کد خبر: ۳۷۵۴۳
تعداد بازدید: ۱۴۲۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱

انجمن مهندسی دریایی ایران دارایی و سرمایه ملی برای صنایع دریایی کشور

عضو هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران گفت: انجمن در این برهه زمانی و متناسب با توسعه دریا محور و نگاه ویژه مسئولین به توان داخلی کشور، می تواند نقش منحصر به فردی را ایفا نماید و یک دارایی و سرمایه ملی برای صنایع دریایی کشور است.
به گزارش مارین نیوز، پدرام عدالت دکترای مهندسی دریا و عضو هیات علمی دانشگاه صنعت نفت به عنوان عضو هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران انتخاب شده اند که به همین بهانه گفتگویی با وی انجام داده ایم که در ادامه می ‌خوانید: 
  • ضمن عرض تبریک به جنابعالی، برنامه و هدف گذاری هیات مدیره جدید در این دو سال پیش رو در خصوص فعالیت های انجمن چیست؟
با سلام و تشکر از شما؛ برنامه ها و هدف گذاری های صورت گرفته در هیات مدیره به سه دسته کلی تثبیتی در کوتاه مدت، تطبیقی در میان مدت و انشاا... توسعه ای در بلند مدت خواهد بود.
در سال های اخیر متاسفانه دو اتفاق ناخواسته و نامطلوب برای انجمن مهندسی دریایی ایران افتاده است که یکی مختص این انجمن بوده و دیگری بیماری همه گیر کرونا که به صورت فراگیر دیگر فعالیت ها را در سطح کشور و دنیا تحت شعاع خود قرار داده است. متناسب با فضای حاکم سه فاز کلی تثبیت در مسیر صحیح مورد مطالبه جامعه دریایی کشور، تطبیق فعالیت های انجمن با محدودیت ها و فرصت های پیش آمده در کشور و توسعه ای در بستر و مسیری مطلوب برای انجمن مهندسی دریای ایران متصور است.
در فاز تثبیت هدف بازگرداندن انجمن مهندسی دریایی ایران بر روی مسیر اصلی و رفع و حل مسائل و مشکلاتی بوده که برای انجمن در این چند سال اخیر پیش آمده است که این مرحله به عنوان اصلاح سنگ زیر بنای تحولات جدید در انجمن خواهد بود که مطمئنا بدون احتمام و خواست جدی جامعه دریایی (دانشگاه و صنعت) امکان پذیر نخواد بود. بی شک طی این مسیر نیازمند تلاش، گذشت و حمایت است.
همه گیری کرونا که اکثر فعالیت های کشور و دنیا از سال 1398 متناسب با آن تغییر کرده است، همراه با تهدیدات و محدودیت هایی که داشته فرصت های منحصر به فردی را خصوصا در زمینه اجرایی نمودن ارتباط بدون مرز و سریع از بستر فضای مجازی فراهم نموده است که این خود امکان توسعه ارتباطات و بهره مندی از پتانسیل های علمی و تخصصی را فارغ از موضوع بعد مسافت فراهم می نماید. انجمن مهندسی دریایی ایران به عنوان یک سازمان مردم نهاد (NGO) با قدمتی بیش از دو دهه در صنعت تازه توسعه یافته دریایی کشور، می بایست خود را با شرایط فعلی و متناسب با نیاز جامعه علمی و صنعتی کشور تطبیق دهد که همان فاز دوم هدف گذاری هیات مدیره جدید را شامل می شود.
نهایتاً با حمایت همه جانبه و مطالبه گرانه تعاملی میان انجمن و جامعه دریایی کشور (دانشگاه و صنعت) و نیز ایجاد بسترهای مناسب و متناسب با شکل گیری فضاهای ارتباطی (با وجود تمامی تحدیدات و فرصت ها) و هم گام با عزم جدی تر از پیش حاکمیتی کشور بر توان و تولید داخل؛ به فضل الهی انجمن می بایست به سرعت وارد فاز توسعه ای در این فضای جدید گردد. 
  • انجمن مهندسی دریایی ایران باید به چه سمتی برود تا بتواند به اهداف خود دست يابد؟ 
انجمن مهندسی دریایی ایران با بیش از دو دهه عملکرد قابل دفاع در بیشتر جوانب، به عنوان اولین انجمن علمی-تخصصی دریایی کشور فعال و مطرح است. فارغ از اتفاقات نامطلوب پیش آمده در بخش کوچکی از عمر انجمن، می توان از عملکرد مناسب و پیوسته انجمن در راستای همراهی با نیازهای صنایع داخلی یاد کرد. این توفیقات صرفا با تعامل سازنده و نزدیک سه رکن اصلی دانشگاه، صنایع دریایی و انجمن ایجاد شده است. بدیهی است چنانچه مجددا این سه رکن به دور از هرگونه شخصی نگری و شخصی سازی مسائل توسط مسئولین و مدیران مربوطه در کنار همدیگر قرار گیرند، توفیقات و برکات آن متوجه کل جامعه دریایی کشور آن هم در این شرایط خاص و عزم کشور در راستای رفع بیش از پیش، نیازهای استراتژیک داخلی کشور با اتکا به توانمندی داخلی خواهد بود.
  • با تشکر از وقتی که در اختیار قرار دادید در پایان اگر پیامی برای جامعه دریایی کشور دارید بفرمایید؟ 
به نظر بنده به عنوان یک عضو کوچک جامعه دریایی کشور، انجمن مهندسی دریایی ایران با توجه به نقش آفرینی ها و فعالیت هایی که در کارنامه خود داشته به عنوان یک دارایی و سرمایه ملی برای صنایع دریایی کشور مطرح است. ظرفیت های بالقوه این انجمن زمانی موثر و نافذ خواهد بود که حمایت همه جانبه جامعه دریایی کشور را به همراه داشته باشد. انجمن مهندسی دریایی ایران در این برهه زمانی و متناسب با توسعه دریا محور و نگاه ویژه مسئولین به توان داخلی کشور، می تواند نقش منحصر به فردی را ایفا نماید البته به شرط آنکه تنها دارایی این انجمن که همان اعتبار آن است توسط جامعه دریایی کشور همانند گذشته حمایت و تقویت گردد. در این صورت جامعه عظیم دریایی کشور بهره بردار اصلی برکات این حمایت و تقویت خواهند بود. در یک کلام انجمن مهندسی دریایی ایران یعنی جمع جامعه دریایی کشور با تعامل سازنده. 








ارسال نظر