کد خبر: ۳۷۱۳۶
تعداد بازدید: ۱۰۱۴
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵

نقش تاثیرگذار دریا و فناوری های آن در رونق اقتصادی کشور

دبیر گروه توسعه فناوری ‌های دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری: حمایت از دانش ‌بنیان ‌های حوزه دریایی منجر به توسعه محصولات فناورانه دریایی می شود، این حمایت ‌ها در کنار تامین نیازهای اقتصادی کشور به اشتغالزایی نیز کمک خواهد کرد.
محمدسعید سیف 
دبیر گروه توسعه فناوری ‌های دریایی ستاد توسعه فناوری ‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
مارین نیوز - دریا یکی از پهنه ‌های طبیعی است که ایران را احاطه کرده است. ایرانی که با داشتن مرزهای آبی فراوان به بازاری بكر برای محصولات فناورانه دریایی دسترسی دارد. محصولاتی که نقشی تاثیرگذار در رونق اقتصادی کشور دارند. بهره بردن از این نعمت خدا یکی از وظایف ما در زیست ‌بوم فناوری و نوآوری است.
این داشته خدایی را باید با تامین زیرساخت‌ ها به یکی از ارکان اقتصادی کشور بدل کنیم نیازهایی از جنس توسعه حمل ‌و نقل دریایی، ساخت سکو، نیازمندی ‌های صنعت نفت و گاز و تامین تجهیزات تفریحی و گردشگری. خواه ناخواه ما نیازمند به داشتن بروزترین ناوگان دریایی و بنادر و تجهیزات مورد نیاز این حوزه هستیم و این بیانگر اهمیت فوق العاده صنایع دریایی برای کشورها است.
صنعت دریایی با توجه به وجود 5800 کیلومتر ساحل در جنوب و شمال کشور به طور حتم از جمله صنایعی محسوب می شود که از قابلیت بسیار موجهی برای سرمایه گذاری و اشتغالزایی برخوردار است.
امروز حدود 30 درصد تولید حوزه نفت و گاز کشورمان از طریق دریا به خصوص خلیج فارس انجام می شود. بزرگترین حوزه های نفت و گاز کشور مانند پارس جنوبی در دریا قرار دارد و استفاده بهینه از این ظرفیت و ذخائر به طور حتم نیازمند برخورداری از صنایع دریایی پیشرفته متکی بر توانمندی های داخلی است. لذا بایستی امکانات مناسب دریایی برای استفاده از این ذخائر دریایی فراهم شود.
پس باید برای حمایت از دانش ‌بنیان ‌های این حوزه تلاش کنیم. تلاشی که منجر به توسعه محصولات فناورانه دریایی شود. این حمایت ‌ها در کنار تامین نیازهای اقتصادی کشور به اشتغالزایی هم کمک خواهد کرد. امروزه بیش از 50 شرکت دانش‌ بنیان در زمینه ‌های مختلف صنایع دریایی مشغول به فعالیت هستند و محصولات باکیفیتی را تولید می کند.
یکی از برنامه های اصلی گروه توسعه فناوری های دریایی در سال 98 و سال آتی حمایت از راه انداری مرکز نوآوری در استان های ساحلی کشور به منظور ایجاد و تقویت اکوسیستم نوآوری و کار آفرینی بود، به نحوی که هسته های فناور مستقر در این مراکز با حمایت و آموزش های لازم زمینه ساز ایجاد کسب و کار های جدید و شکل گیری شرکت های دانش بنیان در آینده  خواهند شد.





ارسال نظر