تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۶۸۹۰
تعداد بازدید: ۱۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۴
صیادان کشور در بندر چابهار، سهمیه ۴۰۰ لیتری بنزین قایق های صیادی را ناچیز و عاملی برای افزایش بیکاری در صنف ماهیگیران و سخت ‌شدن معیشت خود دانستند.
به گزارش مارین نیوز، از ابتدای اجرای طرح سهمیه‌ بندی بنزین نامشخص بودن سهمیه سوخت قایق‌ های صیادی خبرساز شد. در نهایت روز گذشته استاندار بوشهر از تعیین سهمیه ۴۰۰ لیتری سوخت قایق‌ های صیادی ۴ استان جنوبی کشور بوشهر، خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان خبر داد. 


عبدالکریم گراوند با بیان اینکه استفاده از سامانه الکترونیکی به جای دادن سهمیه بنزین قایق‌ ها به شیلات بدون شک در روند تامین سوخت قایق‌ ها تسهیل سازی بیشتری دارد، اظهار کرد: بهترین ابزار برای نظام سلامت اداری نیز همین سامانه‌ ها هستند که در مقابله از فساد و پیشگیری از آنها نقش قابل توجهی دارد.


سهمیه‌ بندی بنزین بر نرخ تردد کشتی ‌های بزرگ دیزلی تاثیری ندارد و تنها قایق‌ های صیادی که از بنزین استفاده می‌ کنند مشمول نرخ‌ های جدید می‌ شوند. در این ارتباط امروز یکی از صیادان قدیمی در بندرچابهار به ایرنا گفته است: فراموش‌ کردن صنف صیادان در این مدت باعث شد که کار و تلاش صیادان استان‌ های ساحلی جنوب کشور به تعطیلی کشیده شود و حالا که برای ما سهمیه در نظر گرفته ‌اند آنقدر ناچیز است که تنها برای کمتر از چند روز کفایت می ‌کند.
وی ادامه داد: میزان مصرف سوخت قایق‌ های صیادی تابع فرمول خاصی به نام فرمول "فائو" است و مثلا برای یک قایق با قدرت موتور ۴۸ اسب بخار در ۱۵ روز حدود بیش از ۷۰۰ لیتر بنزین نیاز است.
این ماهیگیر چابهاری گفت: شناورهای ما به مسافت طی شده و اینکه در کدام مسیرهای دریایی صید ماهی انجام می‌ شود هم بستگی دارد؛ برای مسیرهای نزدیک‌ تر به ساحل روزانه ۲۵۰ لیتر سوخت‌ گیری و برای راه‌ های دورتر ۴۰۰ لیتر سوخت‌ گیری انجام می شود.


صاحب یکی از شناورهای قدیمی نیز گفته است: آن دسته از صیادانی که هنوز موفق نشده‌ اند گواهینامه‌ های قدیمی خود را تعویض کنند، نمی‌ توانند همین سهمیه ۴۰۰ لیتری را دریافت کنند و شرایط برای ما سخت تر شده است.
وی در عین حال سهیمه فعلی را برای یک تا سه روز صیادان کافی دانست و گفت: سوخت‌ گیری قایق ‌ها با نرخ آزاد علاوه بر اینکه به اقتصاد و معیشت خانواده صیادان صدمه می زند منجر به افزایش نرخ ماهی هم خواهد شد؛ ضمن اینکه اگر قیمت ماهی متناسب با افزایش هزینه صید افزایش نیابد عملا صیادان توان کار با شرایط موجود را ندارند و بیشتر آنها به دریا نمی ‌روند.
سازمان بنادر و دریانوردی پیش‌ تر در اطلاعیه ‌ای اعلام کرده بود که در راستای ارتقا امنیت گواهینامه‌ های دریایی مالکین تمام شناورها اعم از موتور لنج‌ های باری، صیادی و شناورهای فلزی که نزد سازمان بنادر و دریانوردی ثبت شده ‌اند تا پایان سال ۱۴۰۰ فرصت دارند به منظور تعویض گواهینامه‌ های دریایی اقدام کنند، با این حال هنوز صیادان زیادی هستند که نتوانستند این گواهینامه را دریافت کنند.







ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: