کد خبر: ۳۷۳۸۶
تعداد بازدید: ۸۸۷
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷

پرورش ماهی در قفس در دریا یك ظرفیت وسیع در توسعه مكران

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: آبزی پروری ظرفیت عظیم در توسعه سواحل مكران به ویژه شهرستان جاسك است.
به گزارش روابط عمومی سازمان شیلات ایران، رئیس سازمان شیلات ایران در نشست با جمعی از اعضای كمیسیون كشاورزی، آب، محیط زیست و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات ایران، مدیر كل شیلات هرمزگان، فرماندار شهرستان جاسك و جمعی از مردم و جامعه صیادی شهرستان جاسك با اشاره به اینكه بزرگترین سرمایه ای كه در شهرستان جاسك محور توسعه قرار دارد، نیروی انسانی توانمند و با اخلاق این منطقه است گفت: ظرفیت های كشاورزی این منطقه برای وزارت كشاورزی در كل كشور بی بدیل است.


نبی ‌الله خون میرزایی افزود: در حوزه شیلات نیز شرق استان هرمزگان به عنوان قطب آبزی پروری ساحلی با تمر‌كز بر میگوی پرورشی مطرح است كه خوشبختانه اهمیت و مزایای آن به خوبی برای این منطقه شناخته شده است.
خون میرزایی با بیان اینكه سعی بر این است كه در شرق استان  برای ظرفیت های پرورش میگو سقف و محدودیتی در نظر گرفته نشود اظهار كرد: امید است با بهره گیری از فن آوری روز دنیا و اولیت قرار دادن بومیان بتوانیم گام های خوبی در این مسیر برداریم.
معاون وزیر جهاد كشاورزی از پرورش ماهی در قفس در دریا به عنوان یك ظرفیت وسیع در توسعه مكران یاد كرد و ابراز داشت: در شش شهرستان‌ سواحل مكران بالغ بر ۵۰ هزار تن ظرفیت تولید ماهی در قفس در دریا مطالعه شده كه آماده جذب سرمایه گذار است.
وی تصریح كرد :شیلات ایران در مسیر توسعه پرورش ماهی در قفس در دریا با آموزش نیروی انسانی لازم، حمایت از سرمایه گذاران این صنعت و انجام تكالیف سازمان شیلات ایران به طور جد حامی سرمایه گذاران این صنعت است.
رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینكه هرمزگان رتبه اول صید و صیادی كشور را دارد گفت:  با محدودیت شدید گونه های آبزیان در منابع ساحلی روبرو هستیم و گونه های آبزی  بخاطر صید غیر مجاز و عوامل انسانی و محیط زیستی دیگر در مرز خطر هستند.
خون میرزایی تصریح كرد تعداد مجوزهای موجود بر اساس مطالعات و ظرفیت های شناسایی شده است كه صید و صیادی كه به صورت غیر مجاز در حال انجام است افزون بر این ظرفیت بوده و علاوه بر در مرز خطر قرار دادن ذخایر آبزیان،سفره معیشت صیادان را نیز با تهدید روبرو كرده است.
وی صدور مجوز صید در آبهای دور را نیز بر اساس مجوزها و كمیسون های بین المللی مانند iotc  خواند و ‌گفت: با این وجود در همه سندهای توسعه ایی از شهرستان جاسك به عنوان شهرستانی با ظرفیت های عظیم قابل توسعه یاد شده است.
معاون وزیر جهاد كشاورزی با بیان اینكه در رابطه با صید ساحلی مطالعات و ظرفیت سنجی های جدید در دست اقدام است تا بر اساس مطالعات جدید در صورت وجود ظرفیت مجوز صید صادر شود گفت: در شمال كشور به دلیل وجود محدودیت در منابع،اقدام به خرید مجوز های صید و خروج صیادان از حرفه صیادی در راستای حفظ منابع و ذخایر آبزیان كردیم.
در حاشیه این مراسم معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات ایران نیز با اشاره به اهیمت صید و صیادی اصولی در راستای حفظ منابع و ذخایر ارزشمند آبزیان برای نسل آینده گفت: از هیچ تلاشی برای جامعه صیادی و همچنین حركت در مسیر صید و صیادی اصولی و پایدار دریغ نخواهیم كرد.
سید پرویز محبی تصریح كرد: تمامی در خواست های مطرح شده از سوی جامعه صیادی با دستور رئیس سازمان شیلات ایران در مسیر بررسی و در صورت نبود منع قانونی حل قرار گرفت.
وی صید غیر مجاز را تهدیدی جدی برای منابع آبزیان خواند و گفت: امید است مسئولین و مردم با راهكاری های مناسب در حل  مشكلات حاصله از صید غیر مجاز  به صورت جد ورود نمایند.
مدیر كل شیلات هرمزگان نیز با اشاره به اینكه شهرستان جاسك با حدود ۳۰۰ كیلومتر نوار ساحلی به عنوان قطب فعال صید و صیادی استان و كشور مطرح است گفت: باتوجه به موقعیت این شهرستان و دسترسی به آبهای آزاد و فراملی به دنبال افزایش سهم شهرستان جاسك در صید آب‌های دور هستیم.
عبدالرسول دریایی تصریح كرد در همین راستا با تلاش ها و پیگیری های صورت گرفته، سازمان شیلات ایران ۲۴۰ فقره مجوز جدید صید لانگ لاین(۲۰فروند لنج و ۲۲۰ فروند قایق) به این شهرستان اختصاص داده است.
گفتنی است در این نشست علاوه بر دیدار چهره به چهره با صیادان، اعضای كمیسیون كشاورزی، آب، محیط زیست و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی پس از شنیدن درخواست های مردمی در این نشست در نشست دیگری با حضور استاندار هرمزگان و مسئولین مرتبط در جهت حل مسائل و مشكلات مطرح شده حضور می یابند.







برچسب ها: مارین نیوز ، شیلات
ارسال نظر