌ها از مواد مضر شیمیایی و سمی استفاده می ‌شود که آثار زیان ‌باری بر محیط‌ زیست دریایی دارد، در این بین فناوری نانو با تولید رنگ ‌های دوست ‌دار محیط ‌زیست راهکاری مؤثر ارائه کرده است.
شرکت دانش بنیان "نانو رنگ ‌ها و پوشش ‌های اقیانوس آبی" موفق به تولید "نانو پوشش رها کننده خزه" شده است. پوششی هوشمند هیبریدی بر پایه فناوری نانو که می‌ تواند به عنوان یک پوشش دوست ‌دار محیط‌ زیست و سازگار با اکوسیستم دریا مورد استفاده قرار گیرد و از چسبیدن خزه‌ ها بر روی سطح بدون استفاده از بایوساید‌ها جلوگیری کند. کاربرد این محصول به عنوان رنگ بر روی انواع سازه‌ ها در محیط‌ های دریایی اعم از اسکله ‌ها، شناور‌های سطحی و زیرسطحی، نظامی و سازه ‌های کنار ساحلی است. 


این شرکت، به منظور تولید نانو پوشش رها کننده خزه، پس از طی مراحل آزمایشگاهی از جمله طراحی، آزمایش و ساخت نمونه ‌های آزمایشگاهی و انجام تست‌ های لازم، اقدام به انجام تست‌ های میدانی در دو دوره زمانی به مدت بیش از ۵ سال کرده و در ادامه خط تولید صنعتی این محصول را راه ‌اندازی کرده است. 
نانو پوشش ‌های رها کننده تولید شده، پوشش ‌های هوشمندی بوده که دارای سطحی صاف و لغزنده و اصطکاک کم هستند. این نانوپوشش‌ ها در مقایسه با پوشش ‌های غیرنانویی ضد خزه دارای مزایایی بیشتری از جمله عدم وجود هر نوع بایوساید در درون پوشش، کاهش مصرف سوخت شناور، عدم افت سرعت شناور، کاهش میزان خوردگی، افزایش سرعت و راندمان شناور و همچنین تعداد عملیات داکینگ کمتر شناور‌ها و کشتی ‌ها هستند.
استفاده از نانوذرات در این پوشش ‌ها موجب بهبود خواص فیزیکی و مکانیکی آن از جمله مقاومت به سایش و خواص کششی می ‌شود. نانو پوشش ‌ها و رنگ‌ های رها کننده خزه (FRC) این شرکت با حداقل عمر ۵ ساله، دارای عمر مفید بالاتر نسبت به سایر سیستم‌ های رایج پوششی هستند و به دلیل دارا بودن خاصیت آب‌ گریزی و خواص کششی بالا و سطحی صاف در مقیاس نانومتری، عملکرد و خواص سطحی مشابه پوست بدن کوسه و دلفین را دارا هستند.
نانو رنگ ‌های مذکور دارای مزیت رقابتی به لحاظ کیفیت و قیمت هستند. این محصولات در صنعت رنگ ‌های دریایی، ضدخزه و مقاوم به خوردگی همراه با صرفه اقتصادی و بهره ‌وری بالا خواهند بود.
لازم به ذکر است، شرکت نانورنگ‌ ها و پوشش‌ های اقیانوس آبی، به‌ عنوان تولید کننده رنگ‌ های دریایی دانش‌ بنیان کشور، طراح انواع پوشش ‌های نوین صنعتی و پرایمرهای ضد خوردگی نظیر زینگا، پوشش‌ های هیبریدی و نانو محلول‌ های شستشوی سطح با حداقل عمر ۱۵ ساله، موفق شده است چندین اختراع در زمینه پوشش ‌های هوشمند و نانوهایتک دریایی و صنعتی و نانوکوانتوم به ثبت برساند. این شرکت برای اولین بار در سطح خاورمیانه، موفق به دریافت گواهینامه بین ‌المللی مطابقت پوشش ‌های دریایی با ضوابط IMO و محیط‌زیست دریایی (Type Approval) از موسسه بین ‌المللی رده ‌بندی بیرووریتاس (BV) فرانسه شد که در رتبه نخست IACS است. همچنین توانسته در سال ۱۳۹۷ گواهینامه type Approval را از موسسه رده ‌بندی ایرانیان دریافت نماید.
این شرکت توانسته است به واسطه فعالیت‌ های تولیدی و صنعتی خود برای ۱۵ تا ۲۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی کند و ظرفیت تولید روزانه سی تن محصول را دارد./





ارسال نظر